Kastanjaviini, Tetrastigma voinieranum

Tandandandan daa!
Ruskean pullon taika toimii. Molempien pullojen pistokkaissa ensimmäiset n. 1 cm juurenalut :rolleyes:

Tosi jännä, perhe ei ymmärrä riemuani. Mies koitti hymyillä, teini sanoi lakonisesti:“Jee”.

Kevät tekee tuloaan. Valon määrän lisäännyttyä alkoi kastanjaviinikin vihdoin herätä horroksestaan ja pukata uutta lehteä.

Osaako kukaan neuvoa mitä tehdä. Hyvin kasvuun pyrähtänyt Kastanjaviinini surkastutti verson ruskeaksi ja tiputti sen pois. Nyt alimmat lehdet kellertävät ja surkastuvat. En ole ötököitä löytänyt.

No, alkajaisiksi, Onko umpiruukku? Jos on, niin olisiko sinne kertynyt liikaa vettä?
Oletko salaojittanut…
Ehkä olis nyt oikea aika vaihtaa multa, samalla voisit tutkia juuriston?
Ei varmaankaan kannnata jatkossa istuttaa kovin suureen ruukkuun, liika märkyyden vallitessa multa muuttuu hapettomaksi.
En tiiä onko näistä mitään apua, en ole Kastanjaviinin asiantuntija valitettavasti, nämä on ihan yleispäteviä juttuja. Ehkä hoksaat syyn kasvin nuukahtamiseen. Kaunis kasvi.
Toivottavasti saat sen pelastettua, että saisit pistokkaitakin joskus maailmanaikaa vielä ottaa… :slight_smile:

Altakasteluruukku lisä salaojituksella. Koitin odotella lisää valoa ennen multaoperaatiota. Kasvi kasvoi tuohon istutuksen jälkeen liki 10 m pitkäksi, ja voi super hyvin, mutta katkesi tapaturmaisesti syksyllä. Jäljelle jäänyt osa ei riehaantunut enää pimeällä rehottamaan.
Kiitos Bobbie neuvoistasi ryhdyn juurten tutkintaan js multasormeiluun.

Kastanjaviini elää ja voi hyvin. Haaveeni oli, että saisin sen kasvamaan erkkeri-ikkunan yläreunaan. Silloin vajaa pari vuotta sitten onnistuin, mutta juuri onnistuttuani kasvia kohtasi onnettomuus ja se katkesi. Nyt kasvi on venynyt toivottuun mittaan ja nyt se saisi ryhtyä tuuheentumaan. Kannattaako minun ryhtyä pätkimään uutta latvusta?

Mulla kastanja on tiputttanu lehtiä sieltä täältä :frowning: On se jo monta metriä pitkä, mut ei kovin kaksisen näkönen harvoine lehtineen :smiley: Oon huomannu, että jos lehet osuu seinään niin etteivät pääse kasvamaan vapaasti, ne ruskettuu ja tippuu pois

(johtokiinnikkeet laitettu jälkikäteen )

Haluan valoa!”

Kasvattakos kukaan muu tätä enää?

Visavuoresta, Kari-paviljongista.
https://www.visavuori.com/kari-paviljonki/

Ihastelin todella suuren ikkunan edessä kasvavaa kasvia ja kävin kysymässä intendentiltä, saisinko ottaa pätkän. Sain luvan ja tuskallisen pitkän juurutuksen jälkeen sain tämän oikkuilijan, “Jalmarin”, kasvamaan.

Koitin lueskella tuolla pistokaslisäyksestä multaan. Kokeilin sitä tälle aiemmin, mutta en saanut toimimaan. En tosin ole varma olenko leikannut oikeasta kohdasta ja ainakin olen tuoreeltaan tunkenut multaan ilman mitään kuivahtamisia.Nytkin voisin leikata vartta, mutta lehtiä tuossa leikattavassa pätkässä ei ole kovastikaan, joten eipä taida luonnata.

Kastanjaviiniä olen Kari-paviljongin lisäksi nähnyt Tampere-talossa ja Scandic Aulangossa.

Entäs, onko sinulla vaikkapa lämpömattoa? tai jotain oikein lämmintä paikkaa siihen juurrutukseen? lämpöhän saa joskus haluttomimmatkin pistokkaat itämään.

Oletko kokeillut juurruttaa vanhanaikaisesti ihan vedessä? olisihan sinulla ainakin tuota kokeilu materiaalia.
Kannattaa leikata semmoisesta kohdasta jossa näet silmun, jollei muuta niin lehden alta, sillä tienoon on niitä kasvupisteitä joista juuret versovat.
Yleensä ainakin. Tällainen käsitys, korjatkaa jos on aihetta?

Nythän ainakin on luonnollisestikin se hetki vuodesta jolloin kaikenlaista juurruttelua kannattaa ehdottomasti kokeilla jos kiinnostusta piisaa!

Jotkut kuulema leikkaavat pajunoksia pistokkaiden kaveriksi vesijuurrutuksessa, siitä erittyy aineita jotka kuulema edistävät juurtumista mutta vettä kannattaa säännöllisesti vaihtaa ettei se limotu, mutta kyllä 2kk:a yleensä jo jonkulaista juurten kasvua viimeistään näkyy, jos on juurtuakseen.

Kanelin sanovat hoputtavan juurtumista. Tiiä sitte, pittääkö se kutinsa

Tuota voisi kokeillaan juurrutukseen. Muurahaisiin olen kokeillut mutta ei ollut vaikutusta.

Näyttäisi siltä, että ainakin muutama pistokas olisi juurtunut. Nyt täytyisi keksiä mihin ne työntää.

Valo lisääntyy, kevät tulee, meidän " Jalmarissa" on kymmenkunta uuden kasvun kohtaa. On tuo vaan kaunis lehti puhkeamisensa vaiheissa. Kuinkas muiden taimet voivat?