Kannattaa maalata säiliö tummaksi niin ei levää kerry.
Onko kellään patterikäyttöistä kasteluajastinta käytössä kasvihuoneessa? Meillähän ei painevettä ole. Voisiko sellainen toimia ilman painevettä uppopumpulla? Tai suoraan tynnyristä, josta vesi tulee omalla paineellaan letkuun?
Imikkä, hommaa Blumat niin et tarvitse pattereita, vain ison säiliön joka on jonkunverran maata korkeammalla. Googlettamalla löytyy hyvin tietoa, esim. Kivikankaan sivuilta.
Kysymys Blumat-kastelujärjestelmää koskien: kuinka suuren alan yksi kasteluporkkana kastelee? Tarkoitukseni on ensi kesäksi virittää Blumat-järjestelmä kasvihuoneeseen, jossa kasvit kasvavat mustissa laastipaljuissa. Paljut ovat isoja (90 litraa, ulkomitat muistaakseni noin 78cm x 48cm). Montako kasteluporkkanaa kannattaa laittaa yhteen paljuun?
Paljut sijaitsevat kasvihuoneen molemmilla pitkillä sivuilla, jolloin keskelle jää käytävä. Kannattaako molemmille sivuille virittää oma kastelujärjestelmä, jolloin tynnyristä lähtee kaksi letkua, vai hoituuko homma hyvin myös yhdellä järjestelmällä?
Haantu, minulla on 12 neliön kasvari, maapohjainen, penkit molemmissa sivuissa ja päässä. Kasvihuoeen takana on teline minkä päällä 210 litran blumat-saavvi. Saavista lähtee 2 letkua: toinen toiselle pitkälle sivulle ja toinen toiselle. Olen porannut kasvarin sokkeliin reiät letkuja varten. Näin saavi ei vie tilaa kasvarissa. Itse koen hankalaksi yhden pitkän letkun kun se pitää kierrättää molemmille sivuille.
Minulla on tosiaan maapohja, tomaatit chilit ja kurkut n. 40-50 sentin päässä toisistaan, ja 1 porkkana/rehu, ihan siinä kasvin vieressä. Kesäkurpitsoille olen laittanut kaksi. Osalla rehuista on se Blumatin jatkoletku ja sekin toimii hyvin. Maapohja ja savimaa olla sekä mansikkakangas päällä tosin tekevät tosin tilanteestani erilaisen kuin sinulla. Mutta en olen uskaltanut jättää ketään ilman siltikään.
Mullahan on systeemi lähes samanlainen kuin Oulunseudulla. Pääletku ulkopuolisesta säiliöstä haarautuu molemmille sivuille. Yksi porkkana per kasvi.
Voisi kyllä kuvitella, että ehkä kaksikin kasvia menisi yhdellä porkkanalla? Laittaisi taimet melko lähelle toisiaan ja kastelun väliin keskelle. Sitten kasviparin molemmille reunoille enemmän tilaa.
Kun kastelu tulee aina samasta kohdasta, taimi osaa kasvattaa juurensa veden luo.
Minulla on kasvarissa myös maapohja, katteena ruohosilppu.
ok, kiitoksia vastauksista. suunnittelen siis varmaankin molemmille seinustoille oman blumat-järjestelmänsä. voisikohan tuollaiseen laastipaljuun riittää kaksi kasteluporkkanaa / palju? käyttääkö kukaan paljuviljelijä tätä blumatin järjestelmää?
Haantu, toi Blumat on paljon yksinkertaisempi systeemi kun etukäteen ajattelet, helppo asentaa ja toimii melko varmasti, tärkein on minusta sukkahousut saavin tai muun pöntön päällä ettei veteen pääse edes pienen pieniä roskia,niistä ei ohuet letkut tykkää:)))
Joka vuosi on pakko käydä hehkuttamassa Blumatia, monta vuotta vanha ja osat pelittää kuin uudet, siis vielä tässä kertakäyttö maailmassa joku tuote ei ole kertakäyttöinen , hyvä niin !!
Ja jos Blumatiin vielä ostaa silikoniputkea sen kamalan jäykän väliputken tilalle niin säilyy kädetkin ehjinä ja sekin putki kestää vuosia. En vaihtaisi pois
Pitäisipä hankkia vielä se silikoniputki, niin järjestelmä olisi täydellinen.
Minulla kävi viime syyskesällä niin, että vesisäiliö pääsi menemään tyhjäksi, enkä saanut kasteluporkkanoita enää toimimaan. Ilmeisesti maa ja porkkanat pääsivät kuivamaan liikaa. Vesi valui vain putkista läpi, eikä topannut ollenkaan. Kasvualusta on melko läpäisevää. Laskin monta sataa litraa vettä järjestelmän läpi, mutta porkkanat eivät ehtineet ilmeisesti imeä riittävästi vettä, jotta säätökalvot olisivat alkaneet toimia. Loppusyksyn kastelin sitten letkulla, onneksi kasvukausi oli jo lopuillaan.
Blumat on loistava systeemi! Tosiaan vesisäiliötä ei saa päästää tyhjäksi, tai koko systeemi on asennettava uusiksi, maan kasteluineen ja porkkanoiden liotuksineen, ja se on taas iso homma.
Asensin tänä vuonna Blumatin 5,5 neliömetrin kasvihuoneeseeni. Kaikki kasvit kasvavat astioissa ja yhdessä astiassa on pääsääntöisesti kaksi tainta. Itse laittelin vain yhden Blumatin porkkanan per kasvuastia. Kahdessa tomaattien laastipaljussa ja esim. basilikoilla käytän veden jakeluun tippusuuttimia, joiden avulla saan veden jaettua paremmin kasvien juurille. Näitä tippusuuttimia taidan hankkia toisen paketin lisää, sillä niiden avulla pystyin loman ajaksi helposti lisäämään järjestelmän kastelutehoa kasvihuoneeseen kannettuihin irtoruukkuihin.
Itse asennus vaati hieman pähkäilyä ja mietiskelyä. Itse haaroitin runkoletkun kasvihuoneen kahdelle sivustalle T-liittimen avulla. Paksua runkoletkua kannattaa lämmittää kuuman veden avulla, jotta asennus onnistuu ja kädet säätyvät turhalta väännöltä. Muuten ohje porkkanoiden kastelusta ja muista asioista lukea huolella läpi. Itse ostin tuon Blumatin tuplapakkauksen, mutta tämän kokoisen kasvihuoneen olisi nippanappa pystynyt tekemään yhdelläkin pakkauksella.
Miten te järjestäisitte kastelun pikkuruiseen parvekekasvariin? Seinänvierusmalli ja pohjapinta-alaa on noin neliömetrin verran. Sinne tulisi muutama chili, paprika ja tomaatti (kaikki ruukkukelpoisia kompakteja lajikkeita) sekä parvekelaatikoissa hernettä, papua ja salaattia nyt ainakin. Osa on säiliöruukuissa, mutta osa ei ja niille mietin nyt automaattista kasteluapua. Lähinnä pohdin Blumatin ruukkuversion ja sen professionaalimman kastelujärjestelmän välillä. Ensiksimainittu on siis se, jossa porkkanoista lähtevän letkun toinen pää laitetaan vain vesisaaviin ja jälkimmäisellä tarkoitan sitä tippuvesijärjestelmää, joka kytketään vesisäiliöön tai vesijohtoon. Kasveja joille kastelu pitäisi järjestää olisi jotain muutaman ja alle kymmenen välillä. Mietin noita “perusporkkanoita” ison ämpärin kera tai sitten tihkuvesijärjestelmää yhdistettynä esim. 30 litran (juoma)vesikanisteriin. Voiko sen tihkuvesijärjestelmän kytkeä suoraan kanisterin hanikkaan vai pitääkö säiliöön aina askarrella läpivienti sille paketissa tulevalle venttiilille? Kumman ratkaisun te valitsisitte ja miksi?
Isompi Blumatin järjestelmä riittää myöhemmin, jos vaikka laajennat viljelyksiäsi Ja siihen voi ostaa lisää letkua ja porkkanoita.
Näppärä tyyppi askartelee vaikka mitä, varmaan saa liitettyä myös letkun hanaan. Mutta jos käyttää Blumatin omaa läpivientiä, vastakappale täytyy saada vesiastian sisäpuolelle. Silloin kanisteri on hankala, koska käsi ei mahdu sisään kiristämään vastakappaletta.
Onko se läpivienti helppo tehdä siistiksi ja pitäväksi? Tarvitaanko jotain erikoistyökaluja? Tuo laajennettavuus sinänsä on sivuseikka, sillä niin kovin kuin oikeasta kasvihuoneesta haaveilenkin, sellainen ei taida olla lähivuosina tulossa. Eli laajennustarvetta ei juuri ole.
Reikä poralla, muuta ei tarvita. Toki poranterän täytyy olla sopivan kokoinen. (Nyt en muista kokoa). Sitten kierretään sisä- ja ulkokappale kiinni toisiinsa.
No sittenhän tuo onnistuisi itseltäkin. Kiitos vastauksista
Täytyy vielä pähkäillä, kumpi olisi sopivampi omaan tarpeeseen - ellei sitten tule joku hyvä tarjous nenän eteen ja ratkaise asiaa
Mun upea kastelujärjestelmä odottaa latausta ,voin vakuuttaa ,että tästä systeemistä voi nauttia ennen ja jälkeen !
Tämän ketjun hyvin lukeneena ja vihjeistä oppia ottaneena sain asennettua blumatin. Laitoin karhunkielen ja sukkahousut 😀. Tippaletkuissa oli edelleen se ongelma, että piti avata se säätöruuvi ja puristella niitä letkuja, jotta vesi pääsi kulkemaan.
Nyt vain seuraamaan, että toimiiko...