Kastelujärjestelmät ja systeemit ulkona ja sisällä

Ai perhana, eipä käynyt tuokaan mielessä. Kyllähän sen periaatteessa voisi kytkeä paineveteen, kastelu pitäisi kuitenkin suorittaa vesijohtovedellä kun olisi tarkoitus kasvattaa myyntiin tuotteita. Jossakin ohjeessa luki että yhteen järjestelmään voisi liittää 60 metriä runkoletkua, eli tarvitsisin kuitenkin kaksi järjestelmää kun letkua tarvitsisi 130 metriä. Sitten yksi kasvupenkki jäisi käsin kastelulle. Taitaa loppua budjetti koko hankkeesta. :frowning:

Aika edullinen rahti kyllä jos tuovat kotiin asti, yleensä saa rahdista maksaa puolet enemmän jos vaikka tulee jotain 500km, saatikka sitten saksasta asti.

Mulla on aatoksena organisoida tulevan kasvihuoneen ja kasvimaan kastelu nostamalla kevään tulvapurosta varastoon tynnyreihin vettä, kun ei meidän kaivovesi ihan riitä. (Heinäkuussa purokin kuivuu.)

Sitä varten sain tarpeettoman kastelupumpun tuttavalta ja lisäksi ostin likaisen veden pumpun. Mutta että voi olla vaikeata löytää 25 mm taipuisaa letkua pääkaupungista! Olen ravannut nyt Tarjoustalon, K-raudan ja Clas Ohlssonin, ja ei oota, alan olla epätoivoinen. Imupumpun löysin Ohlssonilta, mutta kummankin pumpun lorotusletkut puuttuu.

Jokainen mainitsemani pulju myy erilaisia uppopumppuja, mutta ei siihen kuuluvia tarvikkeita? Täh?

Nyt ei auta Imikkä edes minun vakioneuvoni: leikkaa letkusta pätkä ja ota mukaan rautakauppaan. Sinun pitää kuskata pumpusta tulevaa liitinkappaletta mukana ja hankkia siihen sopiva "soviteosa" tai parikin rautakaupasta. Semmoisen kappaleen avulla voit laittaa pumppuun letkun, jonka koko on lähinnä. Muoviosat ovat edullisia, mutta messinkiset maksavat hunajaa. Pidä kukkarostas kiinni!

Ehkä tarvitset jopa imuletkun päähän takaiskuventtiilin vai mikä palloventtiili se on, joka estää veden lorottamasta letkusta takaisin puroon aina kun pumppu pysähtyy. 

-Hermoja raastavaa puuhaa tuo osien hankinta, letkurojekti menossa täälläkin.

Parista kuution vesisäiliöstä on hana rikki. Onkohan niitä Etolassa tai vastaavassa paikassa?

Äsken sain naapurista hyvän ruostumattomasta teräksestä tehdyn alustan yhdelle kuutiolle. Nuoret naapurit hävittivät oman säiliön, kun on kuulemma ruma eikä sillä ole käyttöä.)?

Varmasti niitä hanoja löytyy sellaisista paikoista, jotka myyvät tynnyreitäkin? (luulisi)  Samoin LVI-kaupoista luulisi löytyvän joku yleishana, jonka voisi liittää mihin vain säiliöön. Sehän vaatii vain että sen voi sijoittaa säiliössä olevaan reikään ja siinä on riittävät tiivisteet.

Meillä kun on tulossa tämä koko pihan auki kaivuu ja salaojitus. Samalla tietysti sadevesijärjestelmä voidaan laittaa kuntoon. Haluan kunnon säiliön maan alle, mihin vesi kerätään ja sieltä sitten sitä voi pumpata tarpeeseen. Ylivuotoputki vain sitten sinne minne ne vedet muuten menisi suoraan, että ei kaatosateilla tulvi. LVI-suunnittelijalle sain ihan tosissaan vannottaa että TAHDON = VAADIN sellaisen. Hän jopa päästi suustaan että eihän sitä tiedä, jos talon joskus myy, niin joku muu ei ehkä tahdo sellaista säiliötä. HÄH?! En ymmärtänyt, enkä jaksanut asiasta vääntää, tuumasin vain että mutta minä tahdon :smiley:

En ymmärrä ketä voisi häiritä säiliö maan alla myöhemmin? Pääasiahan on että sadevedet johdetaan sinne minne pitää. Kohta on joka tapauksessa viemäröinnin takia aina ja tulevaisuudessakin "joutomaa" eli siihen ei mitään voi laittaa tai tehdä.

Nyt jo on ollut vuosia jolloin vesijohtoveden käyttö mihinkään muuhun kuin perustarpeisiin (ja näihin ei lukeudu puutarhan hoito kaupungin mielestä) on kielletty veden vähyyden vuoksi.
En muutenkaan käytä hanavettä suin surminkaan, mutta tulevaisuudessa puhdas vesi on luultavasti aina vain arvokkaampaa.

Meilläkin on nuo "rumat" tynnyrit talon nurkilla-monet kerrat olen niiden olemassaolosta ollut mielissäni.Tietty niitä ei osaa arvostaa, jos ei vettä tarvitse.

Naapuri kaivaa talon seinustat auki, niin ehdotin että kaivaa samalla säiliön maahan, niin ei rumenna maisemaa, mutta ei kelvannut ehdotus.

Ihme naapuri :open_mouth:

Me halutaan säiliö, siksi että sinne mahtuisi enempi vettä kuin nykyisiin tynnyreihin.
Nytkin kun koko päivän on satanut kaatamalla ukkossadetta, ihan harmittaa kun tynnyreistä lorottaa pensaan alle vaikka kuinka paljon vettä. Sitten kun koittaa kuivakausi, ei meinaa millään piisata.

Yhdet tutut täyttivät pihakaivon tontiltaan,ostokivillä, vaikka siinä oli vettä, tontilla on joskus ammoin ollut talo, olin aivan ällikällä lyöty, kaivo ei edes ollut minkään tiellä. Nyt eivät raski kastella kun täytyy johtovettä käyttää, kun sadevesikin menee johonkin systeemiin suoraan.En tiedä sitten oliko jonkun suunnittelijan ehdotus tuo kaivon täyttö, mielestäni aivan hullua.

Löytyipä kasa hienoja kastelu- ynnä tynnyriviritysfilmejä http://www.youtube.com/watch?v=q8_72a9BDHU&NR=1

Aiemmin olen tomaatille nikkaroinut altakastelu-systeemin laittamalla ruukun pohjalle soraa, soraan katkaistu mehupullo suu alaspäin, pullo täyteen soraa, ja sitten vaan multaa loppuruukkuun. Sitten kun kaataa vettä pulloon, se menee soraa pitkin pohjalle.

Oisko fiksumpaa tapaa, jos ei ole altakasteluruukkuja, eikä alakautta kastelu onnistu? Jotain letkupätkiä tms? Suosituksia?

Kai pullokin käy ihan hyvin, mutta itse käytän ihan sähkömiehen 20mm muovi putkea. Ei vie niin paljon multatilaa ja laitan hieman soraa sinne pohjalle jotta vesi leviää koko astian alueelle.
http://puutarha.net/indexfr.aspx?s=/keskustelukanava/ketjut/14105/1/0/1/
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11322.0
Veden korkeuden astiassa mittaa ihan laittamalla puisen kukkatikun putkesta pohjalle ja katson samalla lailla kuin öljyt että kuinka paljon kastui.

Kiitoksia linkeistä. Hullu tiedemies-geeni aktivoitui taas uudella tavalla, nyt pitää speksailla ruukkujen rakennetta. “Onneksi” ulkona on vielä talvi, ja ei voi partsille taimia laittaa. Nyt ehdin viritellä systeemit valmiiksi :slight_smile:

Oon pohtinut tuota kasteluhommaa aika paljon. Meillä ongelmana on juurikin lomakastelu. Tänä kesänä kasvatan tomaattia, kurkkua ja paprikaa ja ajattelin kokeilla kastelua altakasteluna. Eli istutan taimet ämpäreihin, joiden pohjiin poraan reikiä (2-3?) ja ämpärit laitan Ikeassa myytävään matalaan muoviseen säilytyslaatikkoon, jonka pohjalle kaadan vettä. Tällä systeemillä olen saanut taimet kasvamaan hyvin sisällä ikkunalla, pienempänä versiona tosin, jogurttipurkeilla. Pohdin vain sitä, että jos laitan ämpärit suoraan veteen, saako taimet liikaa vettä? Jos poraan ämpäreihin vain pari pientä reikää? Mitä, jos lomareissun aikana tulee kamala rankkasade, hukkuuko kasvit?

Ainuli, voit tietysti porata reijät Ikean laatikoihin esim. 5 cm korkeudelle, jolloin ylimääräinen vesi valuu sateella pois.

Ämpäreiden reikien koko ei paljoa vaikuta, pienistä reijistä vesi imeytyy hieman hitaammin, mutta ämpärin alaosa pysyy kuitenkin koko ajan märkänä. Mielestäni se ei haittaa.

Tietysti kuivana aikana vettä täytyy käydä lisäämässä laatikoihin.

Olen tässä miettinyt miten helpottaisi kastelua. Lähinnä ongelma ei ole se että ei voisi itse käsin kastella vaan pari muuta asiaa.

Kastelen alta ja koska astiat on aika isoja noin 25 litraa niin pinta multa tahtoo kuivua ja pysyä kuivana. Toinen asia on se että haluaisin hieman tasaisempaa kastelua kuin se että itse satunnaisesti kastelee välillä.

Joten ajattelin että laittaisi jonkinlaisen automaattisen kastelun tomaateilleni, lähinnä avustavana kasteluna.

Katsoin tuollaista kuin blumat kastelujärjestelmää, vaikka se tuntui hyvältä niin en oikein pidä siitä siksi että se on letkullinen järjestelmä sitten että niissä letkuissa on painetta. Johtuen siitä että se säiliö on oltava kasvien "ruukkujen" yläpuolella. Ongelma ei ole että homma ei toimisi vaan potentiaalinen vesivahinko kerrostalossa on vakava juttu, jos letku irtoa tai alkaa vuotamaan.

Joten sitten mietin noita muita vaihtoehtoja. Eli sellainen jossa astia on "ruukun" vieressä josta se jotenkin imee vettä anturiin joka on siinä mullassa. Mutta toimiiko tuollainen?
http://www.chilitarvike.fi/blumat_ruukkukastelija_xl_2kpl
http://www.nettimyynti.fi/tuote/ruukkukastelija-2-kpl/8711295999086/

Tai sitten sellaista jossa se se pullo pystyssä siinä anturissa. Tällöin se mahdollinen vesi vuoto menisi ruukkuun.
http://www.agrimarket.fi/Piha_ja_Puutarha/pihan-tarvikkeet/kastelu/ruukkukastelija-agva-go-2-kpl/

Kokemuksia tai mielipiteitä asiaan?

Minä olen käyttänyt parvekkeella noita, mikä sinulla on tuossa alimmaisessa linkissä. Muovipullot ovat käteviä, on vaan yksi ongelma, kirkkaaseen pulloon tahtoo kasvaa levää ja se tukkii tuon keraamisen osan, tummassa pullossa vesi lämpiää ja haihtuu siten helpommin jos aurinko paistaa pulloon. Meillä oli myös se letkujärjestelmä aikaisemmin parvekkeella, mutta siihen tuli aina välillä syöttöhäiriöitä.

Tarkoitatko letkulla tuollaista tippuputki/anturi järjestelmää jossa on useita antureita sarjassa samassa letkussa. Vai tuollaista yhden anturin järjestelmää jossa se letkunpää on vesiastissa ruukun vieressä?

Ei se nyt kovin vaarallista olisi parvekkeella ne letkutkaan, kun siellä parvekkeen reunoissa on ne sadevesi uritukset ja vesirännillä poistot.

Luulisi että tuo pullosysteemi toimisi, mutta 12 pulloa pystyyn. mail Kumoonhan ne kuitenkin menevät.

En ole varma riittääkö tuollainen jossa on vesiastia ruukun vieressä, kastelemaan edes mullan pinnan. Miten sekin oikein toimii eli imee sitä vettä vierestä? Kapilaari ilmiölläkö?

Tietysti voisi vain laittaa katteen sen mullan pinnalle niin että se vesi ei haihtuisi pinnasta niin herkästi. Mutta en oikein tiedä.

Blumat toimii, mutta noissa halvoissa jäljitelmissä on paljon toimimattomia. Jos koko kesän pidät, niin helposti porkkanat tukkeutuvat. Olen liottanut niitä etikassa ½-1 vrk ja senjälkeen vedessä, jotta etikka poistuu. Vesipullon korkeutta säätämällä saa sopivan kosteuden (juopoille samaan tasoon ruukun kanssa tai hieman ylemmäs, muille alemmas)
Blumateja on myynnissä myös Bauhausissa (paketissa on 3 tai 4 ja hinta hieman yli kympin)

Muovipullon voi laittaa pystyyn (ilman noitakin), mutta silloi mullan pitää olla kostea, muuten pullo tyhjenee heti (ja vedet on lattialla)

Minulla alkaa mennä sekaisin mitä tarkoitetaan.

1. Ruukukastelija Agva-Go (Porkkana, pullo pystyyn multaan tyyliä)
2. Ruukkukastelija Blumat (Porkkana multaan, 80cm letku veteen)
3. Kastelusarja Blumat (12kpl (tippa?)suutinta, 7m letkua, t-liittiä, vesiastialiitin jne..)

Joten tarkoitat varmaan tuota 2:sta. Joo niin ymmärsin että vesiastian vedenpinnan korkeudella on merkitystä kastelun määrään.

Kaikkia noita löytyy kyllä täältä lähikaupoista, ei tarvitse edes netistä tilailla. Myös joku tuntematon merkki myös jossa oli 16 tippukastelijaa, 10m letkua jne.. En ole kylläkään vielä kiertänyt kaikkia alan liikkeitä täällä.

Miten nuo tippakastelijat toimii? Onko ne luotettavia?

Blumatin tippukastelujärjestelmä “porkkanoineen” on toimiva ja luotettava. Vedentulon säätely perustuu porkkanassa olevan veden paineen vaihteluun. Paineenvaihtelu nostaa ja laskee kalvoa, joka päästää tarvittaessa vettä kasteluletkuihin.

Blumatin letkut ovat niin ohuet, että jos letku irtoaa tai katkeaa, vesi ei syöksy kovalla paineella vaan lirisee hiljalleen. Vesivahinkoa ei pääse syntymään jos vesi pääsee normaalisti poistumaan parvekkeelta.