Teemaa, voisivat hyvinkin olla.
Mikäköhän taimipenkissäni kasvaa? Lehdet 4-6cm pitkiä, vähän pehmeitä. Alapuolelta harmaanukkaisia (käännetty lehti myös kuvassa), myös lehtiruodit nukkaisia. Penkissä lähin nimilappu oli syyssyrikkä, mutta epäilen kovasti ...
Kiitos Kurppa
.
Katselin tuolta "Pipo, Penstemon"-sivuilta ja siellä oli viherpeukalo kirjoittanut "Penstemon digitalis red tms. pipostaan. Onko tämä valk. ja metrin korkuinen, kun olin nimilappuun kirjoittanut niin?
Minkä olen istuttanut viime syksyn taimenvaihtareiden jälkeen tähän? Nimilappu on lukukelvoton. Kuva on vähän turhan "rehevä" mutta kun tuo sade ei vaan ota lakatakseen. Siis se mikä etäisesti muistuttaa liljaa mutta ei ainakaan näytä kuuklen tähkähietaliljalta.
Petraan oma voisi olla herttakello.
Kastehelmisen, Paratiisililja
Kiitos Kurppa, heti löysin muutaman kirjaimen lapusta. Täytyykin etsiä tehokkaampi tussi. ![]()
Oii tuollainenko on paratiisililja, olen kasvattanut sen haivenia jo monta vuotta mutta kukkaa ei ole vielä näkynyt, samaten pellavaliljaa. Jännityksellä odotan ja odotan…
Tunnistaako joku tämän puun/pensaan? Olen aivan surkea näiden puuvartisten kanssa:-(
Minustakin Hoyabellan kasvi on virmajuuri.
Tämä on virmajuuri. Näyttää mielestäni samalta kuin hoyabellan kasvi.
Tuosta höytyvän oksasta ja noista kukinnoista tulee mieleen joku poppeli.
Mutta en ole lainkaan varma.
Onko tuo hyötyvä ihan nuori taimi?
Joskus nuoressa puussa on ihan erinäköiset kehdet kuin aikuisena.
Esimerkiksi syreeni ja haapa ainakin on pikkutaimena usein hyvin erilainen lehdiltään kuin aikuinen puu.
Höytyvän taimen kukat näyttää minusta ruostehappomarjan kukilta. Lehdistä tulee mieleen nuori raita... Kiiltopajullakin on vähän tuommoset lehdet. Mutta nuo kukat kyllä hämää. Jos ne aukeais semmosiksi karvasiksi tupsuiksi, niin ois helpompi tunnistaa. Sitten saattais olla ihan leppä. Nuo taimet on todella vaikeita... :)
Ootko kattonu luontoportista?
Höytyvän puu tai pensas ei voi olla mikään edellä ehdotetuista koska lehtiasento on vastakkainen. Veikkaan jonkinsortin sorvarinpensasta, mutta en niitä kovin hyvin tunne, että on vaan veikkaus.
Kiitos arvauksista, en oikein tiedä ikää, mutta reilusti yli metrinen tuo puska on. Kaivoin kaverin pihalta, siellä se on maannut mahdollisesti 8 vuottaja kasvattanut ruukusta juuret maahan. Tuo lehtien asento on tosiaan jännä, ja miten minusta tuntuu että se on jo kukkinut ja nuo pampulat on tulossa olevia hedelmiä/marjoja/siemeniä.
Bumble, sorvarinpensas tosiaankin voisi näyttää tuolta - voi miten hauskaa jos se on sellainen, meillä ei olekaan moista vielä. Ja minnehän se vielä mahtuisi niiden muiden tänne sieltä pihalta roudattujen hovijasmikkeen, ulkomuratin, keltakirjavan laikkulehtikanukan jne. kera kun kaikki paikat on jo täynnä kaikkea:-)
Lehtien asennosta tuli mieleen unkarinsyreeni, mutta ei siinä mittään pallukoita ole.
kesänlapsi, luontoportista yritin ensin kyllä, ja googlettaa kaikenlaisia puita ja pensaita. Ei tullut mitään noin sopivaa vastaan kuin tuo sorvarinpensas. Ei taida raya olla unkarinsyreeni:-) Luulen että sorvarinpensaalla mennään kunnes nuo pallukat kasvaa ja näkee mitä niistä tulee…
Heippa,
mikähän kukkakasvi tämä kuvassa oleva on? Noin 80cm korkea, kauniita aika isoja hyvin vaaleita vaaleanpunaisia kellomaisia kukkia.
Tutustun tarkemmin talomme pihapiiriin ja täältä tuntuu löytyvän vaikka mitä yllättävää. Ruskoliljoja, niittykukkia, karviaispensaita.. tätä kukkaa en muista nähneeni kahtena edellisenä kesänä, mutta se onkin yhden ryteikön keskellä ja harvoin siellä päin käyn. Pitää alkaa tarkemmin tutkimaan myös sitä aluetta.
Kukka on ainakin akileijan kukka, mites alalehdet? Akileijoja pulpahtelee esiin paikoissa, jossa (tai lähistöllä) niitä on kasvatettu ja varsinkin pusikon alla saattaa kestää 3-4 vuotta ennenkuin kukkivat.
Joku akileija.
Alalehtiä en tajunnut katsoa, siinä kasvoi niin paljon kaikkea sekaisin että nappasin vain yhden kukan matkaan. Mutta nyt kun googlettelen akileijoja niin totta, selvästi joku tuollainen se on. Tosi nätti ja herkkä. Harmi vaan että on siellä piilossa ryteikössä pihan perukoilla, eikä helposti pääse sitä siirtämään. Ja kuulemma ei edes tykkää siirtämisestä ![]()