Kasvihuone: lämmitys

Nasty, minulle tuli sama mieleen kun näin taavetin pöntön. Meilläkin on kymmeniä vuosia tyhjänä olevassa vanhassa talossa öljykamina. Siihenhän tarvitaan kuitenkin jonkunlainen piippu, onko se sitten peltiputki tai joku muu.

Samalla tavalla mekin tehtiin, että illalla töpseli seinään ja aamulla pois, koska olisi päivänkin lämmittänyt.

En tiedä oliko rikki vai, mutta toiminut se ei ainakaan siten kuin pitäisi. Se oli koko päivän ollut pois päältä ja kun sen päälle laittoi, niin alkoi heti lämpöä pöhistä, vaikka kasvarissa oli yli 10 astetta lämmintä!

Kyselypalsta on näköjään lomalla joten esitän kysymykseni täällä.

Mietin tuossa tulisijan muuraamista kasvihuoneesen. Rakentaminen ei ole epäselvää vaan mietin että miten hyötykasvit reagoivat häkään? Toki osaan laittaa pellin kiinni oikean aikaan mutta alkoipa mietityttämään kuitenkin. Oma kasvari kyllä vuotaa oikeestaan sen verran :speak_no_evil:

Kokemuksia?

Luin netistä, että kuinka kasvihuoneen maapohjaa lämmitettiin puhaltamalla kasvihuoneen lämmintä ilmaa maahan kasvualustaan. Minulla kun on kasvualustana maapohja ja luulen että sen kylmyys on huomattava haittatekijä. Maa hohkaa kylmää vähintään juhannukseen.
Kokeilin asiaa tänä keväänä. Laitoin maapohjaan ylijäämäputkea ja ostin Biltemasta halvan kanavapuhaltimen.(kylpyhuonepuhallin) Maksoi n. 14 e.
Homma toimi hyvin, paitsi että puhallin ei kestänyt. Käyttöohjeessa sanotaan, että ilman maksimilämpö saa olla korkeintaan 40 astetta, ja saa olla jatkuvasti päällä.  Ilmeisesti 30-35 astettakin oli liikaa, koska puhallin alkoi rämisemään alkukesästä ennen juhannusta, myös kuumeni. Katsoin että ei ehkä saa vaihdettua parempia laakereita.
Joka tapauksessa systeemi toimi pari kuukautta niin että 95 kuutioita 20-35 asteista ilmaa puhallettiin päiväaikaan maapohjaan ja ilma palasi maasta n. 10 asteisena. Tuli koko ajan noin kylmänä. Laskin että lämmitti maapohjaa 300watin teholla. Puhallin vei sähköä 15 w teholla. 
En muista mikä takuu tuolla puhaltimella on. Voi olla että kasvihuone ei ole tavanomainen käyttöympäristö.
En osaa sanoa yritänkö takuuseen uutta, siten että annan ensi keväänä tulla puhaltimesta toimintasavut ja sitten vien liikkeeseen vaihdettavaksi.
Voi olla että yritän etsiä paremman puhaltimen johon saisi esim. vaihdettua laakerit.
Se että miksi kasvatan tomaatteja maapohjalla johtuu toiveesta että juuristo saisi veden sieltä eikä tarvitsisi niin paljon kastella. Vaikka eipä se juuristo näytä kovin syvälle hakeutuvan, vaan näyttää olevan aika pinnassa. Eikä ihmekään kun se maaperä on tosiaankin niin kylmä

Tilasin äsken Kivikankaalta kasvihuoneeseen lämppärin, LÄMPÖPUHALLIN BioGreen Palma Digital 2,0 kW.

Ei ollut tarkoitus enää uutta sinne hommata kun viime vuonna hajosi se rakennuslämpäri jota siellä pidin. Tänään miehelleni sanoin että tulee ahtaat paikat tänä keväänä täällä sisällä kun ei voi viedä kasvariin mitään ennenkuin vasta kun oikeesti ollaan turvallisesti lämpimien kelien puolella. Näillä hangilla ja tänä hitaana keväänä  siihen menee tovi jos toinenkin !

Tunti sitten hän laittoi mulle linkin  tutustuttavaksi Nordrumin myymään kasvihuonelämmittimeen, hinta 189 €.  Googletin siitä lisätietoa ja kas, Kivikangas myi sitä samaa ja alessa heillä 159 €.  Kun käyttäjäkokemukset tuntuivat olevan ihan ok arvostelujen perusteella ja se termarisysteemi vaikutti tosi hyvältä niin tilasin sen sitten äsken samantien. Mieheni maksaa sen. Kannatti miettiä ääneen tulevaa normaalista pitkittyvää kasviruuhkaa ruokapöydällä ym. kaikilla mahdollisilla tasoilla :smiley:

Nuu, minulla on samanlainen ja se ulkoinen termostaatti. On toiminut ilman minkäänlaisia ongelmia. Se ulkoinen termostaatti on ihan ”must-have”. Sillä saa tarkasti säädettyä haluttu lämpötila eikä lämmitä ”turhaan ja sinnepäin”.
Alkaa nopeasti puhaltamaan lämmintä ilmaa (2kwh).
Itse lämmitintä on helppo imuroida pölystä kun / jos on tarve. 
Minulla lämmitin oli vikavirtasuojattuun jatkojohtoon liitettynä.

Hyvä kun tuli esille toi vikavirtasuojaus. Nimittäin syy sille miksi en meinannut ollenkaan enää sinne kasvariin laittaa lämppäriä oli se edellinen lämppärini joka alkoi yhtäkkiä ritisemään ja salamia sylkemään. Siitä jäi  mieleen pelko tulipalon syttymisestä kasvarissa  vaikka yöaikaan kun sitä ei ole kukaan näkemässä ajoissa. Kasvari on sellanen talon seinään nojaava, ja se nojaa puisen rakennuksen seinään meillä.

Mulla on vain sellainen omilla jaloilla seisova, öljytäytteinen patteri pienessä muovikasvarissa.

Otin neuvostanne onkeen: Siirrettävä vikavirtapistorasia hommattu.
Kasvarin takaseinä on sama kuin varastorakennuksen seinä, ja tää siirrettävä pistorasia tulee sinne varastorakennuksen sisälle siellä olemassaolevaan pistorasiaan. Tästä sitten otan virran jatkojohdolla kasvariin sille lämppärille. Seinässä on ikkuna jonka kautta jatkojohto sujuvasti saadaan sinne kasvarin puolelle.

Minä tilasin kans tuon lämmittimen.En raskinnu tilata kahta kerralla :grimacing:

Oliko teillä tämmönen pistorasia termostaatissa?

Toivon että joku läpsii minua naamaan, siinä vaiheessa kun/jos alan puhumaan jotain kasvihuoneen lämmityksestä.

Harva varmaan kasvattaa tomaatteja tai kurkkua saadakseen niitä halvemmalla kuin kaupasta, vaan hyvän maun ja kasvattamisen ilon vuoksi. Puutarhahommat ovat ainakin itselleni ajanvietettä ja harrastukset yleensä maksavat.

Mulla ei ole ollut kasvarissa lämppäriä, mutta saatan tuohon uuteen sellaisen hankkiakin, jotta saisi kasvukautta jatkettua ja esim nyt olisi voinut jo taimia viedä pois nurkista tilaa viemästä.

Olen tilannut kaksi tuollaista ulkoista termostaattia Kivikankaalta ja molemmissa on suomen pistorasiat, ei tuollaista
kuin Karvarilla.

Tilasin tuon Kivikankaalta.
Just katottiin että vaatii adapterin.
Tottakai meijjän tuurilla tulee aina joko rikkinäinen tai väärä.
Yritettiin eilen soittaa,mutta oli menny kiini klo 16,pitää tänään soittaa uuvestaan.Tekis mieli purnata oikeen kunnolla :rage:
Nuu,ei tarvi kuvata,soitetaan ja varmaanki saahaan vaihetuksi oikiaan.

Meillä on oieni muovinen kasvari. Olen joskus laittanut sinne sisään harsosta “sisävuorauksen”. Öljytäytteinen  sähköpatteri missä ei ole asteikkoa termostaatissa. Huonosti piti lämpöä, Epäilen nyt että olen pitänyt sitä liian pienellä. Pitäisi ilmeisesti kokeilla vielä kerran. 

Ei ollu eurooppalain pistoke,koko höskä samanlainen.
Mussukka soitti sinne asmulka ja olivat ihimetelleet että miten mahollista.Näkyy olevan :rage:
Olivat olleet myöntyväisiä hyvitykselke,saatiin pesuainepullo,kasvarin pesuun.Ees jotaki.
Nyt vaan pitää taas oottaa että saapi oikian ja pääsee viemään tavaraa kasvariin.”Onneksi” näyttää olevan tämä viikko kylymää niin ei niin kovasti harmita.

Joo,tottakai meille sattu taas jaska tuuri tuonki kans :rage:

Kasvihuoneessa oli 34 astetta. 
Päädyn ja puolet katosta kun peitin (aluskatteella) niin lämpötila tippui 31 asteeseen. Iltapäiväksi pitää vielä peittää toinen sivu, sitten kaikki voitava on tehty.

Tässä helteessä aurinko on korkeimmillaan. Aiheuttaa lisälämpöä’ heinäkuun helteisiin verrattuna, näin mietin. Yleensä heinäkuussa kun olen samoilla tempuilla saanut alle 30 asteeseen viilennettyä.