Kasvihuone ja vuodenajat

Kesärannan seinustakasvihuone on hienosti toteutettu!

Lattialla meillä kasvarissa on lautaa siten, että pätkän lattiaa kerrallaan voi nostaa tarpeen vaatiessa ylös. Ehkä teillekin sopisi lautalattia? (Heh lyhyemmin: lautalattiaelementit)

Onpa ammattimaisen näköinen, Kesärannan kasvihuone! Tosi hienoa. Onko siellä joku lämmitys?

Onhan siellä sähköpuhallin joka toimii voimavirralla.Ei halvin vaihtoehto siis.Noh,isäntä sanoo aina et antaa mennä vaan sähköllä.Ei vielä ostettu ilmalämpöpummppua sinne jota suunniteltiin.Sen hinnalla maksaa monen vuoden kasvarin lämmitykset.Meillä oli tuo systeemi ekan kerran viime keväänä käytössä ja sähkölaskussa ei suuresti huomattu eroa edellisiin vuosiin.Muistaakseni se on 9kw lämmitin ja se tuulettaa eli kierrättää ilmaa koko ajan ja aina välillä pienen hetken tarvittaessa lämmittää.Ammattimaisen näköinen vai???Minusta se näyttää lähinnä huonossa hoidossa olleelta kun nuo muovitkin on katosta osittain auenneet.

Ei oo totta!! Tuohan on kuin meiltä! Meilläkin 9 kw lämppäri ja ilmalämpöpumppua etsitään... ja muovikasvari ja siellä kohta jo kaikki taimet. Uskomatonta naurua. Ja tuosta lämmityksen kalleudesta, no joo, se on suhteellista. Toiset käy ulkomailla ja harrastaa muuta " maksullista " , toiset lämmittää vaan kasvaria kuukautta aiemmin...sama kai mihin sen rahan sitten käyttää.

Kesäranta, omat silmät näkevät niin eri tavoin, kuin toisen :slight_smile:

Nyt tuntuu, etten minä millään raskisi kasvihuonetta sähköllä lämmittää, mutta mistä sitä vielä tietää, kuinka tässä “hurahtaa”, kun alkuun pääsee, hih.

Niinpä,onneks mies ei vastusta tätä “hulluutta”,heh…on kai todennut et turha muijalle on kapuloita yrittää laittaa rattaisiin =0).Siitä olen kans samaa mieltä et vois sen rahan huonomminkin sijoittaa kuin omaan harrastukseen josta seuraa mukavaa työtä ja paljon silmäniloa(myös muille).Onneksi mies on auttamassa raskaimmissa töissä pihalla(esim.kukkapenkkien pohjatyöt vaikka kaivinkoneella tai jos laitetaan vaikka laatoitusta pihalle.) Tää taimikasvatus on vaan minun puuhaani,samoin kitkennät ja istuttamiset.Altaista kerroin miehelle et minkälaiset ne pitäis olla ja hän kertoi et mitä siihen tarvitaan.Yhdessä koottiin ne peräkärryn päällä pihalla ja siitä mies jatkoi tekemällä pohjatyöt kasvariin,minä lopuksi silikonilla tiivistin saumat.Tämä kasvari on täysin mieheni tekemä,muovittamisessa olin auttamassa.Tiiliseinästä on hyötyä kun se varastoi lämpöä itseensä ja sit luovuttaa sitä yöllä.Tiiliseinä on vielä eteläänpäin.Kivaa kun saa taas istutella ja seurailla kasvun ihmettä. ; )

Vihdoinkin pitkän kinuamisen jälkeen sain kasvariini tälläiset riippuville kukille. Ei tarvitse kaikkia pöydällä kasvattaa ( pöytää pitkin ) ja hieman sain lisätilaakin. Että olen iloinenhymy Kuva ei kyllä imartele mutta menköön tämän kerran!

Noita miekin joskus käytin. Altakastelumattoa suikale pohjalle ja päädyt “ränneihin” niin on helppo kastella. Hyvältä näyttää.

Niinpä. Päätyjä noissa ei kyllä ole mut ei ole ihmeempiä kaatojakaan joten vesi ennättää ainakin vähän mattoon imeytyä. Lisää noita tahtoisin mutta ei ole enää tilaa:(

Mie leikkasin omiin peltisaksilla nurkkiin viillot ja nostin pohjaa pari senttiä reunaksi. Silikonia nurkkiin ja se on siinä.

Onpas Tötteröllä hyvä idea tuo! Vanhoja rännejä muuten voisi saada joistain remonttitaloista…

No niinpä olis hyvä tuollanen…mietinnäksi menee itsellekin tulevaisuutta ajatellen.Kelpaa tuossa kasvatella kukkia.

No kiva että saitte ideoita! Nuo omani ovat ihan kasvihuoneen purkutavaraa mutta varmasti yhtä hyvät saa ränneistä. En kyllä viitsi alkaa taivuttelemaan niitä päitä mutta ei olis kyllä ihan heti omaan mieleen tullutkaan tuo ajatus! Kiitos vaan neuvosta Kurpitsa!

muutamia jäljellä olevia kukkasia näin kesäkuussa...

O´ ou, ei voi muuta sanoa.

ookko nää itte kasvattanut nuo?ihmetyskasvava kasvi

Voi jee kun näyttää hyvältä.

Hienoja!