Käsityöt, Osa 5 (alkaen 18.8.2024 ->)

Enpä ole tuollaista tiennyt mutta en ole tuollaisia luomuksia osannut tehdäkään. Liian vaikeaa minulle.

Tuota kastelua voi siis tehdä kaikille villalankatekeleille.

Ei kai villasukille, en oo kuullut että kukaan olisi niin tehnyt.

Villasukat usein höyrytetään tai laitetaan kostean liinan alle siliämään tai sumutetaan vedellä, jos niistä halutaan siistit.
Varsinkin kirjoneuleiset tasoittuvat kostutuksesta.
Minä kyllä välillä kastelen villasukatkin kokonaan ennen ekaa käyttöä.

1 tykkäys

Lapsuudesta muistan että naapurin mummu kasteli “pässinpökkimät” sukat ennen käyttöönottoa.

Pitääpä kokeilla seuraavalla kerralla. Pitää ensin saada verhokapat virkattua.

Kaikki käsityöt viimeistellään, neuleet kiinnitetään kaavan mittojen mukaan nuppineuloills ja kostea harso päälle. Ja myös virkkaustyöt. Ommellut tekstiilit silitetään. Tärkeää etenkin jos menee lahjaksi tai myyntiin. Sama kuin jos korjaa auton myyntiin, sitten siivotaan ja pestään ja vahataan koska € $ £

1 tykkäys

Kyllä minä oon monesti laittanut villasukat suoraan jalkaan kun ovat valmistuneet. Tietenkin ne viimeistellään mutta ei ne mitään pesuja ole saaneet.

1 tykkäys

Mie höyrytän sukat yms.
Nämä vaan sain lomalla tehtyä.

6 tykkäystä

Hyvä tietää et noin tehdään, jos jotain isompaa sattuisin tekemään.
:+1:

Ruskan värejä langoissa ja luonnossa.
Kellertävässä oli seitikin jalat ja keltaisia seitikkejä sekä viime vuotisia samettijalkoja vähän.

Kuparin värisessä oli verihelttaseitikin lakit.
Siihen upotin pari liian hailakaksi värjäytynyttä vyyhtiä.
Nyt kelpaa. :smiley:

10 tykkäystä

Välityöksi polvisukat.
Odottelen merinolankoja postista.
Pitäis tehdä veljen pikkusällille villapöksyt talveksi.

6 tykkäystä

Jälkiväristä näkyy tulevan jotain oranssiin/ aprikoosiin vivahtavaa. :wink:

Huom ! Terhakka lämpömittari viritys, vaan on toimivaksi todettu. :grinning_face_with_smiling_eyes:

4 tykkäystä

Tuo maisema ja :two_hearts: langat

2 tykkäystä

Älä huoli, niin minäkin teen. Minun sukka vaan on aina mallia käyttöön tarkoitettu. Jos viittisin väsätä kirjoneuletta, pintaneuletta tai pitsiä niihin, niin ne avautuisivat kyllä kastelulla ja asettelulla kauniisti. Kävin Jyväskylässä Wemmi messuilla ja ostin neljä vyyhtiä suomenlammasta lampaan ruskeana, ei tarvi värjätä :grinning_face:

2 tykkäystä

Ruskea värjäytyy muuten todella hienosti.
Tulee melkein jopa kauneimmat värit siihen.

1 tykkäys

Värjäys on mulle harrastus, se on hyvin kiehtovaa, koska aina tulee erilaisia.

Helpommalla sais kaupasta oikean väriset.

1 tykkäys

Tässä vielä ne jälkivärjätyt.
Kaksi oikean puoleista oli luonnonvalkoisia, sitten luonnonbeige ja tummin oli järbon 2 säikeinen oikein tumma harmaa.

10 tykkäystä

Värejä minun makuun.

Lankavalta tilasin värjäykseen tarkoitettua villasukkalankaa (ei merinoa) 4,50 € / vyyhti. Sienestyskausi voi alkaa. Täytyy kokeilla raidan verran ruskeaankin, ne kun joutuu pesemään muutenkin ennen käyttöä. Pirtinkehräämön tekosia, eli kehruuöljyä. Joudun töissä läträämään öljyisiä härpäkkeitä yli oman tarpeen, kotona en niihin koske. Lanoliini olis ollu tervetullutta.

1 tykkäys