Miekin käytän unisukkia, olisi kiva tietää tarkemmin mitä lankaa niihin käytät ja menekki sukkapariin.
Näissä on käytetty lammastila villakon kainuunharmas sukkalankaa. Eli sisältää 15% nailonia.
140x3 vahvuus ja naisten sukkiin meni noin 100grammaa. Minulla on samaa sukkalankaa 180x3 vahvuista, mutta tykkään enemmän tuosta ohuemmasta.
Kiitos !
Pistin heti töpinäksi ja tilasin sukkalankaa ,otin pari vyyhtiä myös värillistä
Nyt sininen paita tuli valmiiksi.
Hyvin kevyt ja ohut neule tulikin.
Lankoina sis pompom donegal tweed ja biches&buches le petit silk mohair.
Tein paitaan ohjeesta poiketen pussimaiset hihat ja ei niin syvän v-kauluksen.
Ohje on Meiju Kallion Syringa sweater.
Olen iki onnellinen kun pääsin lopultakin tekemään kaarrokeneuleita eläkepäivinä.
Aina nämä on houkutelleet mutta en ole uskaltanut aloittaa ennenkuin ihana ystävä kärsivällisesti ohjasi ja neuvoi. Tässä viimeisessä miehelle tehdyssä paidassa osasin jo tehdä lisäkierroksia niskaan ja nyt kaula-aukko on istuva.
Suunnitelmiin tulikin pieni muutos.
Sama kirja, eri ohje.
Halusin kuitenkin tehdä nyt suomun, kun oon kauan sitä ihaillut.
Ja siihen saan upotettua itse värjätyn langan ( voi sitten tehdä uusia tilalle). ![]()
![]()
Minulla vaan tulee alaosa harmaa ja kuvioon kellanharmaa ja valkoinen.
Tuo kellertävä on värjätty tateilla harmaaseen lankaan.
On varmaan tosi ihana värjätä lankoja itse ! Voin kuvitella että se homma vie pikkusormen lisäksi taatusti koko käden. Katselee luonnossa liikkuessa ympärilleen “lankasilmillä” ja kerää aineksia
Jos olisin lankahommiin hurahtamassa niin toi olis taatusti se johon hurahtaisin ![]()
Muukin värjäys kuin lankat voi olla mielenkiintoista, kannattaa kokeilla.
Olen sentään jo aloittanut säilönnän oheen
Islantilainen villapaita Alpaca Cotton - kuohkea, pörröinen alpakkalanka.
Dekkareita:, Satu Rämö, kirjoissa neulotaan islantilaista villapaitoja, Yrsa Sigurðardóttir, Lilja Sigurdardóttir hyytävät dekkarit vaativat lämmintä neulottavaa seurakseen.
Jatkoa Chalin puuhailut keskuun
Itse tekemä anarkistisesti kuvioitu sänkypeite. Valkoinen painopohjakangas, vanutäyte ja keltainen vuoritus. Mökillä on sinikeltsista ja tämä teelmä -03.
-muoks lähikuvana ihan
.
Kaksi 140 cm säntyä päät vastakkain ja samanlaiset peitteet, ei ole levotonta tuhrua livenä
Emo ruiskuemulsioa suihkepullolla suihkuttelin paineella pinnan märäksi, pikkukiviä lehtien painona. 6 m pitkä kangas oli nurmikolle levitetty. Anarkistinen epätarkka lopputulos😁
Värisommitteluja.
Testailin kuviolankojen värejä.
Nämä sopisi kyllä yhteenkin ihan kivasti. molempia jää käytän kumpaa vaan, ehkä yhdistän ne johonkin muuhun neuleeseen.
Päädyin tuohon tummempaan. Paidan alaosa tulee tuosta harmaasta.
Tuo tummempi okra on harmaalle värjätty, niin se sopii jotenkin paremmin tähän.
Useamman kuukauden aikana tehdyt, neljä pipoa ja yhdet kintaat.
Puna-violetti lanka oli outoa. Siinä oli vain yksi säie, kuin kierteinen hahtuva.
En nyt varsinaisesti nauti kirjoneuleesta kolmella värillä, eikä varsinkaan pitkällä juoksulla.
Mutta onneksi vain 9 kerrosta sitä, sen jäljeen pääsee porhaltamaan kahdella langalla.
Vaan onhan se ihan nättiä, kun hetken jaksaa äheltää.
Valmista. Vielä kainaloiden silmukointi ja lankojen päättely sekä kastelu.
Ihanan lämmin paita tuli.
On siinä ollut kuviossa vääntämistä, hattua nostan ! Upea !
Miks pitää kastella ja miten se tehdään?
kastellaan haalealla vedellä.
Jos on pesemätöntä villalankaa, käytän vielä vähän villapesuainetta ja huuhtelen sen pois.
Tasoittaa neulepinnan ja saa hiukan vähennettyä lampaan hajua, ulkovaatteissa saa ollakin lampaan haju ja lanoliini, mutta sisävaatteissa haluan hieman miedomman lampaan tuoksun.
Poistaa langasta neuloessa ja käsitellessä tullutta jännitettä. Neule pehmenee ja lanka “asettuu”. Meille opetettiin aikanaan, että neuleet piti osina kastella haaleassa, kädenlämpöisessä,vedessä jossa oli ihan minimaallinen hipaisu Marseilles-saippuaa (villan suomut avautuvat) . Huuhtoa sitten varovasti painelemalla, ei pesemällä, neule viileämmällä vedellä (villan suomut sulkeutuvat). Painellen kuivata ja laittaa tasoon kuivumaan (mieluusti asetellen vaikka styroksin tms. päälle jotta neuleen osat saattoi asetella malliinsa kuivumaan vaikkapa nuppineulojen avulla.) Neuleet kasattiin vasta tämän operaation jälkeen. Kasaus ,virkaten, silmikoiden/silmukoiden on tämän jälkeen helpompaa ja laadukkaampaa.