Kasvien tunnistaminen

Maksaruohon ensimmäinen kasvi on minusta Tiarella joku, jonka kukinto on vielä nuppussa.

Maksiksen piikkiputki on varmaan alppipiikkiputki, koska mulla on mielestäni sinipiikkiputkea ja sillä on hiukan terävämmät lehtien kärjet. Piikkiputki kyllä selkeästi.

Minusta Maksaruoholla ei piikkiputkikuvassa ole alppipiikkiputkea. Siinä on aivan erilaiset lehdet. Penttilän kasvikortistossa on hyvä kuva sinipiikkiputken lehdistöstä ja minusta Maksaruohon kasvi on se.

Maksaruohon ekassa kuvassa on tiarellan näköiset kukat, mutta lehdet ovat kyllä erilaiset kuin tiarellan. En kyllä osaa sanoa, mikä se olisi.

Annitaisella on alemmassa kuvassa joku jalkalehti, mutta tarkemmin en tiedä että mikä.

Katselin tuota Maksaruohon ekaa kuvaa uudestaan. Siis siinähän on kyse tuosta ruskealehtisestä kasvista eikä vihreälehtisestä. Se jää hieman tuon vihreälehtisen alle ja kukkavana tulee vihreälehtisen läpi. Siin joku Keijunkukka tuo ruskealehtisestä on minusta. Tai haltiankukka kuten Sunshine jo sanoi.

Mutta mikä tuo vihreälehtinen on? Tuli mieleen kanadanvuokko, joka on aivan hirveä leviämään.

annitaisen ensimmäinen on varmaan pukinparta.

Bumble, kiitos varmistuksesta. Illalla selailin Otavan kasviota ja tulin samaan tulokseen. Onkohan kova leviämään?

Ken on tämä? Nostin keväällä penkin juurakot ja lavensin alaa, enkä muista mikä tämä on, vaikka sillä oli selvä juuripaakku. Kasvilapuistakaan en löytänyt, mitä olisin syksyn alesta hankkinut. Kertokaapa!kuva

Mä olen pukinpartaa pitänyt ihan rikkakasvina. Mut makunsa kullakinblush.

Siltähän tuo vähän vaikuttaa :confused:

Ei ollu miulle ollenkaan tuttu kasvi, edes rikkana.

En tiedä pukinparran leviämisestä muutakuin sen, että aina niitä muutamia on tienvarressa lapsuudenkotini tienoilla, ja että isoista laskuvarjosiemenistä se kait lisääntyy.

kuvakuvakuvaHei tässä tulee taas näitä aloittelijan avunpyyntöjä...oasaatteko te sanoa mitä nuo pienet alut ovat? Äitini pihalta viimevuonna keräilin siemeniä ja viskoin noihin kukkapenkkeihin ja nyt en tietenkään tiedä, että mitä ne ovat ja onko jotkut niistä kenties taas rikkoja, jotka yrittävät vallata kukkapenkkini.

Värmland, voisiko keskimmäinen olla aunopunahattua tai kevätkaihonkukkaa?

Tuota auringonpunahattua voisi tuo keskimmäinen olla, kun minulla on niitä muutama ja josko ne ovat itse siementäneet, mutta niitä samoja alkuja on myös toisessa kukkapenkissä, mutta josko tuuli on niitä sinne kuljetellut. Voisiko tuo alimmainen olla sormustinkukkaa? Niitä siemeniä viimevuonna ainakin keräilin ja levittelin omaan kukkapenkkiini.

Voisikohan ensimmäinen olla niittyhumala?

Eikö kenelläkään ole hajua, mikä tämä on? Tässä toinen kuva pyhänä tutkailtavaksi laittamastani. Takana väriminttua...kuva

1kuva

2kuva

Näihin syksyllä uuteen penkkiin istuttamiini kaipailisin tunnistamisapua. Nimilapuista tekstit kadonneet talven aikana.

Värmlannin viimeisen kuvan pienet ovat sormustinkukkaa, ylin niittyhumalaa ja keskimmäinenkin jo tunnistettu.

Teemaan 1. Liuskavaleangervo 2. Lipstikka eli rohtoliperi?

Ihanaa kiitos teille!!! Nyt tuli kyllä paniikki sen niittyhumalan kanssa. Eikun kuokka hommiin!!!

Kiitos Valtsu tunnistusavusta. En vain tiedä mistä minulle olisi liuskavaleangervoa tullut.

Lipstikkaa minulla on kasvimaalla, toivottavasti en ole istuttanut uuteen kukkapenkkiin.

Minä kyllä toivoin, että jomman kumman olisitte tunnistaneet posliinivuokoksi.