Kasvihuone: lämmitys

Moonriver, kyllä voi.

Kiitos malvankukka=) Ensi yöksi on luvassa kylmähköä ja kynttilät ovat loppu.

Lämmittimen lisäksi kannattaa viedä vesiastioita tai kastella lattiat ja muut vettä imevät osat niin lämpö+haihtuva vesi hätistää hallaa.

Onko kenelläkään tietoa BioGreen Expert -lämmitysjärjestelmästä? Oli kivikankaan sivuilla myytävänä.

Mä vein äsken minikasvariin viinikellarin pakkasvahdin.

Pakkasvahti meilläkin ja langaton lämpömittari ruokailuhuoneen kaapin päällä. Kun lämpö laskee nappaan sisältä käsi sähköt päälle ja tarvetta on viimepäivinä ollut.

Tuo BioGreen Expert on ruvennut kiinnostamaan minuakin jos syksyksi sellaisen hankkisi ja olisi mielenkiintoista kuulla jos jollakulla on sellaisesta kokemusta. Lisäksi minulle tulee kasvualustan lämmitys. Luulisi niillä pärjäävän pitkälle syksyyn.

Taas piti laittaa väliaikainen lämppäri ajastimella kasvihuoneeseen varmuuden vuoksi vaikka ei varmaan niin pahaa yötä tule kuin viimeksi.

Tuli nyt hommattua tuo BioGreen Expert lämmitin vaikka oli tarkoitus sellainen vasta syksyllä hankkia. Sain vaan niin edullisesti kun oli viimeinen kapppale ja ilmanottoputkessa oli kolhu joka ei kuitenkaan haittaa laitteen toimintaa.

Syksyksi pitäisi vielä saada tuo kasvualustan lämmitys kuntoon kun sata metriä tuli lämmityskaapelia asennettua huoneen alle kasvihuonetta tehdessä. Sähköasennukset on vielä tekemättä.

Kumma jos ei kasvit viihdy pitkään syksyllä, ainakin tulee tomaateille jne. hintaa.....

Pistetään nyt tännekin.

Syksyä varten olisi tarkoitus eristää kasvihuone uv-suojatulla kuplamuovilla, mieluummin iso 30mm:n kupla, mutta mistä sitä saa, vinkkejä ?

Fellowilla on tiedossa joku tukkuri.

Kimppatilauksen tein keväällä kuplamuovista sellaiseen firmaan kuin Paclink Oy, Lempäälässä. Sitä en muista oliko heillä tuota isokuplaista, mutta normikuplilla olevassa muovissa tuo oli edullisin paikka. Googleen kuplamuovi-hakusanaksi, niin löytyy monta firmaa.

Kokemuksia pakkasvahdista, pitääkö lämpötilan koko kasvihuoneessa plussan puolella vai vaan siitä laitteen viereltä?

Kyllä mun 10 neliön huoneessa ainakin piti pakkasvahti tasaisen lämmön keväällä, kun laitoin sen keskelle huonetta. Yhden kerran oli kova pakkasyö, niin lobeliat, jotka olivat kauimmaisessa nurkassa siitä vähän loukkaantuivat ja lehdet saivat valkaisun, mutta toipuivat kyllä siitä.

Kyllä tuota pakkauskuplamuovia tosiaan löytyy monestakin paikasta.

Itse ajattelin lähinnä kasvihuoneisiin tarkoitettua uv-suojattua muovia, mutta jos ei löydy niin sitten tavallista, mm. Mercamerista saa isokuplaista ja paksumpaa pakkauskuplamuovia.

Olen ainakin saanut sen käsityksen että on kahdenlaista kuplamuovia. Ulkolaisissa nettikaupoissa ainakin mainitaan tuo uv-suojaus kasvihuonekuplamuoveissa. Willabiltakin saisi mutta ne rahdit...ei oikein viitsisi ulkomailta tilailla. Kivikankaallakin on jotain, mutta kun hinta on kertaa kaksi ruotsin hintaan niin menee mielenkiinto.

Miten toi Packlinkin muovi on toiminut Fellow ?

Tein siitä kasvihuoneeseen “vauvalan” missä taimet oli lämpöpatterin kanssa keväällä. En raaskinut koko isoa kasvihuonetta lämmittää, siksi tein tuollaisen kopperon. Jonnekin laitoin siitä kuvankin tänne, löytyisiköhän jos hakuun laittaa vauvala-sanan? Niin että käyttötarkoitus pikkasen eri kuin sinulle, tuossa tarkoituksessa toimi hyvin ja nyt odottaa rullattuna ensi kevättä.

OK

Täällä on ulkona enää +8 ja luvattu yöksi + 5 astetta, pitää kai laittaa vielä lämmitys....kurkku voi vilustua.

Tämän ketjun sivulla 12 on pari kuvaa vauvalasta.

Täällä ITL mittaa +13. Taian käydä kasvarissa bongaamassa viime yön alimman ja tämän hetken lämpötilan ja laittaa sen kiinni. ITL väittää viime yön alimmaksi lämmöksi +10, mutta eihän se mittauspiste mun pihalla ole.

Lämpenevää luvassa. :-)

Kyllä ne ITLn arvot piti paikkansa. Viime yön alin +10 ja nyt on +13. Mutta laitoinpa kasvarin kiinni. Katotaan mitä tekee ens yölle.

Kuika lämmin kasvihuoneen pitäisi olla? Kun siellä aikoo kasvattaa kesäkukkia tomaatteja kurkkuja sekä paprikoita. Olen ensimmäistä kertaa laittamassa näin aikaisin ksvihuoneeseen kasveja ja nyt mietin mikä se lämpötila pitäisi olla (pysyä)Ulkonankun voi vielä olla yöllä monta astetta pakkasta. Huone on osittain lasitettu 2 kerros ikkunoilla alaosa lämpöeritettyä seinää katto myös eritetty.