Kasvien tunnistaminen

Hohhoijaa. Ei tuo ole oma kasvatus vaan vakka-taimesta ostettu pallopipo, penstemon globosus. Kiitos Maariankello tunnistuksesta!

Poispuretun autiotalon "pihaan" on levinnyt tällaista. Valtavan kokoiset lehdet, ja korkeuttakin n.1-1.5m. Mikähän lie, uskallanko siirtää pihaan?kuva

Jättiputki

Älä missään nimessä siirrä pihaasi,ikuinen riesa,josta hankalaa päästä eroon.

Sen sijaan tuhoa, tuhoa ja tuhoa. Ja suojaa itsesi.

Ja jos et ehdi tuhota, katko kukkavarret pois ja pois ja pois…

Eikös noista jättiputkista voi ja pidä ilmoittaa kuntaan, niin sieltä tulee kaverit hävittään niitä. Siis jos ei itse ehdi tai jotain. Pääasia etteivät pääse ainakaan lisääntymään.

Mua on koko kevään askarruttanut että mikähän kasvi tämä on? Mulla on hämärä muistikuva että olisin siemenestä joskus kasvattanut mut voi olla että en. Sen muistan että vartavasten tuohon istutin, tai sitten en. Tunnistaako kukaan?kuva

Tähkämunkki?

Eriparilla joku Phyteuma, pyörömunkki tai jotain sinnepäin.

Kiitos Miikos ja RitvaL, googletin phyteuman ja jollekin semmoiselle tuo vaikuttaisi. Olen kylvänyt joskus jotain muistaakseni munkkia, jasione laevis, mut on erinäköistä kuin tuo. Tuo on varmaan tullut tuohon ihan ite. Heh, pyörömunkin kun kuuklettaa, tulos on syötävä munkki.

kuvaKeitä het ovat?

Talaven aikana nimilaput hiiri vieny 

Taimi löytyi penkistä istuttamieni ruukkunarsissien joukosta. Ei selvästikään ole tämän kevään siementaimi kun varsi on noin paksu jo. Ihan outo kasvi, mitään tämän kaltaista ei puutarhassani ole kasvanut

kuva

Ekana tuli mieleen siperianhernepensas :slight_smile:

Tietäisikö joku tarkemman nimen eli luulen että narsissi kyseessä, on vanhaa kantaa ja tuoksuva?kuvakuva

Narcissus albus plenus odoratus

Kiitos Kyssäkaali, nyt sain nimen tälle kukalle.

Lehtovirmajuuri vois olla hoyalla.

kuva

Tarvitsen varmistusta näille taimille, ovatko penstemon (pipon) taimia. Lapussa lukee niin, otettu siemenet ketjukirjeestä ( mahd.viherpeukalolta)

hoyan köynnöksestä tuli mieleen kilpikierto, niitähän on useampia, mulla oli kerran pieni taimi mutta se kuoli, niin en pääse vertaamaan.