Kasvien tunnistaminen

Siankärsämö, tuo on 99% todennäköisyydellä rusopäivänlilja 'Margaret Perry'. Mulla on sama itellä. Jää puolet pienemmäksi, kuin esim. "normit" keltapäivänliljat. lehdet on kapeat, ja tykkää levitä enemmän kuin kukkia. Tai no ainaski mulla. Tekee myös uudet taimet aika kauas (n.20-30cm) emokasvista, ja kasvatta n.3 kpl lehtiä uuteen tuppaaseen. Todennäköisesti pysyy pienenä ja kapealehtisenä niin kauan aikaa, kun on omasta mielestään tarpeeksi iso tupas. Toisella puolella pihaa on n. 1m leveitä puskia, niin yltävät 1m korkeuteen. Nuo jotka on toissa vuonna istutettu, leviää ja leviää, ja ovat n. 60cm korkeita. 

https://www.google.fi/search?q=rusop%C3%A4iv%C3%A4nlilja+margaret+perry&biw=1600&bih=741&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMI6KLO0deXxwIVw1ksCh361Adp#

Kiitos paljon Kesänlapsi ja Irsa!

Tämä löytyi ojanpientareelta (naapuritalon kaatikselta) ja kun uutta kasvua pukkasi niin otin talteen. En kyllä odottanut sen kukkivan jo tänä kesänä semmoisen rääkin jälkeen :)

Raya,kiitos,

Siankärsämö, kun googlettaa päivänlilja, daylilies, hemerocallis, löytää sadoittain päivänliljoja joista todella moni näyttää aika samalta. Sen takia ne onkin niin ihania kun värikirjo ja kokovalikoima on niin valtava. :slight_smile:

Mikä selja? (Onhan selja?  ) Marjat raakana punaisia, kypsinä lähes mustia. Uskaltaako syödä?

kuva

Ei selja vaan olisko Saskatoon, jos on, kannattaa vaalia. On 'superfoodia'.

(iso)tuomipihlaja pikemminkin. marjat ovat syötäviä...

Greenmaman kuvassa näyttäis olevan marjatuomipihlaja. Se on sama kuin saskatoon.

Meinasin kirjoittaa että oliskin saskatoon! Kunnes sitten vähän googletin ja totesin, että tuomipihlaja tuo varmasti onkin, onko marja- (saskatoon) vai isotuomipihlaja, sitä en osaa sanoa kuvienkaan perusteella, mutta kumpi vaan käy :wink: Todennäköisyys lienee, että on isotuomipihlaja kuitenkin. Puutarhasuunnittelija joskus vuosia sitten väitti seljaksi, mutta tuomipihlaja tuo on kuvien perusteella. Kasvaa pensasmaisesti (vesoo paljon), puuvartinen ja n. 2,5m korkea nyt. Oksat ihan notkuu marjoja. Uskalsin maistaa pari ja maku on vienon lempeä, vähän mustikkamainen mutta pehmeämpi. Kiitos molemmille avusta! :slight_smile:

Hoyabella ja Kaisaliisa olivat kirjoittaneet kun rustasin omaani… Mistä tosiaan erottaa nuo kaksi tuomipihlajaa? Ovatko isotuomipihlajan marjat makeita vai kitkeriä? Nämä olivat kyllä hyviä!

Marjatuomipihlajan marjat ovat ainakin hyviä :slight_smile: Isotuomipihlaja kasvaa vanhemmiten suuremmaksi kuin marjatuomipihlaja, jopa 6 m korkeaksi. Tosin jotkut mt-pihlajan lajikkeetkin kasvavat aika suuriksi… Mutta joka tapauksessa molempien marjoja voi syödä.

Saskatoon on marjatuomipihlajan kauppanimi.

Tätä edelleen ihmettelen ja aiemmin arveltiin rönsyakankaaliksi, mutta ei mun muut akankaalit tältä näytä. Mysteerikasvi on siis noiden keskipäivänkukkien yläpuolella.

kuva

näyttää kovasti kartioakankaalilta.

Kukinto on kartioakankaalissa alhaalta ylös suippeneva,tanakka, tummanvioletti, pulleaa salaatinkukintoa muistuttava.

Kukinnon korkeus n. 25-30 senttiä, selkeästi tanakan tähkämäinen ja rakenteeltaan selkeästi mehevämpi kuin muilla akankaaleilla.

Suomen lehtoalueilta löytyy satunnaisena, harvinaisena, silmälläpidettävänä.

Turku kuuluu luontaisiin esiintymisalueisiin, ottamatta kantaa, oletko istuttanut tuon, vai onko myyrä tohkeissaan kukkapenkkiin kiikuttanut.

kuva

Tämä taitaa kyllä olla joku rikkaruoho, tuollainen pieni keltainen kukka siihen on ilmestynyt?

kuva

Onko täm nyt se ängelmä?

kitikat ylempi on tomaatti ja alempi on kiuruskannus

Voi sentään, kävin haistelemassa ja tomaattihan tuo ylempi on, miten ihmeessä se on mun hankikylvötaimissa ja kiurunkannus on varmaan tuo alempi,niitähän nyt sitten riittää kun itivät hyvin. Ängelmä edelleen hukassa, vauvalaan olen siirtänyt paljon taimia, oliskohan siellä? Kiitos Kärhöhullu!

oletko käyttänyt kompostia maanaparannukseen, tomaatin siemenet selviää kompostoinnistakin :slight_smile:

No olenhan minä, varsinainen mysteeri tuo, mutta täysin mahdollista että kompostoinnista tullut!

Siihen aikaan, kun meillä oli lapset pieniä, kompostiin joutui usein puoleksi syötyjä tomaatteja. Joka ainoa kukkapenkki oli täynnä tomaatin taimia.

kuva

kuva

Mikä se tämä sitten on, harmi että on vain yksi! Piti olla neljä mutta kolme hävis viime talvena.