Mistä oot Chali ostanu tuon thermo 2.n ?
*
*Äkkii kun Göögläili, thermo 2, niin De ja Uk maassa noit on ainankin myynnissä.
Tuo BioGreen Thermo2 -termostaatti ollut nyt itsellänikin käytössä parisen kuukautta ja vaikuttaa erittäin laadukkaalta ja varmatoimiselta laitteelta. Suomesta noita ei tosiaan taida saada ja omani hankin Willab Gardenista Ruotsista.
Ostin tuon Thermo 2:n saksasta. Googlasin ja löysin hyvän nettikaupan. Suomesta noita en löytänyt.
Olen tilannut parvekkeelleni pikkuruisen kasvarin, jossa pohjapinta-alaa lienee noin neliön verran ja korkeutta puolisentoista metriä. Haluaisin sinne alkukevääksi ja loppusyksyksi lisälämmitystä kautta pidentämään. Jotenkin kavahdan noita valopetrooli- ym. -lämmittimiä paloturvallisuussyistä. Kasvari tulee paikkaan jossa sen sisäpuolelle jäisi kätevästi oma pistorasia. Jonkinlainen sähkölämmitin tai -patteri olisi siis hyvä, sen kun saisi ajastettua. Termostaattikin olisi silti hyvä. Olisiko esim. pikkuruisesta öljytäytteisestä patterista mihinkään? Näitä olisi halvalla mm. Gigantissa. Mikä olisi paloturvallisin ja käytännöllisin tuollaiseen pikkukopperoon? Hirveän kalliskaan ei tarvitsisi olla, kun käyttö on lopultakin niin vähäistä.
Suurimmassa osassa ihan halvoissakin lämmittimissä on termostaatti.
Kun kyse on noin pienestä kasvihuoneesta niin ei tuossa paljon tehoa tarvita. Itse lämmitin 200W sähkölämmittimellä 0,5-1,0m2 ilmaa. Suurin ongelma mitä pienessä tilassa olevalle lämmittimille näen on että se lämmitin tulee aika kuumaksi silloin kun se lämmittää. Tarkoitan tällä että kovin lähelle sitä lämmitintä ei kasvia saa sen säteilemän kuuman ilman takia.
Se minkälainen tuo lämmitin on teknisesti ei minusta ole kovinkaan merkitsevää. Minulla on muutamia lämmittimiä, lämpövastus metallikotelossa, öljytäytteinen lämmitin ja puhallin jossa lämpövastukset. En näe missään noissa ongelmaa, itse miettisin mielummin miten sen saisi pieneen tilaan niin että se ei häiritse kasveja. Joskus mietin sellaista pientä lämpömattoa sinne pohjalle, mutta en niiden tehosta tiedä.
Ajastukset voi hoitaa sähköjohtoon laitettavalla vuorokausi ajastimella. Sellaisia pikku ajastimia saa muutamalla eurolla kaupoista.
Osaako kukaan neuvoa miten asennetaan kasvihuoneeseen lämmitin, joka toimii aurinkokennolla.
Mangoldi, lämmityksessä tarvitaan varmaan akkuja, kun ei kylmän aikaan (aamulla aikaisin) auringosta riitä energiaa. Kun aurinko paistaa, niin lämmitintä ei tarvitse. Eikös noita aurinkokennoja käytetä kuuman aikaan tuulettimen pyörittämiseen?
Meillä lämmitetään aurikokeräimillä taloa/käyttövettä ja järjestelmä toimii hyvin. Systeemi on vaan turhan monimutkainen kasvihuoneeseen.
muoks. Niissä järjestelmissä mitä myydään valmiina on kuulemma akut valmiina?
Thermo2:n omistajat, millainen sähkökulutus tuossa laitteessa on, jos käyttö keväällä ja syksystä pääasiassa, miksei myös näin kylmän Jussin tienoilla, ajastimen avulla. Riittääkö viisikymppiä per kausi. Mulla on kasvarissa ajastuksella automaattikastelu, kestäisikö laitteen IP-luokka sprinkleristä ylhäältä tulevat roiskeet.
Minä laskin vuosi kaksi sitten omaa sähkönkulutustani:
Lämmitysviritykseni on kaksiosainen, peruslämmön takaa mökiltä kaupunkiin tuotu sähkölämmitin, sen sähkönkulutus 908W 1-teholla. Sen takapiruna on kasvihuonepuhallin (teholla 2000W), joka laukeaa puhaltamaan, jos lämpötila laskee 10 asteen alapuolelle, silloin sähkönkulutus hyppää 1824W, joten sähkölaskulle lämmityksestä tulee hintaa noin 134 euroa / kk, jos molemmat puhaltavat yhtäaikaa.
Jos säädän molemmat lämmittimet teholle 1, kulutus on 1839W (kuva 3) eli 80 euroa / kk.
Jos peruslämmitin on 2-teholla ja kasvihuonelämmitin 1-teholla, kulutus on 2600W (kuva 4), jolloin lämmityskulut ovat 128 euroa / kk.
Sähkön hinta 6,62 cnt/kWh
Peruslämmitin teholla 1000W -> 1,60 eur/päivä, 11,12 eur/viikko, 49,60 eur/kk.
Peruslämmitin teholla 1500W -> 2,38 eur/päivä, 16,66 eur/viikko, 73,87 eur/kk
Kasvihuonelämmitin teholla 1000W -> 1,60 eur/päivä, 11,12 eur/viikko, 49,60 eur/kk.
Kasvihuonelämmitin teholla 2000W -> 3,20 eur/päivä, 22,40 eur/viikko, 99,20 eur/kk.
Ovitz, kiitos laskelmista. Tässä kun ei tunnu ilmat lämpiävän millään, tulee äkkiä mieleen nuo lisälämmityssysteemit. Tulee siinä kuitenkin lisähintaa harrastukselle aika rutkasti.
Mieheni mutisee ja jupisee, että noilla hinnoilla saisi aika monta tomaattia kaupasta Mutta toisaalta jokaisella on harrastuksena, eikä esim. ratsastus, golf jne ole myöskään ilmaisia…
No ne nyt mutisee ja jupisee myöthän jostaki
Kasvihuoneen rakentaminen on loppusuoralla ja nyt mietin lämmitystä. Aion rakentaa telttatyyppisen "vauvalan", kuten ketjun sivulla 12 ja lämmittää sitä tarpeen mukaan esim. huhtikuusta lähtien. Ajattelin hankkia 1-2kW rakennuslämmittimen, mutta ongelma on se, että niissä pyörii tuuletin aina ja termostaatti ohjaa vain lämpövastuksia. En haluaisi kuluttaa sähköä tuuletukseen koko ajan. Pistorasiaan kytkettävä termostaatti ratkaisisi pulman, mutta ainoa järkevä, jonka olen löytänyt on Kivikankaalla ja se maksaa 75e!
Tietääkö kukaan edullisempaa ideaa? Haluaisin kuitenkin tuuletusominaisuuden syksyä ajatellen.
Toinen kysymys kuplamuovista: Pitääkö sen olla UV-suojattua? Kivikankaan kalliissakaan kuplamuovissa ei mainita UV-suojaa ja pakkaustarvikeliikkeistä (esim. Nymix) saisi paljon halvemmalla.
Jos kuplamuovia käytetään kasvihuoneen sisällä ja vain keväällä, ei sen minun mielestäni tarvitse olla UV-suojattua.
Mulla on kasvihuoneen sisällä keväisin muovitelttakasvari, jota lämmitän 400W lämmittimellä, jonka puhallin pyörii kokoajan. Se ei kuitenkaan puhalla mitenkään paljoa ja auttaa taimia vahvistumaan, kun ilma liikkuu.
Kiitos, olen samaa mieltä, mielummin en osta “kasvihuone”-nimistä kuplamuovia kolminkertaisella hinnalla
Taidan kuitenkin pysytellä rakennuslämmitin -ajatuksessa, koska liikkuva ilmamäärä on niissä varmaan isompi ja siksi hyvä syksyn kosteutta ajatellen. Laitoin tuonne itse tehty kasvari -keskusteluun kuvia tämänhetkisestä rakennusvaiheesta.
Mulla on termostaatilla toimiva puhaltava sähköpatterin näköinen lämmitin, n 25€. Pelkkä tuuletin toimii myös. Ei ole kasvihuonemallia, joten kosteus ei ole sille hyväksi, vikavirtakytkin on kasvarin pistorasiassa ja siksi uskaltaudun käyttämään.
Kuplamuovia 10 metriä, 150 cm leveä maksoi 15€ Kumipörssistä metritavarana. Useamman kevään olen sitä käyttänyt "telttana" kasvarissa.
Demoni tuli vastaan
ei sentään ollut "sarvia"päässä. Löytyi talonmörskästä jonka äippä ja eno perivät viimevuonna. Kaikkee muutakin vielä voi löytyä, kunhan ekana saadaan tyhjennettyä töryistä.
Käytiin eilen ostamassa uusi lämmitin kasvihuoneeseen. Vanha ei toiminut kunnoslla. Se lämmitti jatkuvasti, vaikka kasvihuoneessa olisi ollut yli 10 astetta lämmintä. Ja piti olla viiden asteen pakkasvahti. Mutta ilemisesti rikki oli mennyt.
Ostettiin melko edullinen rakennuslämmitin. Sitä suosittelivat Bauhausista.
Vanha otettiin eilen illalla lasiterassille. Istuttiin siellä aika myöhään, kun aurinko ei enää paistanut sinne ja lämmittänyt. Siinä se sai pöhöttää lämpöään, niin tarjettiin hyvin istua siellä. Hiukan vielä punaviiniä lisälämmikkeeksi.
suunnittelin laittavani kasvihuoneeseen vanhan öljylämmittimen tuomaan lämpöä. Pitää vaan testata että tuottaako kuin paljon hajuja,koska sitten sitä ei voi käyttää. Se on ollut aikoinan talossa sisällä yläkertaa lämmittämässä. OIs ainakin edullinen lämmitys sähköön verattuna. Onko kokemusta öljylämmittämisestä?Onko tuhoon tuomittu ajatus?