Kastelujärjestelmät ja systeemit ulkona ja sisällä

@chali vieläkö sulla on tuo aurinkovoimalla toimiva kastelusysteemi, josta kirjoitit toissa kesänä. Toimiko se hyvin viime kesänä. Arvon tässä blumatin ja tuollaisen välillä mökin kasvihuoneen kastelun täydentäjäksi. Vesisäiliö tulisi kasvarin sisälle lämpöä tasaamaan ja keräämään.

LeonM, se oli viime kesänä toiminnassa isolla terassilla, ja kyllä se toimi hyvin.
Parasta siinä oli kun se ”nostaa” vettä.
Tänä vuonna se ei ole vielä toiminnassa, olen onnistunut hukkaamaan sen tekemäni haaroitetun letkun.
Luulen että Blumatin letku käy, silmämääräisesti samaa kokoa.
Alussa oli hakemista kastelunopeuden kanssa mutta ei siinä mennyt kun pari päivää niin sai sen sopivaksi.
Yhteen tippaputkeen laitoin tyhjän pullon, siitä sen näki miten paljon tippuu ja onko riittävä.
Pari kertaa onnistuin tyhjentämään systeemin. Unohdin tarkistaa saavissa vesimäärä.

Tää oli hyvä ketju, mutta en jaksanut supertarkasti lukea, niin onko jollain antaa hinta-arviota, paljonko nuo tommoset kunnolliset kastelusysteemit maksaa? Tarttis omaan harrastuskasvihuoneeseen, ei mitään rimpulaa joka haluaa vuoden käytön jälkeen. Ammattilaissysteemejä oon joskus kattonut, mutta kyllä hinta meni jo semmoiseksi, samoin kuin koko, että ei mitään järkeä kotitarvekäytössä. Lainaa pitäs ottaa että semmosen sais.
Alkaa muuten olla toivo hyvästä viljasadosta meidän lakeuksilla (Kalajoki) menetetty. Pellot pölisee eikä kosteuden murustakaan ole kolmenkymmenenkään sentin syvyydessä.

Tarvikkeita: Blumat on erittäin hyvä. Googlaa Blumat ja vertaile hintoja.
Sen kun laittaa toimimaan keväällä niin ei muusta tarvitse huolehtia kun että saavissa on vettä.
Vesisaavi pitää olla korotettuna että se toimii.

On myös muita, googlaamalla varmasti löydät itsellesi sopivan.
Viljeletkä kasvarissa ruukuissa vai maapenkeissä?

”Ruukkuviljelyssä” on hyviä valmiita ruukkusysteemejä (googlaa vesiviljely, hydroviljely, hydrofoobinen viljely kasvihuoneessa).
Vaihtoehtoja on paljon, käy myös ulkomaisilla sivuilla, vertaa hintoja!

”Chilifoorumeilla” on myös hyviä neuvoja.

Päädyin ite 12 porkkanan blumatiin, jonka asensin kasvihuoneeseen viime lauantaina. Säädin antureita vielä myöhään sunnuntaina, jotten hukuttaisi tomaatteja viikon aikana. Kuulin tänään isältäni, että kaksi porkkanoista oli kastellut ‘hieman’ reilummin tomaatteja. Onneksi isäni oli sulkenut nämä suuttimet kokonaan ja imenyt lapolla ylimääräisen veden betonilaatikosta vanhan kasteluputken kautta. Laatikoihin on tarkoitus ensi viikonloppuna porata varmuuden vuoksi ylivuotoreikä johonkin 7-10 cm:n korkeudelle pohjasta katsoen.

65 litran vesisäiliö päätyi lopulta kasvihuoneen ulkopuolelle vanhan tynnyrin päälle, koska se olisi haukannut liian suuren tilan 5 m2 minikasvarista. Kasteluvesi jää nyt kylmemmäksi kuin kasvihuoneen sisällä, mutta onpahan ainakin tasaisempaa kuin kahden kolmen päivän välein tapahtuva kastelu. 

Tuo ylikastelumoka kävi varmaankin sen vuoksi, etten kiertänyt noita porkkanan säätönamiskoja ohjeenmukaisesti vielä kahta nuolta kireämmälle siitä tilasta, kun pisara ei enää täyty yksittäisen letkun päässä.

Mulla on tämä systeemi käytössä !
Tuossa on mökille viedyt tomaatit ja ihan oivallisesti toimii , viikot olemme muualla !
Niitä viinipulloja sitten vaan tyhjentämään  :smiley:
Laitoin joka taimen viereen yhden.
( eka kuvassa ei vielä ollutkaan pulloja mutta en viitsinyt uutta viestiä kirjoittaa enkä osaa kuvaa poisttaa )

Mulla on samanlaiset laastilaatikot käytössä kuin Irsalla. :wink: Pohjalla ehkä neljännes ruukkusoraa, sitten kangas ja päällä multaa. Sorasta yhteen reunaa nousee salaojaputki, josta aiemmin kasteltiin suoraan laatikon pohjalle. Ja varmasti kastellaan ainakin ajoittain ainakin helteillä edelleen. 

Varsinkin syyspuolella (syyskuussa) tuntuu, ettei kypsyvien tomaattien vedentarve ole kovin suuri, sillä multa on pysynyt viikonkin tosi märkänä edellisen kastelun jälkeen. Edelliset kaksi kesää eivät ole olleet kovin tuottoisia, joten kuluva kausi vaikuttaa lupaavalta, kun taimissa on jo kukkia.

1997 sain kasvarin. Siitä lähtien on pitänyt kastelujärjestelmä hankkia. Tänä kesänä sain se hankittua ja varmaan kuukauden kökki keittiön pöydällä. Juhannus perunoiden poiston jälkeen sain Blumatin asennettua ja nyt ärsyttää että mitä ihmeessä olen ajatellut, kun vasta nyt sen hommasin. Hyvältä vaikuttaa.

1997 sain kasvarin. Siitä lähtien on pitänyt kastelujärjestelmä hankkia. Tänä kesänä sain se hankittua ja varmaan kuukauden kökki keittiön pöydällä. Juhannus perunoiden poiston jälkeen sain Blumatin asennettua ja nyt ärsyttää että mitä ihmeessä olen ajatellut, kun vasta nyt sen hommasin. Hyvältä vaikuttaa.

Kurppa, se on tosi hyvä systeemi. Varsinkin kasvarissa mutta jos on mahdollisuus niin myös ulkona. Ei kastele turhaan ja kastelee silloin kun kastelua tarvitaan. Ja kunhan sen on saanut toimimaan niin kuin pitää, ei kastele liikaa :grin: (niinkuin minä)

Tässä vielä kuva:

Eihän se mikään kaunis ole, mutta se ei näy muualle kuin naapuriin oikeastaan tuosta. Hehe…

+x[quote]
[b]Henni - 26.5.2024[/b]
Tässä vielä kuva:[img=../Uploads/Images/3e882364-da5f-4b39-bfea-5ad.jpeg]../Uploads/Images/afdbf7c2-9a94-41e4-a000-6f9.jpeg[/img]Eihän se mikään kaunis ole, mutta se ei näy muualle kuin naapuriin oikeastaan tuosta. Hehe…
[/quote]

Missä sun kontista on se käyräpala tuosta hanayhteestä?
Tulee vedet säärille jos avaa hanan ilman.
Vai laitatko suoraan letkun tuohon hanayhteeseen kiinni?
+x[quote]
[b]Suokukka - 26.5.2024[/b]
+x[quote]
[b]Henni - 26.5.2024[/b]
Tässä vielä kuva:[img=../Uploads/Images/3e882364-da5f-4b39-bfea-5ad.jpeg]../Uploads/Images/afdbf7c2-9a94-41e4-a000-6f9.jpeg[/img]Eihän se mikään kaunis ole, mutta se ei näy muualle kuin naapuriin oikeastaan tuosta. Hehe…
[/quote]

Missä sun kontista on se käyräpala tuosta hanayhteestä?
Tulee vedet säärille jos avaa hanan ilman.
Vai laitatko suoraan letkun tuohon hanayhteeseen kiinni?
[/quote]

Totta, hyvä huomio Suokukka ! Siinä pitäis olla vielä se sellanen hanapätkä joka kääntyy alaspäin. Ilman sitä tosta avattaessa tulee vesi hallitsemattomasti eteenpäin.
Tai sit tietysti jos sulla on jo joku erillinen letkusysteemi kiinnitettäväksi tohon hanaan niinkun Suokukka mietti ?

Joo totta, pitää askarrella vielä!

Meillä on myös samanlainen säiliö, väriltään musta. Se kerää rännistä tulevat vedet ja siitä täytetään kanisterit ja kastelukannu. Pienimmät kanisterit täytän pullon avulla. Muovipullon kylkeen sopivan kokoinen reikä ja pohja pois. Pullo kääntää veden valumaan alaspäin. Isoimman, 30 litraisen kanisterin täytän ilman apuvälineitä. 
Alkaa säiliö olla jo aika tyhjä, kun ei ole satanut pitkään aikaan.

Miulla on noita neljä pihalla.
Melkein kaikista hanat jo rikki. Samoin pohjatuet.
Tällaiset muutamaan laittanut.

Vik vink. Leica jatkot kestävät alla, jos vielä vähän sementtiä laittaa sisään kestää korkeammankin tehdä. Niitä saa onttoina, pylväsmallina ja suorakaiteen muotoisina.

Kurppa, tuo näyttää loistavalta. Tuohon saisi letkunkin kiinni. Pitää mieheltä pyytää, että laittaa mun tankkiin tuollaisen.