Kaivoin tämän viime kesänä meidän ja naapurin välisen aidan alta, kun ajattelin sen ensi näkemältä olevan joku akileija, mutta nyt alkoi epäilyttämään onko sittenkään. Kasvi on nyt noin 40 cm korkea ja osa lehdistä on lilaan taipuvia. Keväällä kun ensimmäiset merkit nousi maan pinnalla, ne livat hyvin liloja. Kukkia ei tälle kesälle ainakaan ilmaantunut.
Naapurin puolella on vaikka mitä kivoja kasveja, kunhan saisivat vaan tilaa rikkaruohoilta kasvaa eli ihan hyvin sieltä voinut levitä vaikka mitä kivaa. nyt olis rentoakankaalta tulossa meidän puolelle, pitää vaan miettiä onko sille paikkaa.
minun mielestäni tuo alin kuva on sekin akileijan pikkutaimi, ne muokkautuvat kasvun alkuvaiheessa. Lehtisuonitus on juuri tuollainen, harmaanvalkoinen, hiukan vahamaisen lehtipinnan välissä.
Tosin ylemmästä kuvasta keskeltä katsoen voisi olla myös keltamo,Chelidonium majus. Siis yläkuvan keskellä. Muut taimet akileijaa, olen sitä mieltä.
Niistä keskellä olevista vihreämmistä voisi katkaista yhden: jos varresta tulee keltaista maitiaisnestettä, on keltamo.
Ei auta kuin säilyttää ja katsoa, tuleeko unikkomainen keltainen kukinto vaiko lokeromainen vaaleanpunainen/tummanvioletti kukka ensi vuonna
Molemmat ovat kauniita, akileijaa pidetään tosin puutarhamaisempana.
Minulle keltamo kertoo että paikalla on asuttu jo muinoin, sillä keltamon maitiaisnestettä ja siemeniä on käytetty luonnonlääkintään.
Jässikkä, sulle taitaa käydä kuten itsellenikin: ensin katsoo että akileija, sitten katsoo että hmm… just tuollainen on mun verikurjenpolven ekat lehdet, sitten muistelee, että mitenkähän, kun kuitenkin on niin samanlaiset, ja sitten… ja sitten… ja sitten.
Nimenomaan tuoksukurjenpolvi. Kukka valkoinen, v.pun. tai pinkki. Ei mustia heteitä. Leviää kiitettävästi =D Kaikissa kurjenpolvien (ja pelargonien) lehdissä on samantyyppinen tuoksu mut tossa tuoksukp:ssa hyvin voimakas ominaishaju Mun nenuun se haiskahtaa ihan hyvälle
Mistähän mulle apinankukkaa olis tullu? En muista että siemenkirjeissä sitä olis ollu. Ja mikähän se ylimmäinen sitten on, paljon on taimia. Tietäis sitten laittaa oikeaan paikkaan talveksi. Aina vain riittää näitä hankikylvöjä, vaikka kuinka yrittää työntää niitä maahan.
Hoyabellan rönsyilevä kasvi näyttää samalta kuin oma lehtottähtimöni. Kaunis kukkiessaan mutta hirveä leviämään ainakin näin kosteana kesänä. Kaatuilee pienten kasvien päälle. Peittää tosin maan tehokkaasti.