Kuplamuovista tehty “vauvala” on nyt toista kevättä käytössä. Ekat taimet on jo siellä. Koko kasvaria en raaski lämmittää, siksi tein tuon kuplamuovikopperon kasvarin sisälle, öljytäytteinen patteri on siellä lämmittimenä. Löytyisköhän vauvala-sanalla hakemalla mitään?
ei tarvitse peruuttaa kuin tämän ketjun sivulle 12:-) (vauvala + fellow oli ihan oikea hakukriteeri)
Nyt tulee sit taas kysymystä sieltä tyhmemmästä päästä
Koska minulle ei ole koskaan ollu kasvaria niin mikäs olisi ihanteellinen lämpötila kasvarissa ja paljon pittää olla asteita ku pittää alakaa jo lämmintintä virittelemään ku täälä on niin pitkään kylmää öisin
Jadeliila, kasvihuoneen lämmityksellä on täällä oma ketjunsa jossa onkin jo paljon asiaa aiheesta
Kannattaa hommata lämpömittarin lisäksi myös sellainen mittari, jolla voi mitata kasvualustan lämpötilaa. Liian kylmä kasvualusta tappaa monet arat kasvit, varsinkin,jos kasvualusta on kylmän lisäksi märkäkin. Tämä nyt ei varsinaisesti liity lämmittämiseen…
Mä en löyä täältä sitä että paljonko kasvarissa saa olla lämmintä kesällä ettei karahkat tykkää kyttyrää
Kirjassa sanotaan, ettei kurkku tykkää yli 28 asteesta, eikä tosiaankaan näytä tykkäävän. Olisko 32 semmoinen suositeltu yläraja noille muille? Helposti nousee meillä lämpö neljäänkymmeneen, ja silloin on kyllä ainakin kurkku sen näköinen, että henki lähtee just, jos et jotain tee. Paprikat ja tomaatit eivät ihan niin pahastuneilta näytä, mutteivät sellaista lämpöä varmaan kovin pitkään kestäisi.
Riippuu, mitä kasvatat. Helpostihan lämpö nousee yli +30°C, mutta eipä sille oikein voi mitään. Kastelusta ja tuuletuksesta täytyy vaan yrittää huolehtia parhaansa mukaan. Kurkku ei tykkää noin kuumasta, mutta tomaatti ei niinkään kärsi. Kurkku vaatii varjostusta, jotta latva ei pala.En ole onnistunut kärventämään vielä mitään ja kasvihuoneita on kaksi ollut jo yli 20 vuotta. Tarkkailua ja tarkkailua se vaatii.
Kurkkua voi suihkuttaa kylmällä vedellä päivällä, mutta yöksi taimen tulisi ehtiä kuivua, jotta vältytään taudeilta.
Ihan mutu tuntumalla oon huomannu et jos paljon menee yli +25, ne kasvit ei kyl tykkää. Mulla on ollu jo kuukauden verran vanhat pitsiverhot ikkunoissa varjostuksina ja vaikka on kaks ovee seljällään ja kaks luukkua auki, ni silti keskipäivällä tahtoo lämpö kivuta 30 asteeseen.
Vanhassa kasvarissa on joskus jääny ovet kii (siin ei mittään kattoluukkuja ees ollu) koko päiväksi ja lämpö on kivunnu johonkin +50…Kerran oli ollu niin lämmintä et mittari oli poksahtanu rikki. Mut ei ne kasvit kumma kyl sillonkaan kuollu vaikka vasta iltapäivällä huomasin mokan.
Nii ja liikalämmön saa äkkiä kätevästi laskemaan, kun kastelee kunnolla kasvarin lattian.
Pikkusenko jänskätti mennä kömmättiin, täällä oli ollu meleko viileetä öisin, mittari näytti että alimmillaan kömmätissä on ollu vaan +3.6 ja koska kylymä yö on tulossa taas niin hiissasin sinne kynttilän ja kaks ämpärillistä kuumaa vettä
Löysin tommosen vanhan UFOX ilmankostuttimen kun varastoa siivoskelin (ja siitä sainkin hyvän syyn lopettaa moisen ahertamisen). Se on ihan kuin uusi joten roskiin nakkaaminen tuntuu taas tuhlaukselta.
Onko kellään kasvihuoneessa käytössä lämppärinä syksyllä moista. Sehän on niin, että kostea kasvihuone ei kärsi hallasta samoin kuin kuiva.
Nyt kun se syksy sieltä kuitenkin joskus taas tulee, niin voisiko lämmin höyry toimia kylmää vastaan???
Eli tarkoitus ei ole muuta kuin saada uusio käyttöön vanhaa. Ei varsinaisesti ratkaista lämmitys ongelmaa. Siihen toki on hyviä muitakin ratkaisuja.
Jos on joku hyvä/parempi niksi ilmankostuttimelle toisaalle niin olisin ilonen niistäkin.
Oletan, että kukaan ei enää kostuta ihan vaan ilmaa.
kitiCnatiC, otsikolla “kasvihuoneen lämmitys” laittamasi viesti siirtyi niksinarikasta tänne aiheella jo olleeseen paikkaan.
Ostin pari päivää sitten kaksi termostaatilla varustettua sähkölämmitintä. Toimivat niin että lämmin ilma nousee ritiläaukoista ylöspäin, 3 tehoasentoa joista pienin 800 W ja suurin 2000 W. Termostaatissa ei ole merkittynä astelukemia joten sen asennot täytyy opetella käytännön kanssa.
Koska tänne luvattiin täsmäsäässä ensi yöksi n. +7 astetta niin kasvihuoneen luona todennäköisesti tulee olemaan n. +3…4 joten virittelin patterit toimintaan nyt ensimmäistä kertaa. Huomenna kasvihuoneiden mittarit sitten kertovat kuinka ensimmäinen virittelyni onnistui.
BioGreen Tropic -lämpöpuhallinta kellään? Meillä ostettiin kesällä ja on ollut nyt pakkasvahtina kasvihuoneessa muutaman kuukauden. Tänään huomasin että on alkanut pitämään outoa ääntä, sellaista epätasaista, sykäyksellistä pörinää. Aivan kuin resonoisi tai jotain. Muilla tällaista ongelmaa?
Jes, mä saan saunankiukaan kömmättiin, siitä tehhään sinne lämmitin, ei tartte millään helekatin puhaltimella värkätä ja roikkia vetää 100 metriä
Argh, en osaa itse päättää joten hyökkäsin tänne taas mielipiteitä kyselemään. Pakkasvahtia olen katsellut tuonne mun n.1,5 neliön kasvihuoneeseen. Onko kenelläkään kokemusta tai ehdotusta mikä näistä ois järkevin hankinta: Opal, Hyndai vai Lexxa??? Aika samaa hintaluokkaa ovat kaikki.
Viime kesänä sain voimakkaan vision kasvihuoneen rakentamiseksi. Aioin kasvattaa tomaattia, paprikaa, yms. Siemenet on jo itämässä. Muutakin on tehty. Lämmitystä mietitty ja lämmitystehoja laskettu. Vierailkaa blokissani, siellä on paljon talvista viritystä kevättä odotellessa.
Kyllä on aina ero, kun mies aloittaa jonkun projektin. Kaikki suunnitellaan tarkasti ja edetään järjestyksessä. Nainen kun innostuu ei ole järjen häivääkään, vaan heti mulle kaikki tänne missä järjestyksessä hyvänsä;D
Tervetuloa PauliAnt mukaan puutarhanhoidon ihmeelliseen maailmaan.
^ Kiitos, kiitos. Suunnittelu ei kyllä nyt aina ole sukupuolisidonnainen asia :). Puutarhoja on kyllä hoidettu vuosikymmeniä, isompaa ja pienempää. Vihanneksia en ole kasvattanut aikaisemmin. Sinänsä tuo pelkkä kasvattaminen ei yksinään riitä, pitää olla muutakin liittyvää oheistoimintaa. Olisko se se sukupuoliero? (Sori, meni hieman OT).
Ettei vaan olisi insinööri asialla…?