Onko kenelläkään kokemuksia kastanjaviinin pistokaslisäyksestä, multa-, kastelu- ja valovaatimuksista? Löysin viitteen myös "cissus voinieranum", "kastanienwein" "chestnut vine" ja "lizard plant" nimillä.
Kastanjaviini tuntuu olevan hyvin vartioitu kasvi eikä sitä löydä mistään myynnistä eikä pistokkaita näy olevan helppo saada. Itse kasvi kyllä löytyy mm Helsingin talvipuutarhasta, Viherpajasta, Viherlandiasta ja kuulemma Helsingin Forumin sisältä. Jyväskylän Aalto museossa luki myös että kasvi oli Alvarin suosikki aikoinaan. Itse olen saanut neuvoteltua muutaman pistokkaan joiden selviämistaistelua seuraan tuntien tarkkuudella - neuvot olisivat siis kultaa arvokkaammat !!
Kastanjaköynnöstä kasvattelin parikymmentä vuotta sitten hyvinkin innokkaasti. Hankin ison yksilön, jota sitten pistokkaista lisäsin (helppoa) ja useita yksilöitä näin sainkin.
Viime talvena sitten viimeinen yksilö kuoli, kun aloin kyllästyä sen nopeaan kasvuun ja tilaa vievään kokoon.
Helppo kasvi, pistokkaat juurtuvat nopeasti muovin sisällä.
Kiva kuulla, että helppo ja että toivoa on. Eräältä taimitarhalta kyseltyäni sanoivat ettei missään tapauksessa lähde pistokkaasta ja että on tosi vaikea. Höö, taisi olla nk hinnannostatuspuhe se. Muovihuppu varrenpötköllä on ollut päällä, meinaa vaan aputikku homehtua. Tosiaan, en ole vielä miettinyt mitä sitten jos pistokas oikeasti lähtee aimo vauhtiin ---- huu, pitäisikö aloittaa miekkailukurssi? Terkut!
Täällä sateisten iltojen iloksi itsekseni keskustelen. Eli ekat pistokkaat 5 kpl kukin kuoli pikkuhiljaa. Yhtä vankkaa varrenjötikkää katselin aika pitkään, mutta heinäkuussa luovutin hänen osalta. Sain uuden aika ison pistokkaan ja "voilá", tässä näkyy elonmerkkiä eli uusi lehtiaihe. Nyt kieli keskellä suuta ettei mätäne/kuivu. Eli tosiaan ei täysin mahdoton - ehkä ajankohta ei ollut paras pistokkaalle, mutta spn-lampun keilassa ainakin tähän asti päästiin.
Tässä "Allu" jo vähän varttuneena ja vapautettuna pussista.
Olisikohan tässä Allun jälkeläinen? Ilman sen kummempia kommervenkkejä, kuin esim. muovipussia (tiedän, hulttio hulttio), sain pari pistokasta pysymään hengissä. Ja nyt hän on tehnyt lapsukaisen! Kuinkas hoidan nyt, talviaika mutta tekis mieli vähän jotain lannoitetta antaa.
Onnea Heksu - kiva kuulla, että jokunen pistokas lähti kasvuun!!! Kyllä ne tosta virkistyy kun saa vähän vielä aikaa, kannattaa odotella ensi kevääseen ja sitten vasta lykätä lisää lannotetta kun valokin lisääntyy. Rehevin viidakko musta tulee, kun laittaa useampia pistokkaita samaan ruukkuun, lisämatskua saat taas ensi keväänä kun leikkelen omiani.
No minä koitan hillitä Aikas tyytyväinen olen pienokaisen ilmestyttyä, olivat ilmeisen hyvää kantaa pistokkaat ja nyt siis keskityn hengissä pitämiseen, kiitos!
Jos ylimääräisiä pistokkaita olisi jollain keväällä niin olen kiinnostunut…
Palataan keväällä kun nuorennan omiani - ellei Heksulle tule lisälannoituksella sillä aikaa tropiikin viidakko…
Mulla oli kastanjaviini muutaman vuoden, mutta jostain syystä ei kasvanut kuin vajaan puolenmetrin korkuiseksi, sitten jämähti siihen, ja kyllästyin koko kasviin (vaikka sen piti olla 'talonvaltaaja, hih.) Sain sen aikanaan isona taimena puutarhurilta. Sitä ennen napsin julkisista tiloista alkuja, muttei ne juurtuneet. Pistokkaan pitää olla uutta kasvustoa, ennen kuin on mitään mahdollisuuksia. Puutarhuri sanoi, että noin 1/13 pistokkaasta juurtuu.
Aina täytyy olla yritystä! Suomalainen luonnehan on semmoinen (paksukallo) ettei se usko ennenkuin ihanitte näkee! En ymmärrä… miksen tottakai juuri minä olen se yksi biljoonasta jolla se homma onnistuu!
Hän on kasvattanut komean lehden jo! Nythän valo eikun lisääntyy, kohta on varmasti talo vallattu
Joko, Eeteni!!?? Pikkasen on tässä ehkä vahingossa vähän lipsahtanut jotain lannoitteen tapaista pariin kertaan ja on tehnytkin ison hienon lehden. Juopolta vaikuttaa myös, eikös se ole kevään merkki kun meinaa multa kuivua sukkelaan? Ajattelin kohta täräyttää isompaan ruukkuun ja laittaa lannoitetta oikein hirrrmuisen paljon!
Tämmöisen sain mummoni kanssa kasvamaan kolme vuotta sitten yhdestä reilun kokoisesta pistokkaasta, mutta se kuoli ilmeisesti myrkkyihin, kun mummo ei tiennyt, että sen lehtien alla kuuluukin olla niitä möykkyjä ja, että muurahaisten kuuluukin tykätä niistä. :D
Nyt sitten kaipailisin jostain uutta pistokasta, että pääsisi yrittämään uudestaan. En tiedä pitääkö odotella jo ensi kevääseen, mutta onkos täällä kellään vielä näitä otuksia kotia valtaamassa?
Useia kuukausia olen juurruttanut Kastanjaviinin pätkää vesilasissa milloin Kiinanruusun, Posliinikukan,Pajun tai Soihtukukan kanssa. Nyt vihdoin Oon 3 juurta tullut näkyville. Haluaisin istuttaa “tikkuseni”, mutta haluaisin ottaa mullan kanssa varman päälle. Tietääkö joku pitääkö kasvi mustasta mullasta vai multa-hiekka-seoksesta. Onko muita vinkkejä?
Tietääkö kukaan miksi lehtien alapinnoille tulle jotain mikä näyttää sokerin murusilta?
Rillari, ne on hartsipisaroita ja taitaa olla jokaisen kastanjaviinin lehtien alapinnoilla. Niistä ei ole mitään haittaa. Minulla on kaksi pistokasta talvehtinut maljakossa. Vettä olen joskus lisännyt,nyt ovat tehneet uusia lehtiä.
Kastanjaviinin uuvet lehet on tosi kauniita
Ostin ihan kasveille tarkoitettua “kissanhiekkaa” Jos laittaisin siihen kastanjaviinin kasvamaan.