Onko kenelläkään kokemuksia tuon Blumatin "lisätiputtajista". Siis että yksi "porkkana" säätelee sen jälkeen tulevia lisätiputtajia, oliko maksimi 5 kpl, jotka voi laittaa.
En ole mistään lukenut kokemuksia noista lisätiputtajista. Ainoastaan on teoriassa ohjeita, kuinka niitä käytetään.
Lilianne kirjoitti:
Joo niin ymmärsin että vesiastian vedenpinnan korkeudella on merkitystä kastelun määrään.
Ei vedenpinnan korkeus, vaan vesiastian pohjan korkeus = porkkanasta tulevan letkun alapään korkeus
Olen hieman miettinyt noita eri vaihtoehtoja ja jokaisessa on omat hyvät ja huonot puolet. Todella vaikea valinta. Vielä en ole ymmärtänyt ihan kaikkea.
Esimerkiksi miten vaihdetaan pullo silloin kun se on porkkanassa pystyssä. Kyllähän tyhjän saa pois, mutta miten sen täysinäisen saa tilalle? Lähinnä koska joku tomaatti voi viedä niin paljon vettä että ei edes 2 litran pullo kauan kestä. Jolloin niitä joutuu täyttämään usein.
Myös tuolla sanottiin että sellaisen porkkanan jossa on se letku sinne vesiastiaan niin sen kastelukyky on kuulemma rajallisempi. Jonka ymmärrän niin että sen solveltuvuus isoille kasveille jotka tarvitsevat vettä on hieman rajoitetumpi. Pitäisi kai olla monta niitä isommalle kasville?
Tuosta tiputtaja ja letkusysteemissä en näe mitään muuta huonoa kuin ne letkut. Siinä on kaksi ongelmaa eli mahdolliset vuodot ja se että kun parvekkeella ne kasvit on siirrettävissä "ruukuissa" niin letkut sitoo ne kiinteästi paikalleen. Tuntuisi sopivan hyvin kasvihuoneeseen tai kasveille jotka on aina kiinteästi samassa paikassa.
Itse joskus järjestelen kasveja uudestaan parvekeella niiden kasvun mukaan eli mikä vaatii lisää tilaa.
Tippuletkusysteemi on tosiaankin hyvä. Letkujen liitokset ovat niin tiukat, että ne eivät irtoa oikeastaan milloinkaan. Ne on suorastaan hankala irrottaa. Myyrä söi kerran letkun poikki, silloin tuli vuoto…
Mutta kun letkusysteemin kerran virittää, sitä ei huvita paljoa siirrellä.
Eikös se pulloporkkana irroteta kokonaan maasta täyttämistä varten?
LL, mulla ollut useamman vuoden useita lisätiputtajia, eli yhdestä porkkanasta lähtee usealle kasville lisätiputtaja. Hyvin toimineet, ollut sekä tomaateilla että chileillä.
Mulla ovat maapohjaisessa kasvarissa. Toki pitää ottaa huomioon että kasvit on samantyylisiä vedenkulutuksen suhteen ja että valo-olosuhteet suunnilleen samat (ei osa paahteessa ja osa varjossa) mutta ton jälkimmäisen takaa jo se että letkut ei ole kovin pitkät.
Minullla on juuri nyt kokeilussa vanhanajan lomakastelujärjestelmä, jossa toisessa astiassa on vesi ja siitä se johdetaan villalankaa myöten vieressä olevan ruukun pinnalle.
Virkkaisn paksusta villalangasta pitkän pätkän ja laitoin sen paikoilleen. Se on ollut siinä nyt kolmisen tuntia ja vettä on hävinnyt vesiastiasta huolestuttavan paljon. Imeekö kasvi määrättömästi vettä vai loppuuko se kun ruukku on tarpeeksi märkä?
Pitäisiköhän langan olla ohuempi?
Onko kellään kokemusta?
Kerran olen tuota kokeillut. Laitoin villalangan kaksin kerroin ja viikon aikana vesi oli imeytynyt kukkapurkkiin ja valunut alustalle ja vähän oli ehtinyt ikkulaudalle. Jotain tein ilmeisesti väärin.
Sohvakukka, sulla oli vesikippo liian korkeella. Vesi menee passiin. Siis jos kaksi astiaa yhdistää letkulla tai jopa villalangalla niin vesi kulkee astiasta toiseen niin kauan kunnes vedenpinnat ovat tasan.
Lomakastelussa pitäisi veden nousta ruukkuun vain kapillaarisesti. Mie oon joskus laittanut suodatinpussista leikattuja suikaleita, jotka vielä peittänyt kelmunpalalla kuivumisen estämiseksi. Toimi jotenkuten.
Tämmöiseen törmäsin netissä ja lienee vitsillä laitettu, mutta minä aion kokeilla tämmöistä kastelulaitetta tänä kesänä kasvihuoneessa. Eli vanhaksi menneitä iv-letkuja yhdistettynä muovipulloihin eli kurkut tiputukseen :D Sisko on näitä iv-letkuja jo mulle tuonutkin, kun on sairaalassa töissä. Kun parasta ennen-päiväys menee umpeen, letkut menisi muutoin roskikseen, joten kierrätystä tämäkin.
^ Minä tein tuollaiset tippapullot kasvariin jokunen vuosi sitten. Ongelmana oli ettei se vesi riittänyt kovinkaan kauaa ja sitten lämmöstä pullot meni "ruttuun" vaikkakin oli ilmastoitu letkusto. Se tiputusvauhtikin oli hankalaa vaikka yritti miten laittaa pienelle, lämpötila kasvarissa näköjään "pehmensi" letkut ja sitten taas vesi juoksi norona. Sitten kyllästyin pläräämään niiden pullojen täyttämisen kanssa.
Varmasti sinä löydät paremmat "säädöt" :)
Mieheni kutsuikin kasvarini sinä kesänä kenttäsairaalaksi :)
Kaikenlaista olen kokeillut ja tähän asti paras on Blumat, ne porkkanat ja liitettynä pitkään "vesilinjaan". On vaan se iso vesisaavi täytettävänä ja toimivat kun maa kuivuu ja silloin tiputtelee. Saaviin valmiiksi veden sekaan lannoite niin helpolla pääsen. Pitäisi nyt vaan ehtiä asentaa ne porkkanat...
Onko täällä ketään jolla olisi kokemusta tästä aurinkokenno kastelujärjestelmästä? Tarvitaan vaan saavillinen vettä.
Yritän linkkiä laittaa mutta en tiedä onnistuuko…
Tekisi ihan mieli tuollaista hankkia.
http://glanspower.fi/tuote/1612
Näyttää aika vinkeältä tuo aurinkosähkötoiminen kastelujärjestelmä. Ehkä sen pumpulle riittää pilvinenkin sää. Omalla painollaan kastelevat järjestelmät yleensä avaavat jonkun läpän, kun vedenpinta laskee ruukunalusessa riittävän alas. Tällaisten pitkien letkusarjojen päässä on yleensä hana, josta ‘kuona’ valutellaan viikottain pois, jottei letku mene tukkoon. Tuon linkittämäsi eduksi lasken riippumattomuuden sähköverkosta.
Toisaalta mulla on ollut jo kahtena kesänä Blumatin ruukkukastelijoita, joissa savikärjen kuivuminen vetää 10 litran mehutonkasta korvausvettä. Ei se ainakaan vielä ole mennyt tukkoon, vaikken sitä kummemmin ole huuhtonutkaan. Käytössäni on myös Agva-go, jossa Blumatin näköinen savikärki yhdistetään esim. 1,5 litran limpparipulloon. Ihan toimiva sekin, vaikkei riitäkään kahdelle tomaatille laastilaatikossa juuri kolmea päivää pidempään.
Parasta olisi, kun saisi sadeveden järkevästi käyttöön myös parvekkeella, ettei tarvis turhaan vesijohtovedellä kastella. Vanhemmillani otetaan myös sadevettä rännin alta 30 litran saaviin. Täytyttyään vesi virtaa saavin reunalta viemäriin, eikä jää kastelemaan talon perustuksia.
Olettekos kukaan asentaneet ränniin sadevesisiepparia, ei menis vedet kankkulan kaivoon vaan ihan hyötykäyttöön
Googlaamalla löytyy, en osaa linkata.
Minulla on Blumatin 200 l säiliö kasvihuoneen ulkopuolella. Letku on johdettu kasvarin sokkelin alitse.
Blumatia voi ainakin suositella
Päätin hankkia itselleni jo joululahjan, aurinkokennolla toimiva automaattinen kastelujärjestelmä , Irrigatia Solar SOL-C24.
Valitsin sen tehokkaamman.
Tarvitaan vaan tynnyri ja sadevettä, ja jokseenkin aurinkoisia päiviä .
Olen kolunu kaikki YouTuubissa olevat videot ja käynyt valmistajan kotisivuilla.
Valmistajan kotisivulla on myös verkkokauppa ja sieltä pystyy tilaamaan lisätarvikkeita, letkua, suuttimia, tihkuletkuja ym.ym.
Valmistajan kotisivu: shop.irrigatia.com
Koko se järjestelmä on yksinkertainen laittaa toimintaan ja sitä voi muunnella miten itse haluaa.
Tein päätöksen pari päivää sitten kun olin taas kantanut yli 20 kastelukannullista vettä ruukuille ja kasvihuoneeseen.
Tämä nyt hankkimani asennan kastelemaan kasvihuoneen.
Tekisi mieli hankkia vielä kaksi jotka kastelisi molemmilla isoilla terasseilla isot ruukut, mutta onhan tässä aikaa miettiä talvipimeillä.
Koska on jo syksy, en asenna sitä enää toimimaan tänä vuonna, ensi keväänä sitten.
Tilasin tuon tuotteen tästä linkistä, voi myös käydä myymälässä Salossa:
www.glanspower.fi/tuote/1612
Kasvihuoneen mukana tuli kastelujärjestelmä joka on liitetty kaivolta tulevaan vesijohtoon. Toimii hyvin, mutta ihmettelen kasvien tarvitsemaa vesimäärää kuinka se on niin vähäinen. Kun jossain luki, että helteisenä päivänä kurkku vie kymmeniä litroja vettä, tietysti siihen vaikuttaa kasvin kokokin. Mulla on kasvit laitettu sellaisiin laastipaljuihin joissa ei ole reikiä, tietysti sekin vaikuttaa kun vettä ei mene läpi. Multa on pysynyt tasaisen kosteana kun olen muutaman kerran viikossa pitänyt kastelua päällä noin 30-60min. Kuinka teillä muilla nämä järjestelmät ovat päällä, jatkuvasti vai jollain muulla syklillä?
Meilon Blumatin kastelujärijestelmä molemissa kasvareissa ja ovat koko ajan pällä.Vettä menee tosi vähän,jos on kovia helteitä niin sitten tietenki enemmän.Meillon iso saavi jista vesi tulee,se lämpiää mukavasti auringossa niin ei tuu kylymää vettä.Letkulla täytetään tarvittaessa.Ovat toimineet hyvin.
Kasvit ovat kasvusäkeissä joisson viillot alapuolella.
Minä viritin eilen parvekkeella tomaateille Blumat kastelujärjestelmän. Toivottavasti toimii, sillä täytin ne keraamiset lieriöt piripintaan ja säädin säätimet tarkasti. Tein siis ohjeen mukaisesti.
Pepino,tuo säätö.Sitä ei saa koskaan kerralla hyväksi.Tai ei met oo ainaskaan saatu,ilimaa pitää poistaa aika usiasti alussa.Ja tippa nopeutta kans rukata.
Alussa pitää laittaa nolla asetus siten, että yksi tippaa tulee todella todella hitaasti.