Kasvihuone ja vuodenajat

Ei voi kuin suut tötteröllä kattoa:) Hienoja ovat!

Ihan itse olen kasvatellut,taitaa vaan mennä jo liioittelun puolelle:)

Ei ainakaan tarvitse miettiä mitä vie tuliaiseksi vierailulle mennessä :wink:

siis kuinka aikasin tuollaset pitää kylvää. Neilikat ja oliko tuossa jokin liisakin.

helmi-maaliskuussa suurimman osan olen kylvänyt, ihan turhaan laittaa liian aikaisin. Joka vuosi oppii kustakin kasvista jotain uutta.

Onpa tötteröllä huikea määrä kukkasia ja kaikki vielä tuuhean ja terveen näköisiä.

Tällaiselta näyttää kasvarissani nyt. Uusimista vailla olisi laatikkojen materiaalit, mutta menee vielä tämän kesän.

Minä taas keksin tänään, että puran tiilirappuset kasvarin takaovelta pois ja siirrän tiilet sisäpuolelle kiertämään toista puolta, missä tällä hetkellä on lautaa nojaamassa alareunassa seinäpuihin - estämässä multaa lentämästä muoville asti.

Purkupuuvarastosta varmaan löytyy tarpeet uusiin rappuihin tai loivaan luiskaan sinne takaovelle.

Irrallaan olevien tiilien väleihin kasvaa aika nopsaan mansikkaa ja vesiheinää ulko-olosuhteissa.

(Tein itsekseni kirjoitusvirheen, mutta uusi sana oli niin kiva, että kerron sen teillekin: kirjoitin ensin “nopsaan napsikkaa”) Hehhee :smiley:

Tänään huomasin että kasvihuoneella ja kasvihuoneella on eroja.Ensimmäinen syksy minulle kennohuoneeni kanssa.Tuskin malta odottaa ensi kevättä.

Ulkona + 11.2 C ja sisällä huoneessa +19.4 C aurinko ilman lämmitystä, mikä on mukavaa koko ajan satoa tuottaville tomaateille.

Muutamia kukkiakin olen jo siirtänyt takaisin huoneeseen jospa ne siellä kukkisivat pidempään.

Kasvari valmistui viime kesänä ja siitä lähtien se on ollut jonkinmoisessa käytössä koko ajan. Kun syksyllä siivosin tomaatit, kurkut ja paprikat kompostiin niin sen jälkeen kovapuiset puutarhakalusteet on siellä talvisäilössä, runkoruusu on harsoon kiedottuna haudattu multatilaan (toivottavasti talvehtimaan), marraskuun lopussa siellä pidettiin ystävien kanssa glögijuhlat, joulunaikaan siellä paloi kymmenittäin tuikkukynttilöitä ja nyt sitten perennakylvökset on siellä kylmäkäsittelyssä. Eli käyttöä on, ihan niin kuin hoyabellakin sanoi!

Voi miten ihania kasvihuonekuvia on tässäkin ketjussa, luin pitkään ja hartaasti.sydän

Miten mulla itselläni kesällä käytävät rehottaa rikkaruohoista ja syksyllä kasvariin kannetaan aina hirveesti kaikkea mille ei muuta suojaa keksi. Pitää kyllä keksiä siihen joku ratkaisu. Aina vaan on jääny haaveeksi se kasvarin laitto kunnolla ja nätisti talvikuntoon, taidan liikaa jo väsyä sen hoitoon ja säilöntään syksyllä. Silti aina joulusta asti on jo kova kuume saada taas se käyttöön, olisi kyllä hienoo nytkin käydä tunnelmoimassa siellä, mutta se sekalaisten ruukkujen kaaos ja kaikki muut rojut pitäis raahata ensin pois, enkä tiedä minne.

Luulen kyllä että nyt vihdoin saan inspiraatiota päällystää käytävätkin kun olen täällä pentissä katsellut niin hienoja kuvia. Ja hommata noille rojuille tuonne vaikka jonkun hyllysysteemin, että siistiytyisi. Enhän mä muuten kehtaa tänne laittaa kuviakaan meidän "vähän turhan luomusta" kasvihuoneesta. silmän iskuTosin onneksi satoa on tullut oikein hyvin, siihen oon tyytyväinen.

Aloitin tänään valmistelut pikkuruisessa kasvihuoneessani. Rakensin uuden kasvatusaltaan, kun viimme kesäinen oli vähän huono. Tulevana kesänä kasvatan paprikoita ja matalia tomaattilajikkeita niin ajattelin tehdä kasvatusaltaan päälle hyllyn. Mahdun kesällä sitten itsekkin sisälle kasvariin. Täytyy lähteä tutkimaan ylijäänyttä puutavaraa, saisin vielä tänään sen hyllynkin tehtyä. On tämä niin mukavaa :slight_smile:

Hoyabella, annatko kylmäkäsittelyssä olevien purkkien olla kevääseen asti kasvihuoneessa? Aurinkoisina päivinä mun kasvarissa nousi lämpö jo plussan puolelle ja lumet sulas kylmäkäsittelyssä olevien purkkien päältä. Nostin ne ulos lumihankeen, muuten joutui koko ajan lisäämään lunta. Kaunis on kasvihuoneesi (olisipa mullakin tuommoinen kunnollisen kokoinen huokaus)

Ollaan jo pari kertaa lasten kanssa käyty pulkkamäen jälkeen kasvihuoneessa piknikillä -aurinkoisina päivinä niin lämmintä, että saa tosiaan ulkovaatteita riisua.

Jipii,kasvihuone sai tänään melkein kaikki kesäkukkakasvatukseni uumeniinsa.Nyt olis puuhaa tiedossa trallalllaallaa.pomppivaa hymyä Keijunmekot ja mustasilmäsusannat saivat jo isommat purkit tai amppelin.uomenna homma jatkuu.Ja on siellä lämmitin,toivottavasti ei mene rikkino-jaa.

Itse odotan niin kovasti, että maa sulaisi ja saisi kasvihuoneen pystytettyä! Tuolla se kanalassa odottaa sievästi paketeissa...eikä tämän palstan lukeminen auta asiaa yhtään

Tässä tilanne eilen iltapäivällä.Viimein kasvari sai kevätasukkeja.kieli ulkoacoolMuutama mekko on jo saanut uuden kodin amppeleissa,loput mekot laitin purkkeihin ja keppiä vastaan kasvavat.Niitä on toooosi kiva sit istutusvaiheessa ulos koittaa selvittää kepistä poisihmetys.Amppeleita tulee muuten niin paljon,et pakko laittaa osa purkkeihin ja muutenkin ajattelin köynnöstäviä sijoitella muihinkin kuin amppeleihin.

Mekot seinustalla vähän nöyränä kun hetki sitten saivat isomman purkin ja kepit tyvelle,joihin kiivetä.

Alareunassa vas. karjalanneitoja (orange) ja muutama riippapelargonia,sit vielä koulimattomia taimia ja pieniä juurtuneita miljoonakellon pistokkaita.Oik.reunassa riippalobeliaa,nukenkaulusta ja riippapelargoniaa ja ton hopealehtisen nimeä en muista nyt,sitä on mulla ensi kertaa.

Tässä miljoonakelloja ja niiden pistokkaita ja oik.riippalobeliaa

orvokkipöheikköä..amppelisellaisia 2 laatikkoa ja loput tavallista orvokkia

Tässä riippapetuniaa tomaattia ja miljoonakelloa

Riippalobeliaa,nukenkaulusta ja riippapelargoniaa ja sitä hopeanväristä??

Koulimattomia ja pistokkaita

On tää niin ihanaa seurata kasvun ihmettä omassa kasvarissa ja sen jälkeen pihalla.

Aivan ihana näky. Voin melkein nenässäni tuntea kasvarin tuoksun.

ihmetysihmetysihmetyskieli ulkoa. Upean näköistä. Minun taimet eivät näytä tuolta varmaan vielä kesäkuussakaan...

Minä tuijotin aivan suu auki upeita taimia iso tilava kasvihuone. Mulla on vaan tollainen pieni.