kuinka ja miten kannattaisi laittaa kasvit kasvamaan 8 kertaa 12m kokoiseen kasvihuoneeseen? tekeekö kiinteät laatikot? kasvihuone nousee pian ja pitäisi keksiä kuinka siellä kasvattelee. olisiko vinkkejä antaa?
Ratkaisin kasvatusalustapulman omassa kasvhuoneessani niin, että ostin rautakaupasta muovisia betonipaljuja ja niiden pohjiin porattiin isolla poralla tusinan verran reikiä. Olen ollut hyvin tyytyväinen paljuihini, sillä ne ovat siisti, kestävät eivätkä maksaneet paljoa. Saati sitten se helppous.
No omia kokemuksiani tässä kirjaan:
- Itselläni on yhtenäiset multatilat molemmin puolin käytävää ja hoito on yksinkertaista, kun sen voi tehdä seisten käyttäen pitkävartista haraa, säästyy selkä ja polvet
- mullan tulon käytävälle estää melko korkea sivulaita, jonka päällä voi istuakin
- korkeaksi kasvavat tomaatit yms. kannattaa istuttaa taakse tai päätyihin, jotta matalampiinkin pääsee hyvin käsiksi.
- tomaatteja olen pannut kaksi peräkkäin ja noin metrin väliin jotain muuta kasvamaan
- pidän kasvarilla yhtä lautaa, jolle astun, kun pitää päästä lähemmäs ja astua mullalle
- avomaankurkuista olen tehnyt neljällä taimella "tiipiin", jotta olen saanut nostettua ne ylös mullasta
- kasvarissa pitäisi säästää tyhjää mullosta uusille hankinnoille
- olisi hyvä olla vähän ylempänä hyllyt tai pöytäpintaa pikkuruukuille
Minulla on projekti vielä kesken, mutta suunnitelmissa oli ensin kiinteät altaat. Sitten tulin miettineeksi kasvualustan vaihtamista: jaa, että lapioidaan ensin kottareihin ja sitten kiikutetaan pois, njäää... Niinpäs nyt suunnitelmissa onkin sitten kasvatusaltaat, joiden alle tulee pyörät. Kuvittelen, että ne on sitten näppärä siirtää pihalle sieltä kasvarista, kipata "jätemulta" johonkin sopivaan paikkaan ja sitten täyttää laatikko uudelleen ja kärrätä takaisin sinne kasvariin.
sainkin lisätietoa kasvaristani. pohjaksi tulee nähtävästi jonkin sortin suodatinkangas ja hiekkaa... että mites sitten laitetaan kasvamaan??? nyt on tötterö ihan avuton.paljasta maata ei kuulemma jää ollenkaan. apuuva!! en tajua, tietysti nuo saavit kävisi mutta aikas paljon niitäkin pitäisi hommailla. osa vois ainakin sellaisissa kasvaa. idea sinänsä oikein hyvä!!
Tuosta kuvasta ei kovin näy että ne paljut on aseteltu ihan vaan kasvihuoneen lattialle, joka meillä on hiekkaa.
Mullanvaihtokin sujuu, sillä paljut voi nostaa ulos ovesta, kipataan vanha multa pois ja lapioidaan uutta tilalle ja sitten vaan paljut takaisin. Tähän asti en ole koko vaihtoa tehnyt, olen vain vaihtanut pintamultaa niin että kaivan pinnasta multaa ruukkuistuksiin ja sitten tuon tilalle sangolla uutta. Enkä ole kokenut sitä työlääksi kun hommaa tekee vähittäin.
siis nyt kuulostan jo ihan tyhmältä pöytiä sinne tulee ilman muuta ja siis voihan sinne tietysti kasvulaatikot tehdä mutta kun mietin että leveys on kuitenkin 8 metriä, jäisi melkoisesti keskelle tilaa kun ei kai niistä laatikoista kannata tehdä kovin monen metrin levyisiä. pitäis kuitenkin tila hyödyntää kunnolla. vai laittasko useamman laatikon ja kapea käytävä aina väliin, sais sadon korjattua molemmin puolin kasvia. emmää tiiä.
Minä meinaan tehdä semmoisia laatikoita puusta, jotka ovat 60 senttiä syviä, 50-60 senttiä leveitä ja pituus pari-kolme metriä. Tuommoisia meinaan omaan kasvariini laittaa siten, että tulee yksi reunaan - käytävä - kaksi vierekkäin - käytävä - yksi toiseen reunaan.
Temskukka, mitkä on paljujesi mitat ja montako tomaatintaimea olet laittanut aina yhteen paljuun?
Minä en nyt ole varma enää ovatko 60 - vai 90-litraisia, veikkaan 60.
Ensimmäisenä vuonna kokeilin laittaa 3 tomaatintaimea per ruukku (itsekasvatettuja taimia oli niin paljon) ja satoa tuli aivan hyvin. Viime vuonna laitoin toisiin kaksi ja toisiin yhden tomaatintaimen vain (ostin taimet) ja satoa tuli aivan hyvin. En usko että sato parani vaikka harvempaan istutin. Multaa lannoitan rajusti - yllätys yllätys - hevosenpaskalla ja tuhkalla, joten vähemmästäkin mullasta satoa irtoaa.
Mun täytyy käydä tiirailemassa myös rautakaupasta tuollasta paljua. Olis minusta mukavampi vaihtoehto kasvarikaappiini kuin se kasvatussäkki. Tai jos ostaisin kasvatussäkin ja kumoaisin sen paljuun ja laittasin siihen tomaatit....
Nuo paljut maksavat tämänkin kevään tarjouksissa vähän alle kymmenen euroa.
Meidän ei vaan sovi kovin kaupassa kyllä kuuluttaa tätä puutarhakäyttöä. Pistävät äkkiä hinnan moninkertaiseksi. Reikien tekeminen pohjaan oli minulla aika hankala toimenpide, mutta onnistui lopulta. (paljuja on minulla kuistin edustan maahan upotettuna)
Samoja paljuja ostin myös viime keväänä " Tuurin "kaupasta ja olivat tosi edullisia. Paljuja oli kahta eri kokoa. Pienempiin laitoin 2 tomaattia per. palju joka tuntui olevan ihan sopiva. Suurempaan istutin kasvihuonekurkut. Kävin mittaamassa vielä paljujen koon, eli pienemmät 34x70 ja isot 43x70. Tosi tyytyväinen olen ollut hankintaan. Helpot ja siistit käsitellä, syksyllä tyhjätä ja pudistaa. Pohjareikien tekokin oli helppoa porakoneen avulla.
Paljuissa kasvatan minäkin. Näppärää tyhjätä mullat pois.
Kiitos mitoista ja hintavertailustakin. Hyvin mahtuu tuo isompikin mun pikkuseen kasvarikaappiin luulisin.
Kiitos näistä paljujutuista, olin aikonut laíttaa tomaatit ämpäreihin, mutta nuo paljuthan on paljon tukevammat ja pysyvät varmasti paremmin pystyssä. Nyt siis rautakauppaan paljuja ostamaan.
Minulla on käytössä ruokakaupasta saatuja ilmaisia styroxlaatikoita. Olen ne kokenut hyviksi kasvatusalustoiksi.
mulla on tällä tavalla (ex-anoppini on maanviljelijä ja opetti tavan, hyvin on toiminut)
kasvarin koko on 2m x 4m ja takapäädyssä on yrttipenkki. Vasemmalla sivustalla tais olla 7 tomaattia ja oikealla 8 kurkkua.
Ostin tänään yhden paljun, kaupassa ei ollut muuta jäljellä. Onkohan meidän rautakauppamme kiskuri? Oli nimittäin kallis kuin mikä, yli 18 €. Saapi nähdä montako raaskin ostaa. Huomenna pitäis tilata, et sais ne sitten käyttöön.
Pirkko-Martta, jos se on oikein suuri palju, ei se sitten kallis ollut