Minä virittelin Blumatin eilen. Meinasi olla niin pahoja ongelmia, että ajattelin lyödä kintaat tiskiin. Vesi ei kulkenut ei sitten millään. Imin ja puhalsin... Tulin siihen tulokseen että jossain täytyy olla tukos. Onnekseni tukos löytyi aika pian: pääletkun suljinmekanismissa oli jokin murunen/roska. Puhaltelin "hanaan" aikani ja kaivelin rautalangalla, ja ilma alkoi kulkemaan läpi. Ja hetken päästä vesi.
Oli muutenkin hikiset oltavat, kun aurinko porotti ja kaiken lisäksi sain jonkinlaisen sappikipukohtauksen
Mutta lopussa kiitos seisoo: Tuli varjoinen hetki, Litalgin auttoi ja vesi solisi :)
Käytin monta vuotta O_s:n ideoimaa suodatinta , mutta jätin sen viime vuonna pois... Viime syksyn ongelmat johtuivat varmaan tuosta samaisesta tukoksesta. Nyt pitäisi varmaan jossain vaiheessa tyhjentää säiliö ja asentaa suodatin uudelleen!
Oliskohan tästä linkistä iloa blumantin harkitsijoille :), kuten minulla oli.
Mulla on nyt parisen viikkoa ollut uudessa 12 neliön kasvihuoneessa 24 Blumatia, säilönä 200l vesitynnyri. Kokemusta kasvihuoneesta saati kastelujärjestelmistä ei aiempaa ole, joten kysyn nyt teiltä kokeneemmilta:
Onkohan mulla säädöt ihan pielessä, kun tuo saattaa hotaista koko tynnyrin päivässä menemään? Tein mielestäni ohjeen mukaan aloitussäädön, eli löysäsin hiukan säätöruuveja siitä, kun tippuletkun päähän muodostuu pisara. Käsin multa tuntuu kauttaaltaan kostealta, mutta ei litimärältä.
Tomaatteja on 12, paprikoita ja chilejä 8, lisäksi vähän salaatteja, basilikaa ja muutama samettikukka seassa. Multatila on iso, 70 cm leveissä kasvatusaltaissa on n. 60 cm korkeudelta multaa. Mullan päällä on kunnon kerros ruohosilppukatetta.
Luettuani tän ketjun pystyn jo päättelemään että toki noi kasvit vettä vie, mutta silti tuntuu oudolta, että välillä ihan pilvisenä päivänä saattaa humahtaa tosi nopeasti melkeen koko saavi.
Itusilmä, kyllä, vettä menee kyllä kasvihuoneessa. Sinulla on hyvän kokoiset kasvupenkit ja varmasti kasvit viihtyy.
Kasvit juo paljon, varsinkin tomaatit, ja vettä menee yllättävän paljon. Uskon kyllä että 200 litraa ei kovin kauan riitä. Kokemusta on, Blumat toimii hyvin muttei liikakastele. Pitää tutustua kunnolla siihen ”asennusvaiheen” juttuihin.
Kyllähän vesi myös haihtuu kasvupenkeistä.
On kyllä liikaa tuo vesimäärä päivässä.Meillä sama 24 porkkanaa,yleensä menee noin 4 päivää 200 l tynnyrissä.
Helteillä menee tieteski nopiampaa.Mulla tosin tomaatit kasvusäkeissä,olisko sillä merkitystä?
Ookko kattonnu että tippa tulee hissukseen taimelle? Jos lorottaa niin sitten kyllä vettä menee.Alussa kyllä pitää monta päivää seurata tippumista että tulee passelisti.
Kiitoksia vastauksista Chali ja Karvari! Olen tosiaan säätänyt niin että tippasee, ei lorota, mutta siinä on varmaan hakemista, kuinka harvakseltaan sais tippasta. Ja mun kasvatuslaatikot on raakalaudasta, tarkoituksella isot, se ehkä selittää osan tuosta veden menekistä, verrattuna vaikka kasvusäkkeihin.
Kastelin kyllä ennen porkkanoiden asennusta tosi märäksi kaiken, ja tuskin laatikon lautaseinän läpi ihan mahdottomasti haihtuu, mutta varmasti kuitenkin eri tavoin kuin säkistä.
Pitää seurailla tilannetta edelleen ja kokeilla erilaisia hienosäätöjä vielä porkkanoille.
Auts, mulla yhä laatikossa systeemi ja ohjeet. Pitääkö olla saavin pohjassa hana ja letku? Ei lappo/letku yläkautta? Ja voiko saavi olla 10 cm lattiasta kasvarissa vai pitääkö rakentaa koroke 1 m tms.
Muinoin oli saavi ylempänä, josta lappo letkulla vedet multasäkkiin ja kanervan oksalla tippaa säädettiin. Kasvarin kehikkona oli venetrailerin talviteltan runko. Hyvin pelasi.
Tänään kahlasin tätä ketjua taaksepäin kun muistin että pentissä on juttua laastipaljuista jotka on muokattu altakasteluastioiksi kasvariin ja oletin että tää ketju olis se paikka mistä viestit löytyy. Löytyikin. Lisäksi piipahdin tänään yhden ystävän kasvarissa jossa oli myös altakastelusysteemille muokatut laastipaljut tomaateilla, olleet vuosi-vuosikausia ja hyvin toimineet. Hänellä ei ollut ylivuotoreikää tehty paljuihin ollenkaan, kahdessa tästä ketjusta löydetyssä eri henkilöiden viestissä oli molemmissa tehty yksi ylivuotoreikä reunaan. Mietin että miksi vaan yksi, onko siinä joku logiikka. Miksei vaikka 3 samassa tasossa ? Tai 5 ?
Mulla on nyt hommattuna 8 kpl 60 litran laastipaljua jotka tulee kasvatusastioiksi joiden sijoituspaikka on joko ulkona tai sitten sisällä kasvihuoneessa. Entiset paljuni on tehty niin että vedenpoistoreiät on porattu pohjaan. Nämä siis tehdään eri systeemillä.
Onko jotain vinkkejä ?
Nuu, on varmasti hyvä systeemi. Muista, jos laitat / käytät ulkona taivaan alla, niitä ylivuotoreikiä pitää olla useampia koska jos sataa (enemmän tai vähemmän) sadevesi pääsee ylivuotoreijistä vuotamaan pois.
Muuten sinulla on astioissa ”suo-olosuhteet” , nimimerkki Kokemusta on.
Mä en osaa neuvoa, mutta esitän lisäkysymyksen: tuleeko siis Blumatia käytettäessä kasvatusastioiden olla umpinaisia? Tai siis toimiiko se paremmin niin? Mun vanhoissa laastipaljuissa on reiät pohjassa. Toki ne voi vaikka jesarilla peittää jos sikseen.
Rapunzel, Blumatia käytetään ihan normaali ruukuissa joissa on pohjassa reikiä.
Blumatin haastavin hetki on kun se pitää ”kalibroida” siis säätää niin ettei tipu liikaa.
Netissä on paljon videoita miten Blumat käytetään, hae netissä YouTube:ssa
Blumat kastelujärjestelmä.
Tulee paljon vaihtoehtoja.
Nuu, juu, yhtenä kesänä kokeilin. Ja se jäi siihen.
En tehnyt asioita kai oikein vaikka yritin järkeillä sen veden kanssa ja mullan.
Kaikki paljut oli ”soita”. Vaikka oli reikiä niin se multa oli täysin märkää ja vaikka tökin ulkopuolelta sisäänpäin, juu, tuli vettä pikku norona mutta ei se riittänyt. Ei se multa kuivunut. En paljoakaan kastellut mutta vesisateet…
Muistaakseni laitoin pohjalle lekasoraa ja sen päälle maakangasta ja sitten se multa.
Oli minulla myös sellainen vesitason näyttäjä, sähköputki ja sen sisällä puutikku missä pikkunen kelluke. Se putki oli pohjaan asti. Ei se toiminut.
Ostin jopa oikean ison altakasteluruukun mutta ei sekään oikein onnistunut. Kaikki nämä kokeiluni siis oli taivaan alla.
Sisällä altakasteluruukku toimii hyvin mutta ei ulkona, siis minulla.
Siis tämähän kuullostaa ihan hullulta nyt että viljelen kaikki syötävät vesiviljelyssä. Siis lannoitetussa vedessä. Mutta, on siinä suuri ero. Vesiviljelyssä ei ole tippaakaan multaa, verkkoruukun ja vesitason välillä on ilmatasku ja osa juurista hakeutuu veteen ja toiset pysyy siinä ilmatilassa, eli kasvi saa vettä + ravinteet ja happea oikeassa suhteessa. Se kasvi itse päättää miten elää juuriensa kanssa.
Nämä kokeiluni, suot laastinpaljuissa, kasvit hukkuivat yksinkertaisesti. Luulen että multa meni niin märäksi kun satoi ja kastelin ne harvat kerrat, että maakangas ei erottanut multaa vedestä ja reijät meni sen takia ”tukkoon” tai se vesimultapuuro ei vaan mahtunut reijistä poistumaan.
Tämä kertomus on siis miten minulla kävi. Ihan varmasti löydät fiksun tavan tehdä ulkona oleva altakasteluruukku.
Ei se mahdotonta ole mutta minä en keksinyt miten se tehdään.
Nuu, olen onnistunut oikein hyvin kasvattamaan perunaa laastinpaljuissa, niiden pohjassa oli runsaasti reikiä.
Nyt on isoon saaviin istutettu maissia, ja saavin pohja on hyvin reikäinen. Toistaiseksi ei ole ongelmia vaikka sadetta on tullut monta päivää putkeen. Sadevesi pääsee suoraan poistumaan eikä jää siihen astiaan.
Mulla on ulkona kukka-astioina nuita.
Jos olen pohjaan tehny reiät niin laitan multa pussin muovia pohjalle ja vähän reunoille ylettymään niin että siitä tulee semmoinen kaukalo jossa pysyy vesi.
Muovin päälle laitan sepeliä tai omatekemää haketta. Jotain kiviä, tikkuja tms. laitan sinne muovin reunaan että ei mene liian tiukkaan sinne pohjalle.
Joissain on reiät sivulla. Niille laitan siihen reikien kohdalle vanhaa mansikka kangasta ettei multa valu, (n. 25 reikä halkaisijaltaan),eikä juuret tuki niitä reikiä.
Sepeliä pohjalle tms.
Hyvin ovat toimineet taivasalla tai suojassa sateelta kun ei laita biolan mustaa multaa. Se on minusta liian tiivistä ellei sotke hiekkaa sekaan.
Noissa paljuissa täällä lumen alla saadessaan olla talvehtii jotkut perennatkin kuunliljat, särkynyt sydän, sormustinkukka ainakin. Muita en oo tainnu kokeilla.
Samalla tavalla käytän suojaruukkuja.
Niissä vain parempi olis reiät pohjissa kun se vesivaluma tekee ruman juovan eikä oikein lähde pois.
Voihan sen reikäpuolen kääntää vähän näkymättömämmälle sivulle, ei niistä ainakaan tarte sadeiden aikaan tyhjennellä vesiä.
Nämä niitä minun omia juttuja taas.
Hyttysverkko on toiminut hyvin kevytsoran ja mullan välillä, pitää kerrokset erillään ja päästää juuret ja veden läpi.
Samoin toimii toisen paljun pohjasta ja sivupaloista kikkaillut välipohjat, reikä siihen ja esim kukkaruukku aukkoon tueksi ja multatilaksi juurten kasvaa vesialtaaseen.
Maisemointikangas se ruskea tai musta ei päästä vettä läpi. Ei sovi ruukkujen pohjalla, kasvulaatikoiden sivuille sisäpuolelle suojaksi kyllä! Ajanmyötä kuorikatteen alla läpäisee settä, kun rikkisren juuret kasvaa läpi. Ko kankaan poistaminen pensaiden tyveltä/ kasvimaan poluilla kuorikatteen alta ei ole inhimillistä puuhaa. Eikä juolavehnää tai apilan juuriakaan saa kiskottua irti.