Käsityöt, Osa 5 (alkaen 18.8.2024 ->)

Sokerina pohjalla: noitaliemien kuningaslaji; vihertyneet, toukkaiset herkkutatin lakit. Täysi tiivis sankollinen, tekeytyy 80° ja jäähtyy aamuun

5 tykkäystä

Kyllähän ootte kokkeja. :joy:

2 tykkäystä

Tosi mukava seurata teidän värjäyspuuhia ja ihailla tuloksia.

Kiitos!

2 tykkäystä

mun toukkatattilangat joutui poistoon, vaikka olin siivilöinyt liemen, lanka oli yhtä toukkaista limaista tatinitiö - matomössöä ja kyllästyin nyppimään puhtaaksi. värikään ei tällä kertaa onnannut, niin heitin peräti roskiin. :roll_eyes:

ei se aina mee kuin strömsössä.

Tekevälle tapahtuu.

2 tykkäystä

Herkkutateilla värjäyksen tulos. Tuli ensin haaleaa keltaista, kuulemma keltaisia väriaineita saadakseen ei pitäisi liian kuumaksi keittää, väri haalistuu. En muista mistä luin, netissä kahlasin.

Lisäsin muinoista kuparivihtrilliä ja sain tummempaa sävyä.

4 tykkäystä

Nyt tuli keltaista purkkivärjäys 25 päivää nuoret koivunlehdet kuivattuja, 3 litran purkki, 10% aluna .5 % viinikivi esipuretus, 100 g lankaa, merino Sujuva sukkalanka. En punninnut lehtiä, sulloin puukapulalla lehdet purkkiin langan kanssa.

Vihertävä pietaryrtin napit, vaalean harmaa 7 veikka lanka 30 g, 10% aluna, 5 % viinikivi esipuretus. Sama 25 päivää auringossa laituripenkillä.

8 tykkäystä

En nyt olisi tarvinut löytää uutta askaretta mutta niin vain kävi :grin:
Toisaalta tämä, Kinusaiga, auttaa minua pääsemään eroon tilkkutöiden hukkapaloista. Aina on joku selitys :wink:

Kinusaiga : Maalaa kankailla - Paint with fabrics.
Alla oleva linkki vie yhteen erittäin hyvään videoon jossa näytetään kaikki mitä pitää tietää (englanninkielinen, helppo ymmärtää).

Kinusaiga

Tietysti piti heti kokeilla ja oli tarvikkeet kotona.

Tähän lopputulos, ensimmäinen kangastauluni kaikkine virheineen ja onnistumisineen.
Mietin vielä taulun sivuja miten ne laitan.
Taulun koko 30x40cm, materiaali SoftFoam levy (eräänlainen eristyslevy) jonka paksuus 2cm ja erilaisia kangas hukkapaloja.

Jäljensin kuvan eräänlaiselle liimapaperille, liima kiinnittyy SoftFoam levylle ja kun ottaa päällyspaperin pois liimaa myös kangaspalan.
Tärkein työkalu on tosi terävä veitsi esim.mattoveitsi jolla viilletään mallin mukaan viiltoja SoftFoamiin ja joku ohut esim.ratkoja, pieni voiveitsi tai muu ohut työkalu jolla se kangas ”tökitään tai työnnetään” leikattuun viiltoon.

Työ etenee pala palalta tai osio osiolta. Mielikuvitus on rajana niin väreissä kuin myös kuvituksessa. Ei tarvitse pitää kiirettä, voi keskeyttää työ ja jatkaa kun on aikaa. Hyvä harrastus jossa voi kuunnella äänikirjaa tai musiikkia.

11 tykkäystä

Voi Chali sua ja sun pursuavaa luovuutta ! Jälleen kerran oon täällä ihmetyksestä ja ihailusta soikeena :heart_exclamation:

Upeaa!

1 tykkäys

Tämä Kinusaiga työ oli kiva tehdä eikä rasittanut käsiä.
En tiedä luovuudesta mutta olen aina ollut utelias ja kokeiluhaluinen :grin:
Nykypäivän esim.YouTube muistaa mitä haen ja mitä katson. Sitten se pirulainen menee ja hakee samalaisia mutta uusia ideoita ja näyttää ne minulle ylpeänä :joy:
Jotkut ehdotukset on hyviä ja taas toiset nappaa ja pitää kokeilla.

4 tykkäystä

Ei siis ommella ollenkaan.

Jumppapatjan pätkästä voisi tehdä valtavan kalan auton takaikkunalle.

Valtsu, ei, ei ommella. Se levy mitä minä käytin oli joku vanhempi pakkauksesta säästynyt SoftFoam levy. Se näyttää vähän kuin styroxilta mutta se ”massa” ei ole pallukoita täynnä vaan sileää massaa. Kun leikkaa mattoveitsellä , veitsi uppoaa kuin voihin :grin:. Se on myös eräänlainen eristyslevy.
Se liimapintainen paperi jolle jäljensin kuvion on joskus ostettu konttoritarvikekaupasta. Se on varsinaista sitkeää liimapintaa jota peittää molemmin puolin suojapaperi. Liimapinta tarttuu heti levyn pintaan ja kankaaseen. Hyvin napakasti.

Mulla ei oo oikein lähteny värjäykset käyntiin. Ekat langat purettumassa. Aloitin kyllä ja kaasu loppu kättelyssä. Ajattelin sitten vaihtaa pullon kevyempään. Vanha painettava liitin ei sitten sopinutkaan. Kaupat kiersin työntömitan kanssa, ei oota tarjolla. Paikallinen autotarvike on täällä se toimivin. Ei ollu heilläkään, mutta tilasi tukun viimeisen. Ne on kuulema niin halpoja, että voi hankkia useamman. Ihme säätämistä.

Softislevy on tuttu nimitys varmaan melko samasta tavarasta.

Finfoam on se sininen routaeristelevy, tyystin jäykempää solumuovia kuin jumppapatja, silti veitsellä muotoiltava. Aattelin heti kolmiulotteista muotoa ja ehkä kaksipuoleista teippiä, kuvio pitäisi itse koettaa piirtää.

Meillä 10 kg komposiitti pulloon liitettävä (M-xx) matalapainesäädin ja letku v 2025 otetaan aina pois rengaspolttimesta käytön jälkeen. Tuo on jäykkä, en saa paikoilleen. Mies sanoo, että sujauttaa kaasut ranteillen kun hattua laittaa paikoilleen.

Menee vaihtoon ASAP

Ajattelin ihan samaa, sellainen sininen levy löytyy myös ja leikkautuu hyvin ja on jäykkä.
Hyvä idea sinun kolmiulotteinen muoto :+1:
Maailman toisessa ääressä kuulemma myydään valmiita ”foam” nukkeja mitä voi itse koristella kankailla.

1 tykkäys

löysin mielenkiintoisen värikasvin mun kirjasta.

porkkanan naateilla saa värjättyä hienoa oranssia.

mulla ois myös paljon tuolla kuivattuja kääpiä, mm taulakääpää, mutta niitä joutuu keittää monta tuntia, jos haluaa värin irti.

Näissä riittää tutkimista ja pohtimista. :laughing:

4 tykkäystä

Tutkin tilkkukirjoja ja vastaan tuli mielenkiintoisia malleja.
Kaksi niistä piti kokeilla :smirking_face:

Molemmissa malleissa on neljä eri kangasta.

Leikkasin ja ompelin, molemmat helppoja mutta piti olla tarkkana saumojen kohtauspisteissä.
Näitä blokkeja sitten x-määrä ja tilkkupeite tai pöytäliina, kaitaliina tai muu on valmis :grin: Tein nyt kokeeksi vain yksi kumpaakin, ihan vaan kokeilumielessä.

Intersection Quilt Block

Basic Convergence Quilt Block

9 tykkäystä