Kasvien tunnistaminen

Saattas ollakin lehtotähtimö, hyvin “vetelä-vartinen” miulla nimittäin hilluu myös ja nyt ängenny nauhusten sekaan kiipeilemään.

Onkohan tämä säästämisen arvoinen vai joku rikkaruoho? Meille on ilmaantunut nuita pitkin pihaa vähän sinne sun tänne minne multaa olen levitellyt.

kuva

Joku rikka hanhikki, esim. peltohanhikki.

Kiitos! Siispä jatkan nuiden repimistä. :smiley:

Rikka vai kukka

kuva

Joku takiainen,en muista nimeä.

Leviää helposti.

Mikä Jasmike tämä on.

kuva

kuva

Luulisin Rean jasmikkeen olevan loistojasmike.
Omani kukki heinäkuussa vajaan viikon,sade
pilasi täysin kukinnan.
Ostin likalle vuosi sitten ja viikko sitten tuli
kuva pienestä kukkivasta jasmikkeesta.

Kuvieni Jasmike on tyttären pihassa Siilinjärvellä ja viime viikonlopun aikaan kävimme siellä ja kukka paljous aivan mykisti.

kappalaisella ei ole takiainen vaan jokin ohdake tai karhiainen. Takiaisten lehdet ja koko kasvutapa on erilainen, niillä on isot pehmeät lehdet.

Suo-ohdake äkkivilkaisulla, kato Luontoportista, samansukuiset löytyy kuvan ja tekstin alta.  Takiaisella ja raparperillä lehdistössään on samankaltaisuutta.

Yritin kaikkea katsella mutta mikään ei osunut silmääni aivan samanlaisena. Tuo ruusuke on n40cm halkaisijaltaan.-

Kappalainen, piikkiohdake. Koko piru leviämään, kitke niin että valtaisa paalujuurikin lähtee pois = lapiolla.

Hiekkatien reunassa on luultavasti piikkiohdakkeita ja olen lukenut, että ne ovat kaksivuotisia eli kukintojen leikkaaminen riittäisi? En ole tehnyt niin, kun eivät ole pihassa. Kukkiessaankin ovat ällöttävän näköisiä: pitkiä, oudon tummia, piikikkäitä joka kohdasta.

tarhaleidi, kaksivuotinen kasvi on käytännössä monivuotinen, se kaksivuotisuus tarkoittaa että tarvitsee sen ajan muodostaakseen siemeniä.

Leikkaaminen hillitsee kukintaa, mutta vähimmällä pääsee, kun ottaa lapion ja poistaa koko pötkylän. Siemenet leviävät todella tehokkaasti lenninhaiventensa avulla.

Itäminen sitten vaatii avointa, valoisaa maastoa ja runsaasta kosteutta, josta syystä tänä kesänä ohdakkeet ovat olleet komeita.

-tärkeä talventörröttäjä ohdake kuitenkin on, sen öljypitoiset siemenet tarjoavat ravintoa sekä linnuille että jyrsijöille.

Mikä kukka on tuossa pylvästä kohti,Dorian villakon ja nauhuksien ym.välissä,korkea jossa on keltainen kukka,onko sekin joku tulikukka? Tuon Telekian yläpuolella,ei raksuta yhtään,taitaa olla Huitukalta saatu.

kuva

Iltahelokki.

Keltapäivänliljaksi täällä veikattu avasi ekan kukkansa. Tämä taitaa sittenkin olla joku tarhapäivänlilja ja olisi kiva jos joku tunnistaisi. Aika siro on kasvutavaltaan.

kuva

Siankärsämö , rusopäivänlilja mun mielestä , kukkii näin syyskesällä !

Mulla on myös rusopäivänliljaa ja siinä on paljon leveämmät lehdet, se on isompi ja kukkien väri on haaleampi. Tämä on semmoinen pieni puska.