Käsityöt Osa 4 (alkaen 5.1.2021 ->)

Joulupukki toi minulle älykellon, hienon ja kalliin. Siinä on toimintoja niin paljon etten ymmärrä. Tärkeimpinä syinä oli se että se seuraa unta, sydämenlyöntejä, verenpainetta, kävelenkö horjuen tai epävakaasti, hälyyttää apua jos kaadun ja että siinä on navigaattori metsäretkiäni varten ja siihen saa sim-kortin.

Mutta mutta. Tuo tyhmäksi osoittautunut kapine laskee askeliksi joka silmukan jonka kudon😳. Olen potenut tänään polveani sisällä ja mies on vienyt koiran lenkeille. Olen kutonut sukkia sisällä nojatuolissa. Aloin katsomaan kännykältä mitä tuo tonttupuvun värinen kapine on tänään kirjoitellut ylös. No se on laskenut minun ottaneen yli 5000 askelta. Pitäisikö olla iloinen vai ei🤔?

Tuo älykello ja puhelin on synkassa eli kun kello on ranteessa ja kännykkä takin taskussa, niihin kertyy samat määrät. Aiemmin käytin kännykkää laskemassa askelia mutta nyt kello mokoma sotkee kaiken. Ihmettelen vain kuinka melkein tonnin kello ei osaa laskea askelia vaan minkä hyvänsä kehon osan liikettä. Alkuun pidin sitä oikeassa kädessä niinkuin kelloa aiemmin mutta tänään päivällä siirsin sen vasemmalle puolelle. Koitin kutoa niin ettei toinen käsi juurikaan liiku mutta askeleet vain lisääntyi. Toinen juttu mistä arvelen että koko laite on miehen keksimä on se että kesken siivoamisen kello tärisi ja luin siitä että liikkumiseni on erittäin epävakaata ja että minun on otettava ensi tilassa yhteyttä lääkäriini. Kerroin tästä miehelle ja sanoin että en voi enää jatkossa siivota sen vaarallisuuden takia. Hän katsoi minua kuin avaruusoliota ja sanoi että selviän varmaan s i i v o t e s s a ilman kelloa. No, selviän kyllä siellä metsässäkin😉. Illalla kudoin sukkaa ja otin kellon pois ettei kukaan Kiinassa luule minua urheiluhulluksi😁.

Mielestäni kellon toimintoja voi ohjata toimiin eri tavoin. En kyllä osaa neuvoa. Oma kelloni on paljon halvempi ja saan hieroa älynystyröitäni pystyäkseni sitä ymmärtämään. Puhelin taskussa mittaa oikein, ainakin suunnilleen. Kello näyttää liikaa askeleita. 

Älykelloon pitäisi saada kierroslaskuri😁

Salmiakkisukat pitää päivittää sokerittomaan oranssiin väriin.

Yleisön pyynnöstä ylipolven sukat (ärhäkät on värit, silmiin melekeen sattuu) Kati Rahikaisen malli “Lankalauantai” ja nytpäs en muista kenen mutta jonkun käsityö-ihmisen blogista aika ihanat “Elinan pitsisukat”

Nämä(kin) kintaat vien Pelastakaa Lapset-kirpputorille. Sieltä ostin langan näihin punaisiin. Vihreiden lanka  jäi koukutusta piposta.

Aikalailla känny voimisti värejä, ei aivan noin räikeä. Alkaa ylhäältä ketunpunaruskealla ja sitten petrooli, harmaalta näyttävä on beessi raita :rolleyes:
Tyttärelle lähtee.

Pitsitakki valmistui.
Ohuen ohutta suomenlampaan villalankaa torniosta, eli piessan indy.
Malli on Anna Johannan Rosala neuletakki.
Napit puuttuu vielä, mutta nytkin jakku on päällä, en raaski luopua.
Aivan ihana kevyt, pehmeä, lämmin jakku.
340g meni lankaa.
Haastava kuvattava musta takki tummassa säässä, väri on lampaanmusta, eli hyvin tumma lähes musta ruskea.
Sumppuinen sää kääntää liikaa harmaaseen värit…
Takin hihoissa ja kyljissä on pitsikuviot.

Kansalaisopiston taidekäsityöpajassa tehdään taideteos kylätalon seinälle. Syksyllä kokoonnuimme kuusi kertaa, kevätkaudella viisi, joista on jäljellä kaksi kertaa.
Tätä tein koko syksyn, jatkoin kotona, nyt se on vihdoin valmis.

Tässä Lempi, juuri valmistunut Unicef-nukke.

Minulla kun tuo perhosorkidea kukkii yhtä koska millon sattuu, niin nypläilin varakukkavarren. Kuvassa oikealla elävä kukkavarsi ja vasemmalla varakukkavarsi,

Perussukkia

Vaihtelua perusresoriin: 
1.-2.KRS: 2 oikein, 2 nurin
3. KRS kaikki nurin

Tämmönen 2 säikeisestä suomenlampaan hahtuvalangasta tehty liivi valmistui. 
Ohjetta ei ollut ja laiskuuttani halusin kädentietkin valmiiksi neuloessa.
Just sopiva ja aika kivakin tuli ja ei yhtään saumaa ja ihan muutama langanpää vaan pääteltävänä.

Minäkin testasin satulaolkapäätä. Napit puuttuu ja liian pieni prisessoille, menee harjottelun piikkiin. Ihan täysin en ole olkapään rakenteeseen tyytyväinen. Vetää suppuu, rypyttää. Hiukka täytyy miettiä seuraavan toteutusta. Mukava tehtävä, kun kaikki tulee saumatta valmiiksi aivan samoin kuin raglanissa.

Silloin kun satulaolkapään saa osumaan oikealle kohdalle ja oikeaan kokoon se on ihana.
Tytär onnistui tekemään ihan mahottoman hienon satulaolkapäisen paidan ittelleen, siksi minunkin oli pakko testata.
Helpolla se jää kiristämään, en tiedä olisiko sillä langankierron tiukkudella väliä, eli miten piukkaa neuloo?
Tytär vetää paljon kyllä kireempää kuin minä ja se oli upea?

Epäilen Neuloosia.

Pariskuntasukkia tehty ja tekeillä jälkikasvuille

Jämälankojen hävitystä. 
Alpakka sukkalankojen loput tässä, teen kaulurin paidan kuviolla.
Kuvio on suunniteltu alhaalta ylös. Siksi lehti nurin, teen toisin päin, niin saan kaikki käytettyä.

Osa kylätalon seinälle tulevaa teosta.
Viimeistä edellinen pipo.