Kasvihuone ja vuodenajat

Eikös loppuviikoksi luvattu pohjoisesta tuulta ja kylmempää? Räntää tai lunta eteläistä Suomea myöten? Kannattaako ihan vielä muuttaa vai laitatteko lämmitystä jos kylmät yllättää?

Joo,ei ilman lämmitintä vielä passaa. Mut laitan saman kun oli viime vuonna ja näihin aikoihin silloinkin kasvariin siirryttiin.

Missäs asteessa te pidätte kasvihuoneen lämpötilan yöllä? mietin että jos parin viikon päästä siirtäis tomaatit sinne.

Taitaa tulla aika hinnakkaaksi kasvarin lämmittäminen tässä vaiheessa.

Niin, elämä on kallista. Olettaisin että yölämpö on jossain tuolla 14-15 astetta.

Ei se haittaa kun ei tule tuota sähkölaskua, kunhan vaan saa kaikki taimet pois jaloista, isäntä jo hienovaraisesti vihjaisi viikonloppuna että voisko niitä sinne siirtää pikkuhiljaa. Aattelin vaan että mihinköhän lämpötilaan se lämmitin pitäis säätää tomaateille ja paprikoille?

Koita sitten joku hälyjärjestelmä tehdä tai varalämmitin jos toinen jostain syystä simahtaa ja yleensä yöllä.

Mulla on ajatuksena hankki tulevaan kasvariini jostain nestekaasulämmitin. Juttelin yhtenä iltana naapurin kanssa, heillä mökillä käytöstä poistettu suht pieni laite, ostivat sinne isomman tilalle kun pienessä ei tehot riittäneet. Jos vaikka myisivät mulle sen pienen, riittäisi varmaan pitämään vajaan 25m2:n kasvarin sen verran lämpimänä kun tarvis. Nestekaasulla lämmittäminen vaikuttaisi olevan halvempaa kuin sähköllä?

Kunnostin viime viikonloppuna kennokasvarin kasvulaatikot ja kylvin salattia ja rucolaa. Salvia ja timjami olivat näköjään ensimmäistä kertaa selvinneet talvesta siellä ilman sen kummempia suojauksia.

Tomskuja en vielä kasvariin laita, vasta vapun jälkeen yleensä lämpötilat sen verran tasaantuu, että viitsii ryhtyä kasvaria lämmittämään. En ole sitäpaitsi huomannut, että olisi kovasti hyötyä jos laittaa kasvariin aikaisemmin - noin niinkuin kasvun kannalta.

Olipas muuten samannäköinen muovikasvari kun meidän toinen kasvari. Meillä on ehkä vähän isompi, mutta muuten voisi olla meiltä. Eli toooossiii mageee silmän isku.

Kaasukin on kyllä aika kallista ja kaasulämppärissä ei ole yleensä termostaattitoimintoa. Mutta toisaalta sinä ole siinä vieressä lähellä kurkkimassa iltaisin. Meillä kun kasvari joudutaan jättämään päiväkausiksi yksin on sähkö turvallisempi. Taimet harsottaminen moninkertaiseen harsoon on myös hyvä juttu.

Nyt on sellaisia kaasulämmittimiä missä on “ylläpitoliekki” pienempänä ja termostaatti sitten pösäyttää sitä suuremmaksi kun tarvitsee ja sitten taas pienemmäksi ylläpidolle. Tätä tekniikkaa on käytössä ainakin matkailuautojen ja -vaunujen lämmityksissä, tiedä sitten onko sitä vielä muissa kaasulämmittimissä. Ja siinähän mä olisin kyttäämässä ja vahtimassa vieressä, hyvä että nukkumaan malttaisin mennä =)

Saa niitä jo muistakin kaupoista kun vaan karavaanaritarralla. Mm. mökeille ja muistelen, että jollakin messuilla viime vuonna joku olis mulle tuommoista kaupannut kasvariinkin.

Tarkistakaa ostaessanne, että niissä on myös liekki- ja happivahti. Ainakin liekkivahti, jos ei kasvariin välttämättä happea tarvita.

Tampereen messuille olen menossa, täytyy pitää silmät auki. Eiköhän nykyään kaikissa ole ihan lakimääreisenä se liekkivahti? Siis jos liekki sammuu niin siinä liekissä oleva tappi jäähtyy ja katkaisee kaasun tulon. Kumpikohan mulla on ensin, lämmitin vai kasvari???

Olen aika ymmälläni, kun kasvihuoneella valkosipuli, sitruunamelissa ja persilja sekä jotkut kukkasipulit ovat nostamassa kasvuaan näkyviin. Siellä sisällä on melkein 30 astetta nyt lämmintä, vaikka heittelin tänään taas lunta täyteen mullokset (enkä meinannut saada Uffe-kissaa sieltä lämpimästä pois ennen kuin näyttelemällä, että se jää nyt sitten sisälle ovien taakse).

Hallaharsokin tuli pantua keittiön lattian alle narinanestoksi viime kesänä. Ehh.

Semmonen lämpötilavahti onkin varmasti hyvä olla olemassa. Muistan ajan kun meillä ei ollut sähköjä ja lämmitys hoidettiin kaasu- ja valopetrolilämppäreillä. Kerran oltiin kissan kanssa kaksistaan mökillä ja oli kova pakkanen. Herättiin yöllä kun oli tosi kylmä, meillä oli päällä vain pieni lämmitin. Laitoinpa sitten päälle teholämmityksen ja tietysti nukahdettiin. Herättiin muutaman tunnin päästä kun sisällä oli 30 astetta. Oli vähän hiki silloin naurua. Siinä tulisi hiki jo kasvarin kasveillakin.

Hei minullakin on semmoinen kaasulämmitin jonka pitäisi itsestään säädellä liekkiä termarin mukaan, mutta en tiedä vielä kuinka toimii, kun lämmitin on uusi niinkuin on kasvarikin. Sekä minä, joka ekaa kertaa yritän noita taimia kasvattaa siemenistä,onhan ne nyt jonkun kokoisia. Koska te suosittelette viemään taimet kasvariin? jos yrittäisi sitä pitää lämpimäna sillä kaasulämmittimellä.

Tikki, kerrotko mistä hankit lämmittimen? Minkä merkkinen? Mitä maksoi? Kuinka ison tilan pitää lämpimänä? Mulla on kyselyikä =)

Hei Fellow kyselyikä on aina hyvä ikä :wink: Tilasin kivikangaalta,BioGreen-kaasulämmitin 1800 ja maksoi 185 euroa ja lupasivat, että pitää 10 neliön kasvarin lämpimänä.

Tikki, kiitos! Kivikankaan sivuja selailin mutten tuollaista huomannut, täytyykin käydä katsomassa löytyisikö isompaa, 20-25m2 kasvariin riittävää.

Tulppaanit ja muscarit piipottelevat kasvihuoneella, vaikka muualla pihassa on vielä hanki :]

Tässä parin viimepäivän aikaansaannoksia kasvihuoneessani.Oikeastaan jo viime viikolla tein nämä kaukalot vesivaneerista miehen kanssa.Kuvassa näkyy yllätyksellisesti myös ylimääräistä tavaraa.Vielä on poraamatta vedenpoistoaukot,jos vaikka tulee joskus annettua vähän liikaa vettä.Lattiaa mietin vielä tossa käytäväosuudessa et josko siihen laittaisi jonkin pinnan.Kesän mittaan siihen kasvaa nimittäin vesiheinääkukkuu.

Tässä tämän ja eilispäivän työsarkaa.Orvokkeja pieni määrä koulittuna.

Tässä amppelilobelioita uudessa kodissaan.On ne vielä niin pikkuisia,mutta maasta se pienikin ponnistaa.

Tässä yleisnäkymää tällä hetkellä.Pahus kun harmittaa tuo toinen muovikerros tuolla katonrajassa,kun on auennut pahasti.Onneksi eva-kalvo on sentään pysynyt paikallaan.Tuo pöytätuuletinkin on ihan ylimääräinen tuolla.Vien sen huomenna pois.

Sama yleisnäkymä ovellepäin.Heh,amppeleissa tuolla yläosassa ei näy vielä mitään,mut on niissä amppeliorvokkeja juuri koulittuna.

Tai no muutamassa on keijunmekkoa.Pienemmät odottaa vielä sisällä ennenkuin pääsevät kasvariin.

Tässä vielä koulimattomia riippalobelioita.