Kastanjaviini, Tetrastigma voinieranum

Munki kastanjassa on niitä "  sokerin muruja "

kuva

Kiitos Korpikello. Voin siis lopettaa niiden siivoamisen lediltä pois =)

Onk neuvoja: muutama uusi lehtirönsy on vain yht’äkkiä tippunut pois. Vaivaako tuota kasvia joku ötökkä vain karsiiko se itse itseään?

Minä istutin omani multa-vermikuliitti-perliitti-seokseen.

Tihirustapa lehet näkkyykö sielä öttimöttiäisiä? Mun kastanja ei oo tiputtanu lehtiään

Löytyykö pistokkaita? Kun ei noita kaupoissakaan ole. Vaihtamalla, esimerkiksi Plumerian, Begonian taimeen tai johonkin mitä nyt sattumalta olisi tarjolla.

Antaisin mielelläni, mutta omani on vasta juurtunut ja omaa vasta 2 lehtipari, joten tästä ei vielä pistokkaita pysty antamaan.

Antasin minäki, mut ei oo sen isompi ku Rillarillakaan

Kiitoksia. Odotellaan, jospa ne siitä vielä kasvaisivat.

Eiköhän :blush:

Minulla on kaksi ylimääräistä.

Hei!
Löytykö keltään kastanjaviinin pistokkaita?

Kastanjaviinini kasvoi päälle metriseksi, sitten se yht’äkkiä tiputti valtaosan lehdistään. Talven se sinnitteli niukin naukin hengissä ja kevään koittaessa teki taas nopeasti puolen metrin verson. Nyt kuitenkin uudet lehdet ruskistuvat  jo silmu vaiheessa. Osaako kukaan neuvoa mitä tehdä?

Kastanjaviinini ryhtyi vihdoin kasvamaan. Olin suunnitellut kasvattavani siitä isohkon erkkeri-ikkunan yläreunan kaunistuksen. Juuri kun tavoite (yht.n. 8 m) oli täyttymässä, kasvi onnettomuudekseni oli katkennut n.metrin korkeudessa ruukusta. Niinpä kasvatusurakka alkoi alusta. Katkenneen varren pätkin kannuun, josko pätkät vaikkapa juurtuisivat. Edellisellä kerralla juurrutus otti ikuisuuden ja vaati kaikki mahdolliset poppakonstit. Nyt, alta 2 viikon on pätkittyihin varsiin tullut muutoksia ja ehkäpä joitain juuren alkuja. 
Tämä on kyllä yksi veikeimmistä huonekasveista joihin olen törmännyt. Tämän kanssa on jatkuvasti"neuvoteltava"kasvusuunnasta ja paikoista. Jos “neuvottelee” huonosti, kasvi surkastuttaa vartensa ja kuolee siltä osin pois. Välillä kasvua ei tapahdu ollenkaan ja yht’äkkiä rehu hurauttaa vartta yli 30 cm päivässä parissa.

Voihan äh, en saanut kuvaa kääntymään.

Jos sulla jää yli oman tarpeen niin hihkase :slight_smile:

Niin sitä ihminen oppii. Eivät tehneet kastanjaviinin pistokkat juuria yhtä lukuunottamatta. No, juuri ennenkuin mädättivät vartensa kokonaan ajattelin kokeilla sekä mullassa juurruttamista, etä tummemmassa pullossa juurruttamista (edellinen kipponi oli kirkasta lasia). Ei minkäänlaista etenemistä mullassa. Lehdet lerpahtavat päivä päivältä ja pistokkaat ovat kuoleman rajalla. Sen sijaan tummanruskeaan pulloon kokeeksi laitettu yksilö on pamauttanut viikossa juuret itselleen. JESH!

Nyin mullassa olleet, kuolemaa hamunneet, pistokkaat ylös ja laitoin ne veteen ruskeisiin pulloihin juurtumaan. Nyt toivon parasta. Kokeilut pitävät mielen virkeänä.