Kipakka (ja muutkin), miten saat amppelissa pysymään kosteuden tasaisena? Minulle nuo amppelit on vihoviimeisiä ratkaisuja, kun en jaksa kastella aamuin illoin tai saati päivittäin. Oven pieleen äitini väkisin (vaikka yritin vastustella) osti minulle amppelikesäkukan, ja … ärsytti niin se pohjasta kiveykselle lirisevä vesi… :-S
Meillä on nyt kahtena kasvihuonevuotena viety syksyllä mullat astioista pensaille ja nurmikolle, keväällä sekoitettu kompostimultaan kaupan tavaraa. Rahaa on siis vähän kulutettu, mutta se kasvualusta on päätynyt hyviin hommiin vapauduttuaan k-huoneesta. Se on tuntunut ihan ok ratkaisulta, vähän työlästä toki. Tänä kesänä olisi kiva saada jokin automatic-kastelulaite, josko se vielä parantaisi satoa?
Ei mulla oo ollut ongelmia amppeleiden kosteuden/kuivuuden kanssa. Mä tosin tykkään kastelu-hommista (ja viime kesinä on ollut aikaa, kun lasten kanssa kotona on oltu) että ehkä sekin selittää jotain . Mulla on osassa amppeleita se aluslautanen ja niissähän se kosteus pysyy paremmin kun ei ole tuuletusta alakautta. Mut nyt tosiaan ensimmäistä kertaa meinaan itsekasvattamia tomaatteja pistää amppeliin, joten katsotaan nyt miten onnistuu.
Sama vaiva kuin Pisaralehdellä. Amppeleihin olisi tulossa tomaatteja, mutta jos kuitenkin saisin sen jaloilla olevan lautalaatikon vielä kuntoon, siinä olisi enemmän multatilaa, eli myös vedelle tilaa. En ole onnistunut vielä löytäään isompia amppelipurkkeja. Ei kai nekään mitään valtavia voikaan olla, kun ei sitä painoa sitten mikä tahansa kestä.
Kuinka syvä sellaisen kiinteän kasvualtaan tulisi olla? Riittääkö 20cm vai pitäisikö olla enemmän?
Mitä syvempi sitä helpompi hoitaa.
Olen sittenkin alkanut lämpeämään eräälle valmiskasvarimallille (Juliana).
- Saako sokkelia tai runkoa kiinnitettyä jos haluaakin muurata harkoista kivijalan? Asennus ohjeissa puhutaan vain näistä anturoista jotka isketään maahan ja betonivaluun.
- Saako Julianan alu-runkoon helposti itse kiinnitettyä koukkuja, kannattimia, vai onko sitä vain ko. lisätarvikkeiden armoilla. Olen haaveillut puisesta rungosta juuri sen takia, että kaikenlaiset lisäkiiinitykset, tukirakenteet, hyllyt ym on mahdollisia.
- Onko kukaan toteuttanut valmis tai omatekois-kasvaria harkkosokkelilla siten, että sisäpuolen lattiakorkeus jäisi alemmas kuin ulkopuolinen maan pinnan korkeus?
Kyl siellä jossain sanotaan, että joko harkkoperustus tai terässokkeliperustus anturoin. Ohjetta en mäkään ole nähnyt kun jälkimmäiseen, mutta teknisesti pitäisi olla mahdollista.
Ja nopea googlaus tuotti tuloksen harkkoperustuksenkin ohjeista:
Kasvihuoneet | Kivikangas Oy - Kivikangas
Kiitos Tosikko, tuosta asia kävi hyvin ilmi. Itse asiassa tilasin eräältä toiselta pohjoismaiselta kasvihuoneiden toimittajalta kasvihuone-esitteen. Saapui eilen. Hyvin tehty kuvasto - eräällä toisella valmistajalla olisi “muuri”-mallisia kasvihuoneita. Joissa siis oven saa maan tasoon vaikka muuten olisi sokkelia.
(Eli kahden vaiheilla keikutaan…)
En hyödy lainkaan kasvihuoneesta jonka ikkunat alkaa maan rajasta. Kunnon kasvatuspenkit pitää olla. Mukavampi istutella ym, kun eivät ole maanrajassa.
Ajattelin tänä vuonna käyttää tomaateille narua, enkä tukikeppiä. Kuinka paksua ja millaista sen narun pitää olla? Pelkään pikkasen että tönäisystä se leikkaa ne tomaattien rungot poikki.
Eikös sisal ole ihan hyvää? Sitä ajattelin itse laittaa.
Mä olen käyttänyt jo kauan ihan keinonarua, koska sen pitää olla sellaista, että se ei veny. Toisesta päästä narut on kasvarin katossa kiinni ja toinen pää menee taimen ali syvällä maassa. Sitten kieputan taimea naruun kasvun edistyessä. Ei ole vahingoittanut tomaatteja. Tämä sopii runkotomaateille, pensastomaatithan tartee tukea varkaillekin.
Onko tuo naru yksinkertainen, vaiko kaksinkertainen, jossa on solmuja n.30 cm välein.
Tuo kaksinkertainen solmunaru ainakin on tosi työläs.
Olen huomannut, että jos tomaatin raakile kasvaessaan koskee puuhun, niin siihen tulee lähes aina jotain vikaa.
Mulla on sama sitomissydeemi kuin tuomipihlajalla, mutta sen opin, että luonnonnaru ei kestä; lahoaa maan alta ja katkeaa.
Sisal kyllä lahoaa nopeasti Pitääpä miettiä taasen mitä tekis.
Ei minulla ole tuota ongelmaa koska en vie sitä lankaa sinne multaan, vaan alta kastelu putken päähän. Pitää vain miettiä miten estää sen kasvin mahdollisen heilumisen nykimästä sitä putkea ylös sieltä astiasta. Mutta onko tuolla langan paksuudella merkitystä. Miten olisi lanka jolla rakennuksilla katsotaan asiat suoraan. Se on jonkinlaista monipunos keinolankaa ja tuskin se venyy. Mutta ei se muistaakseni ollut kovin paksua, ehkä 2mm.
Minä olen käyttänyt päällystettyä rautalankaa ja on toiminut hyvin eikä ole kertakäyttöinenkään, koska kerään langat joka syksy talteen.
mulla on paksumpaa pyykkinarua, ei sitä kumimaista vaan naruversioo…
Mulla on ihan tavallista keinopakettinarua kaksinkertaisena (mutta ei siis mitään solmuja). Naru on kiinni kasvarin katossa kesät talvet. Talveksi käärin narut osittain rullalle ja roikkuvat katosta. Vuosikausia samat narut. Kaks oon kait joutunut yli kolmestakymmenestä vaihtamaan ja yli viistoista vuotta on mennyt. Tosi nopea ottaa keväällä käyttöön.