Sukkahousuista jos leikkaa vaakasuoraan noin 1,5 cm ‘viipaleita’,niistä saa kestäviä pehmoisia lenkkejä, jotka voi kietaista siansorkalle tomaatinvarren ympäri ja toiseen päähän lenkkiä sitoa narun, jonka voi kiinnittä kasvarin kattoon tai sen lenkin voi sitoa kiinni tukikeppiin tms. tukeen.
Minä sidon narun kuin narun vetosolmulla tomaatin varteen, ei ole tullut vahinkoja. Sitten kieputan latvaa. Olen käyttänyt kaikenlaisia naruja.
Tuota sukkahousulenkkiä pitääkin kokeilla!
Miksi se naru pitäisi mullan sekaan laittaa, mä oon laittanut ulko- ja parveke- tomsuille aina narun kiinni ruukussa olevaan tukikeppiin. Tuo tukikeppi on siis tomskun tukena siihen narun virittämiseen asti. Ja sitten vaan naru ylhäältä kiinni ja kieputan tomaattia siihen sitä mukaa kun kasvaa. Eikä ne narut oo siitä mihinkään irtoillu.
Kaikki vanhojen kenkien nauhat talteen kasvariin sidontahommiin.
Kierrän narun multaan tomaatin juuripaakun alta ihan siksi, että kesän mittaan kasvilla on niin paljon painoa, että tukikeppiin tai jonnekin muualle sidottuna se ei vain kestä: tukikeppi irtoaa tms.
Tänä vuonna ostin tällaisia klipsejä (4. tuote ylhäältä laskien), jotka ovat olleet jo nyt taimivaiheessa tosi käteviä taimen sitomisessa keppiin. Vaikka ovat kompostoituvia, uskon että kestävät monta vuotta, kunhan eivät kastu.
Minä olen ajatellut ostaa muutaman tuollaisen hupullisen hyllyn, kuin on tuossa kuvassa perällä ja vasemmalla. Liikutellessa ovat kyllä huteria ja ei kannata siirrellä muuta kuin tyhjänä.
Useamman kun ostaa samanlaisen voi rakentaa korkeankin tornin tueksi tomskuille ja kurkuille.
Keväällä ovat käteviä sisälläkin taimikasvatuksessa.
LiisiA, siksi se tukinaru menee mullan alta, jotta kestäisi. Tukikeppi ei kestä painoa samalla tavalla. Narut on jo valmiiksi katossa kiinni (ei irroteta koskaan) ja sitten istutettaessa narun toinen pää istutuskuoppaan tomaatin taimen ali. Nopeaa ja helppoa runkotomaateille, joista tulee painavia.
Okei, mun tomaatit on aina ollut niin laihoja, ettei ole narujen kestossa ollut ongelmaa. Toivottavasti ens kesänä toisin, kun tarkoitus on tehdä jonkinlaista suojarakennelmaa niille. (ei sitä varmaan kasvihuoneeksi kehtaa kutsua)
Mun tomaatit kasvavat ämpäreissä tai ns. muuttolaatikoissa. Äpäreissä on hantaaki ja laatikoissa nostoreiät. Vedän poikkinarun ämpäreissä hantaakin alanurkista toiseen ja lootissa reiästä toiseen. Siihen poikkinaruun sidon kasvihuoneen kattoon menevät narun, johon kieputan tomaatin sen kasvaessa. Olen käyttänyt puuvillalankaa, semmoista aika paksua, josta noin 25 vuotta sitten tein neulepuseron itselleni ja sitä jäi reilu kerä. Meneepä nyt hyötykäyttöön
Omatekoisessa kasvihuoneessa on vankat kattotuolit ja niiden väleissä poikittain ohutta puurimaa. Tukinarun toisen pään sidon löysästi tomaatintaimen ympärille alimman lehden alle, narun toinen pää on rimassa kiinni. Tomaatin kasvaessa kieputan narua varren ympärille. Jos haaroo, niin laitan haaralle oman tukinarun. Narit on viidettä vuotta käytössä, pellavanarua jota ostin joskus jostain messuilta. Talven roikkuvat sykeröksi kerättynä siellä rimassa. Eivät kastu missään vaiheessa eli kestävät hyvin.
Heippa!
Olen jossain kuvissa (en muista missä) nähnyt semmoisia vankkoja spiraalituki-juttuja, tomaateilla taisi olla? Millähän nimellä tämmöiset tuet voisi jostain kaupasta löytää? Ajattelin jos muutaman hommaisi ja testaisi miten toimivat :)
muoksis: ja kattotukiin olisin sen kiinnittämässä :)
Sieltä niitä löytyy puutarhaosastoilta muiden tukikeppien suunnalta, esim. spiraalituen nimellä.
Kokemuksia kyselen: kasvihuoneen istutusalueet? Kiinteät vai siirrettävät? Rakennanko istutusaltaat jotka suorassa yhteydessä maahan vai onko kenties paljut yms. siirrettävät astiat parempia?
Olipas hyvä ketju, kiitos viestin siirrosta tänne. Tosin en vieläkään pysty päättämään kumpi olisi parempi, josko sitten teen molemmat ja katson kumpi toimii.
Paremmuutta ei pysty sanomaan, kummassakin on hyviä ja huonoja puolia. Ja toiselle sopii toinen tapa jne. Molemmat toimivat
Pohjois-Pohjanmaalla kun kasvattelet, voi maa olla savista ja kylmää keväisin suht. pitkään. Kasvuvyöhykkeen lisäys tietoihisi voisi vähentää arvailuja. Kasvulaatikot voisi nopeuttaa istutusta. Pohjamaahan istuttuna saisi paljon tarvittavaa lisäkorkeutta kasveille. Itse haaveilen siitä vaihtoehdosta, mutta tontin rajan takana kasvavat jättikoivut kasvattaisivat vaan juurensa kasvariin.