Riippuu ihan käyttäjästä.
Noissa miehen sukissa on koko matkan 18 silmukkaa/puikko, vähän nuo pystyraidat nilkan kohdalla piukentaa sopivasti.
Jämälanka sukissa oli alkuun 60 silmukkaa ja jalka terässä 52 silmukkaa, niitä kavensin pitkin matkaa, ovat polben alle asti.
Suutarin lapsella ei oo kenkiä, vai miten se meni. ![]()
Eli siivoilin pipokopat ja huomasin tarvitsevani lapasia.
Islantilaislapaset kirjasta löysin kivan helpon ohjeen.
Teen paljon paksummasta langasta ja aika pienillä puikoilla, että saan tiiviit ja lämpimät.
Ihmeellisen näköiset puikot. Niinkuin olisi metallikärki puisissa puikoissa.
Tulee hyvän näköiset lapaset pipontekijälle.
Ne on hiilikuitua teräskärjellä.
Karbonz on nimi. ![]()
Kahden kirjoneulesukan neulominen samanaikaisesti looppaamalla. Mahdollisimman pitkät pyöröpuikot ja lanka kahdella kerällä. Idea näkyy parhaiten tästä.
Aloitus tässä ja kironeulehihat viimeisenä.
En ole vielä kokeillut kun toinen islantilaispaita om vasta kaarokkeen alussa.
Nätti väri ![]()
Olen kokeillut tuota loop tekniikkaa. , joskus jaksanut tehdä koko sukatkin, en tykkää.
Ja varsinkaan kirjoneuleisissa en tykkää, langat menee koko ajan sekaisin.
Mieluummin kahdet puikot ja vuorotellen sopii minulle.
Hyvin ohuella langalla saan hieman tasaisempaa neulosta, sen koin ainoanan hyvänä puolena.
Kokeiltu on looppaamistakin, hermot meni. Yhtä lankojen setvimistä ja silmukoiden asettelua. Sukkapuikot ei oo tehny mulle mitään pahaa ja ne 15 senttiset pyörähtää sormissa vikkelästi sen kummemin ajattelematta ja asettelematta. Prymin hiilikuituiset ergonomiset on ihanat, niissä ei vaan oo välikokoja (2,25 2,75 jne).
Tosi kaunis väritys ![]()
Hermojen venyttäminen kuulostaa lupaavalta, jos yhdistää 3 värin kirjoneuleeseen saa tuplattua kerien määrän= 6.
Niin ja niiden lankojen kanssa täytyy koko ajan olla tarkkana.
Kaveri veteli sujuvasti väärällä langalla kakkos sukkaa kun keskittyminen herpaantui höpötellessä, eli mahdoton korjata muuta kuin purkamalla.
Ei kiitos minulle, jatkan vanhaan sujuvaan tyyliin minäkin.
Hienot !
Minulla ei riitä kärsivällisyys kirjoneuleisiin, niin että olisin oppinut niitä kunnolla. Viimevuonna tein pojalle jouluksi sukat, joiden varressa oli sama kuvio kuin mitä hänelle edellisenä vuotena tekemässäni pipossa. Kuvion suunnitelin itse ja siinä on hyönteisiä tutkivalle biologille sopiva ötökän kuva. Jouduin toisen varren purkamaan kerran, kun siitä tuli liian tiukka.
Yleensä kudon vain ihan yksivärisiä perussukkia. Opettelin tekemään sukat kärjestä alkaen, niin saa kulumaan kertyneitä kerien loppuja. Eilen tuli ihan lottovoittajaolo, kun mustasta Nalle langasta jäi vain 15cm, kun sain kummankin sukan lavan valmiiksi. Varren teen tumman harmaan kerän jämistä. Minulla on kahdet samanlaiset sukkapuikot, niin pystyn vuorottelemaan ja teen varsista niin pitkät kuin lankaa riittää. Langan otan sukkiin saman kerän päältä ja sisältä.
Kerran kokeilin kutoa kahta sukkaa yhtäaikaisesti pyöröpuikoilla, mutta en oikein tykästynyt siihen. Ehkä varsiosat menisi helposti niillä.
Innostuin niin kovin nyt lapas hommiin, että aloitin toisetkin. Nagu-Trad on mallin nimi.
Vanhaa lapasmallia mukaellen tehty ohje.
Hyvin sopii tuo liukuvärjätty tähän malliin.
Toisesta tulee kyllä eri värinen, koska en viitsi välistä hukata lankaa. ![]()