Tässa istuu uusin Unicef-nukke. Nimeksi pohdin Lempiä ja Tyyneä. Kumpi olisi parempi?
Tyynen näköinen.
Paita valmis ja kuivumassa.
Malli on Anna Heinon Kuusisto, vähän muokattuna.
Lankana rintalan tilan Helmi.
Miten kaunis!
Ei voi iltojen pimetessä vaan oleilla.
Yhdet jämälankasukat tein pikaiseen.
Kainuunharmas sukkalankaa, aivan taivaallisen pehmeää, lämmintä ja ihanaa, tilasin tänään sitä lisää 8 vyyhtiä.
Lankakoppa inventaarin tulos, yhden paidan verran ohuita suomenlammas lankoja.
Niistä tulee siis ohut arkipaita, raglanmallinen, koska raitaan sopii raglanrakenne mielestäni hienosti.
Sukkalangat ei oo vielä saapuneet, mutta nämä tuli tänään.
Hiukan toista kiloa kainuunharmas lankaa, tuo harmaalta näyttävä, on oikeasti maitokaakaon värinen.
Olivat pesemätöntä laatua, niin pesin ne kevyesti ennen neulomista, liukuu kivammin puikoilla.
Sukkalangat tuli, näistä saa useat superpehmeet ja lämpimät sukat.
Voi että kun oon iloinen. :w00t:
Ruskea on ilman vahviketta, siitä en tee sukkia.
Kun aikoinaan jäin pois työelämästä, halusin sellaisen käsityöharrastuksen, jota en ollut aikaisemmin tehnyt enkä nähnytkään kenenkään tekevän. No kansalaisopiston tarjonnasta löytyi sitten tämä nypläys. Suunnitelmissa oli harrastaa 1-2 vuotta,vaan kuinkas kävikään. Nyt on menossa 5.lukuvuosi. Mukavan harrasteen lisäksi kiva porukka pitää mukana kokoontumisissa.
Tunnustan, että vaikka yksi koulutuksistani on tekstiiliartesaanin, olen mukavuudenhaluinen. Käytän vain konepesun kestäviä lankoja. En tuulettele neuleita, vaan pesen koneessa. Villasukat ovat vihonviimeisiä, jos en voi lykätä pyykkikoneeseen .
Koneessa minäkin pesen kaikki villaneuleet, käytän villan pesuainetta
En kaipaa neuleisiini lanoliinia, niin ei tarvii sitäkään varten jättää pesemättä.
Minun koneen villaohjelma on hyvin hellävarainen, ei oo mennyt piloille.
Yhdet 7 veikkasukat olin vahingossa heittänyt 60 asteen tehopesuun työpaitojen mukaan, kesti ne senkin.
Ainoastaan kun neule valmistuu, muotoilua varten huuhtelun teen käsin.
Käytämme molemmat isännän kanssa villasukkia aina kotona ollessa, kesät talvet, villapyykkiä pesen noin kerran viikossa.
Meillä on molemmilla monta laatikollista villasukkia.
Syksyn ensimmäinen käsityö
Sukkasirkus alkanut, kolmet sukat ja ihan itelle. Aika usein jättäny itteni viimeiseks ja inspiraatio loppunut ennen sukkien alkuunkaan pääsemistä.
Softshelliä tilasin, jos väsäis parit pöksyt. Just kaupungissa muutamia kattelin, mutta samalla lyhennyksen vaivalle teen ne alusta loppuun.Finntackilta tilasin alennusmyynnistä yhdet työhousut, mallia kuin kapeahkot tuulipuvun housut, mutta hieman venyvää kangasta. Täytyy piirustaa niistä kaavat, kerrankin sopivat, hiukan pitkät lahkeet ei haittaa, kun lahkeensuissa kuminauhat… Alamittasena tappina on tyhmä olla hetkittäin. Lastenosastolta olen ulkoiluhousuja monet ostanut, mutta mä en tykkää niistä lepattavista lahkeista, joissa saattaa toki olla kiristyskuminauha pampulan kera. Tuntuu se pampula ilkeältä saappaan sisässä ja sisällä kolisee lattiaan kokoajan.
Retropaita valmis.
On vielä kastelematta, siitä se vielä tasoittuu.
Retropaita pääsi heti käyttöön.
Kylmä aamu, niin laitoin neuleen poolon päälle. Just hyvä kun on aika ohutta lankaa.
Huuhtelin sen illalla ja levittelin kylppärin lattialle kuivumaan , lattialämmityksellä oli kuivunut yön aikana kuivaksi asti.
Nuo paksummat ei yhden yön aikana ehdi lähellekään kuivaksi asti.
Käytän näitä tekemiäni neuleita talvikaudella lähes päivittäin, eniten tulee käytettyä ohuimpia ja jonkun verran kylmillä ilmoilla kotona sisällä “slipoveria”.
Täällä vaan tosi pientä ja yksinkertaista.
Toiselle uudelle ihmiselle myssy ja tumput. Isolle siskolle muut. Merinovillaa.
Olen joskus nukahtanut kutoessani, vain hetkeksi mutta muutama silmukka tuli kudottua unessa.
Pienesti jatkuu. Muutamat perus-sukat itselle.
Nyt aloitin palmikkoneuleen ravelrystä tilatulla ohjeella.
Todella mielenkiintoinen yläosan rakenne ja on pohdittavaa riittämiin.
Minun pitää sisäistää ohjeen rakenne, että tiedän miten mittaan ja etenen, en ole tämmöisellä rakenteella ikinä ennen tehnyt.
Kerros kerrokselta on alkuun yläosassa luettava kaaviota.
Antaa haastetta, kun on englannin kielinen ja olen vasta yhden tehnyt englannin kielisenä, niin lyhenteet ei ole ihan hallussa vielä.
Onneksi sain syyslahjaksi ystävältä ihanan sukkakirjan.
Se tuli just paikkaansa kun kaipasin muutaman silmukan levyisiä sukkakaavioita.
Isäntä haluaa paksuja kahdella langalla tehtyjä kuviosukkia, että olis tarpeeksi lämpimät ja minulla ei ole mielikuvitus riittänyt omia kuvioita keksimään.
Kiitos Filopator, tulee käyttöön. :w00t:
Tämmöistä paitaa tekeillä.
Tässä näkyy rakennetta, alkuun luotiin niskaan 28 silmukkaa ja siitä lähdettiin laajentamaan joka suuntaan.
Nyt laitoin apunauhalle, niin pääsen mittailemaan, että koska jaan vartalon ja hihat erikseen.
On siinä vähän aivoille töitä, että saan järkeen miten milloinkin etenee.
En osaa englannin neulelyhenteitä vielä ulkoa, onneksi joka lyhenteeseen on sentään selostus ja osaan englantia muuten melko hyvin.