Käsityöt, Osa 5 (alkaen 18.8.2024 ->)

Tälläisistä lapuista teen seuraavan peiton. Nyt yritän pikkuhiljaa​:wink:

11 tykkäystä

Hieno, hyvät värit! :+1:

Onkohan kyseessä lp-kude? Saatan olla väärässäkin.

1 tykkäys

Kiitos, LP kudehan se ja siitähän tosiaan löytyy joskus kirppareilta. Katoin niitä kokonaisia rullia netistä, pienin erä 4 kg. Jatkan siin neulomista.

Piti ihan maltilla, mutta nyt on puolet lapuista tehty​:smirking_face:

6 tykkäystä

Mun ei ikinä kestäisi hermo tuollaisten tekemistä.
Muutenkaan ompelukone ja minä ei olla ystäviä. :wink:

Täällä vaan neulotaan helppoja ja pikaisia.
Alpakka-silkki-villa unisukat.
Tämä silkki-villa sukkalanka on muhinut tuolla joku 10 vuotta, siitä tuli liian ohuet ja löllöt sukat, kun niitä keriä oli alkujaan 2, joten toinen jäi varastoon.
No nyt lisäsin siihen ohuen alpakan, niin sain ryhtiä.
Väri on ankee, mutta tosi pehmeet ja lämpimät.

6 tykkäystä

Lisää huopalapasta tulossa, näissä lankavan into lankaa.

4 tykkäystä

Kurppa, teetkö itsellesi vai toiselle?
Onpas sinulla kurinalainen ja siisti työpiste :+1:
Minulla on sellainen ”kekojärjestelmä” :grin: Siihen pitää tulla muutos kun katselen sinun työpistettä.

1 tykkäys

Keko on tuossa kuvan ulkopuolella. Itselle tulee. Voi olla että jokunen päiväpeitto on jo ennestään.

Lupasin etten enää tuon jälkeen tee mutta poltettu oranssi vähän kiinnostaa.

2 tykkäystä

Niin miekin luulin, en ole mikään ompelija, mutta niin vaan vie mennessään.

2 tykkäystä

Huovutatko pesukoneessa? Minulla kohta valmistuu lapaset mitä pitäisi huovuttaa, mutta edelliset mitä yritin huovuttaa meni pilalle. Silloin oli Alafosslopi nyt Fritidsgarn .

joo. pikaohjelmalla olen huovuttanut 30 tai 40 astetta.
Ja heti märkänä venyttelen sopivaan kokoon.

1 tykkäys

Mikä sinulla meni niissä pieleen?
Jos vaikka keksisin jotain vinkkiä.

Eri langat huopuu kyllä hyvin eri tavalla.
Tykkään eniten näistä tekemistäni tuosta Rauma vams langasta. Siitä ei tuu jäykkää huopaa, vaan hyvin pehmeä, paksu ja notkea huopa.
Nämä muut huopuu tiiviimmäksi/jäykemmäksi.

6 tykkäystä

Kun oli kertynyt Alafosslopia kokonaisia keriä ja pieniä nöttösia ostin alla olevan lapasohjeen ja tein useammat lapaset, erikokoiset ja väriset. Päätin että voisi kokeilla huovutusta ohjeen mukaan, 40 astetta froteepyyhe ja pesuaine mutta lopputulos oli minikokoiset ja kovat kun tallukat. Enää en uskalla uusia villasukkia pestä koneessa koska muutamat sukat ovat huopuneet käyttökelvottomaksi. Pesukone pari vuotta vanha Koneessa on säiliö mihin pesuaine kaadetaan ,riittää moneen pesukertaan.

1 tykkäys

30 astetta voisi olla turvallisempi.

Hiukan liikaa huopui nuo minunkin viimeiset, venytteli oikeaan kokoon, ne oli 40 pikapesussa.

Nuo valkoiset rauma vams lapaset oli myös 40 asteen pesussa, niistä tuli heti sopivat.

Vaaleenpunaiset oli 30 asteessa, ei huopunut tarpeeksi , laitoin uudelleen 40 huopui vähän liikaa, mutta venyttämllä sain oikeaan kokoon.

Haastavaahan tuo on, nämä seuraavat Into lapaset kokeilen laittaa 30 asteen villapesuun.

Villa huopuu mielestäni myös enemmän tavallisella pesuaineella, kuin jos käyttää villan pesuainetta, se jotenkin vaikuttaa myös siihen.

Olen huomannut että ollut ongelmia varsinkiin sailors slippers tossujen huovutuksessa. Minä en pysty vaihtamaan pesuainetta .kun on se säiliö joka annostelee pesuaineen ,en tiedä paljoko sinne mahtuu mutta ei sitä usein tarvi lisätä. Huovutin käsin ne mistä eilen puhuin , ihan ok niistä tuli , vähän kosteana jo lähti Porvooseen.En viitsinyt riskeerata kun langan olin ostanut juuri niitä varten

Miltei valmista ja pesua.

Villapökät kuminauhaa vaille valmiit. On pääteltykin, langanpäät vain leikkaamatta. Lumikylvyn saivat, kun lahkeensuut olivat likaiset, pari kertaa ehkä pyörähtäneet sylissä ennen valmistumista. Hienosti irtosi lika puhtaasta villasta. Paita on vimetalvinen, tehty fabelista, eli konepestävää sukkalankaa. Käytän töissä. Raikastuihan se, mutta tuntuu sormiin rasvaiselta. Konepajan rasvat ei lähde villanpesuaineella ja hellävaraisella pesuohjelmalla. Työpaidoille ja meidän varpaidenrasvaajan sukille (konepesunkestäville) käytän hajusteetonta urheiluvaatteille tarkoitettua pesuainetta ja sport-ohjelmaa. Niillä lähtee rasvat muovista.

6 tykkäystä