Käsityöt, Osa 5 (alkaen 18.8.2024 ->)

Hieno väri. :slightly_smiling_face:

2 tykkäystä

Voi kun pääsis vielä neulomaankin. :wink:

9 tykkäystä

Tekeminen on vähissä, en pysty vieläkään kumartelemaan, en nostelemaan, en voi kurkotella, enkä oikein kantaakaan mitään.
No sitten vaan ajankuluksi pyörittelen tätä samaa kuukuslientä.
Nyt se kyllä jo uhkaa loppua, no jo on liki 2kg sillä neljällä sienellä värjättykin.

Oikeen puoleiset on uutta nalle alpakkaa, vasen ihan 7 veikkaa.

7 tykkäystä

Koko värisuora.
Muutama meni jo äitille ja muutama odottelee vielä huuhtelua ja viimeistelyä. :grin:

11 tykkäystä

Ihan käsittämätöntä miten paljon erilaisia sävyjä!! :+1:t2::blush:

No niin on.
En olisi ikinä arvannut. :blush:

Ja mikä määrä väriä neljällä sienellä. Yleensä liemi laimenee jo kahden värjäyksen jälkeen niin paljon, että en kolmatta erää viitsi edes tehdä.
Näillä ekan keiton jälkeen liemi näytti lähes mustalta.

2 tykkäystä

Viisaasti jätit hernekuukusia kasvupaikallekin itiöitä tuottmaan.

Tie olisi vienyt Pulan kylälle jos kaikkien värimäärä olisi samassa väripadassa. 10 kg lankoja värjättäväksi :face_with_peeking_eye:

Tuo on ehdottomasti paras värikasvi ja kauneimmat sävvyt​:brown_heart:

3 tykkäystä

Joo ja huomasin niitä keitellessä, että eniten väriä tulee noista vanhimmista osista, nuo tuoreemmat osat jäi kimmoisaksi kokkareeksi sinne, eikä hajoa.

Mielestäni mitään harvinaista tai edes ei harvinaista sientä kannataa liikaa riipiä, jos mielii sitä jatkossakin löytää samalta paikalta. :wink:

1 tykkäys

Nämä jäi eilen kuvasta, olivat huuhtomatta.
Kaksi vasemman puoleista alpakka nallea, samasta liemestä eri lailla väriä.
Alpakka värjäytyy heikommin.

2-3 vyyhtiä saan vielä värjättyä, sitten on väri kulutettu loppuun. :grin::sweat_smile::sweat_smile:

6 tykkäystä

Siivoilin jäännöspalalaatikkoa ja löytyi sopivia kangaspaloja koristamaan vanhaa kaitaliinaa.
Oletin että on ihan pikku juttu mutta eihän se tietenkään ihan niin ollut. Jotta se kangas pysyi paikoillaan ompelemisen aikana, silitin liimattavaa aluskangasta paloihin. Antoi kankaalle tukea ja pysyi paremmin paikoillaan.
Tällainen syysvärinen liina tuli. En ole liinaa vielä pessyt taikka silittänyt.
Kaitaliina on pellavaa, koristepalat puuvillaa ja puuvillasekoitetta.

13 tykkäystä

Mitä hit… :open_mouth: , siis ootko sä rakennellut pikku paloista noi kurpitsat ja kukat ? Ommellut paloja yhteen ? Mä oon ihan sanaton ihailusta. Sun kanssa mulle käy niin todella usein :heart_eyes:

2 tykkäystä

Olen ihan pikkupaloista ja isommista liittänyt, saksinut ja ommellut yhteen :grin:
Paperille olen ensin piirtänyt kuvion, leikannut paperista palat ja palat kankaalle.
Nyt jouduin silittämään liimakangasta palojen alle jotta mielenterveys säilyi, kangaspalat liikkui…
Nykyään kun liikun eri kaupoissa, jos näen ALE-laarissa esim.kivan näköisen keittiöpyyhkeen eurolla ostan sen ja ei muuta kun leikkaamaan saumat pois ja viikkaan odottamaan sopivaa projektia. Samaten lakanat, pöytäliinat ja viimeksi oli hellemekko ALEssa - pitkä puuvillainen liukuvärjätty kesämekko 5 euroa. Tietysti ostin sen ja on jo leikattu ”osiin” :grin: En ole löytänyt niin kivan näköistä kangasta kangaskaupassa.

Seuraava iso työ on äidille tilkkupeite / päiväpeite sängylle 180 x 260cm.
Hän valitsi värisävyn ja tilasin kankaat, eivät ole vielä tullut.

4 tykkäystä

Ihan käsittämättömän upea! :face_with_crossed_out_eyes:

1 tykkäys

Kiitos

Nyt Muurimäelle kuva ja tekemään juhlapukujen kuviointeja. Nähtäis sitten telkkarista puutarhasiskon luomuksia

Kierrätyskeskuksista olen uusia kankaita ostanut, myös ihan käytyämättömiä lakanoita. 2-4€/kpl

Chalin teokset on jo taidetta :heart_eyes: .

Minun kuukuskokeilu meni persiilleen, liemi kuin tummaa kahvia kaakaolla, mutta lankaan ei kiinnittynyt. Ens kesänä uusiks. Tässä viimeiset.

Luovutin kuvaamisenkin suhteen. Vasemmat on kuusenleppärouskuja ja ruskea on ruskeampaa kuin kuvassa. Saman liemen eka ja toinen uitto, pitkästä vyyhdistä tulee raitasukat. Oikeat on samettijalkaa. Ne hehkuu kuvaan ihan oudot värit, olit sitten ulkona, sisällä, varjossa tai auringossa.Tummimmat on harmaan vihreitä ja tummempia kuin kuvassa, tavallisella keittovärjäyksellä eka uitto. Toisesta vaaleampi vihreä. Hapan - emäs testit Tetrin kirjan mukaan tehtyinä antoivat rusehtavaa ja vihertävää (vaaleammat kerityt pallot) ja melko vähän väriä. Näitten kohdalla kirjailijan oma innovaatio oli turhan tapissa, sillä tavallinen keittovärjäys antoi paljon enemmän väriä ja oli todella hauska seurata, kuinka liemestä nostettu harmaa lanka alkoi hapettumaan vihreän sävyiseksi. Nyt on langat loppu ja eka verihelttaseitikki jo sukkapuikoilla.

7 tykkäystä

Viimeiset 2 kuukuslankaa, roosan kirjavaa.

Pari purkkiväriä, olipa muuten kaamee haju, kun purkin avasin. :face_vomiting:
Väri on kyllä mieleen. :laughing:

12 tykkäystä

Eilen puretin aluna& viinikivi liemessä langat rengaspolttimella. Tänäänkään ei värjätä tuulen vuoksi.

Tämäkin purkista. Eilen huuhtelin. Alkoi mennä jo kasvit pinnalta homeeseen,niin otin pois.

7 tykkäystä