Kasvihuoneen kasvutuet ja kasvatuslaatikot / vast

Kovastihan on ollut uutisissa että rakentaminen käy Suomessa vilkkaampana kuin koskaan. Tilastoihin tuo tieto perustuu - mitähän nen käyttää rakentamisvilkkauden mittarina, myytyjen laastipaljujen määrää? naurua

Meinaan en ihmettelis yhtään, p-netin myötä kun on laastipaljujen myynti kasvanut räjähdysmäisesti...

Vierailin eilen isolla rakennustyömaalla ja tuntui kaiken aikaa, että piti keskittyä kovasti katsomaan muutakin, kuin kaikkialla seisovia käytettyjä laastipaljuja. Näin myös tosi kätevän, yhdellä kädellä vedettävän tai ohjattavan kaksipyöräisen kärryn, joka minusta näytti heti multakipon kuljetusalustalle, kun puutarhuri kulkee lisäämässä kompostimultaa tai istuttamassa kesäkukkiensa taimia. Suuren ruukun päivittäisiin siirtelyihin se sopisi myös hyvin. Myös puiset kaapelikelat olivat menossa jätelavalle, mutta niille löytyi muuta käyttöä lasten pihakalusteina. Ja otsikkoon mennäkseni tuollainen kaapelikela kävisi hyvin myös kasvihuoneen jakkaraksi.

Tämäkin kävi hakemassa niitä 65L suorakaiteen muotoisia paljuja 8kpl, á 7,90€. Olisi varmaan pitänyt ottaa 10, no ehtiihän sitä. Nämä siis Säästö-"nelikirjaimisetmiehennimet" kaupasta, Launosista naurua. Vielä niitä oli vino pino, 90L oli myyty loppuun, kuulemma "ei laastikäyttöön", heh...

Tänään sitten käytiin hakemassa ne paljut 65 litran 10 kpl, maksoivat 7.95 ja 90 l:n 5 kpl, näistä joutui pulittamaan 4 centtiä enemmän. Eiköhän ne riitä. Rautakauppa oli kiskuri. Oli jätettävä pihalle, haisivat mokomat tosi pahalle, hyvä ettei alkanut päätä särkrmään siitä hajusta, sen aikaa mitä olivat takakontissa.

Hommasin 90 litraset loorat. Mutta mitenkäs olette kastelujärjestelmät hoitaneet, noi loorat kuivahtanee nopeemmin kuin maavaraiset penkit. Onko kokemusta toimivista automaattisista kastelujutskista, vesi tulis suoraan järvestä eli ohuet suuttimet ja muuta härpäkät kai tukkeutuu helposti?

En ole huomannut mitään nopeaa kuivumista näiden paljujen kanssa. Kasvihuoneeni on kylläkin sen rakenteinen että paljut ovat perustusten sisällä varjossa joten uskon sen vähentävän kuumentumista ja näin ollen haihtumista. Toisaalta, muovipurkit kukissakin ovat paljon kauemman kosteana kuin esim. savipurkit.

Voi että tämä on sitten hyvä keskustelu.  
Olen entistä vakuuttuneempi siitä että liityn pikimmiten paljupuolueeseen, vaikkei kasvari ole vielä valmis edes paperilla....

Miikin aloin jo suunnittelemaan tohkeissani kunnes muistin että 99% varmuudella min kasvari tulee sijaitsemaan Transylvaniassa... nyt pitää ottaa selvää mikä on laastipalju romaniaksi.

Mutta tuohan onkin hyvä järjestelmä, nuo suorakaiteen muotoiset paljut. Montakohan tomaattia tai chiliä yhteen voi laittaa?

Minulla on 65 litraisissa jopa kolmekkin tomaattia yhdessä, samoin chilejä toisessa. Edellytti vahvaa hevonpeelannoitusta ja satoa tuli. Viime kesänä laitoin vain kaksi tomaattia kun oli eri lajiketta - vahva multa ja satoa tuli.

65 litraisiin porattiin 12 kpl noin 10-12 mm reikää pohjaan, ja ovat hiekkapohjan päällä.

Ei pitänyt puuttua tähän asiaan ollenkaan, mutta aika monissa lähteissä sanotaan, että tomaatti viihtyy omissa eritteissään. Jotta tomaatin kasvualustaa ei kannata joka vuosi vaihtaa. Tokihan tiesittekin tämän :slight_smile:

Ai, en tiennyt. Kurkkuko tykkää vaihtelusta?

Kyllä kai teette sitten paljuille muutamia pohjareikiä ja alimmaksi soran tapaista salaojaa, ettei käy huonosti ja juuristo lätkähdä liikaan kosteuteen?

Kurkkuihin en olekaan viime aikoina paneutunut. Pitäisi vissiin. Ihmetyttää ehkä se, että joissain lähteissä mainitaan, että kurkku ja tomaatti eivät viihdy keskenään, mutta aika usein kasvihuoneissa niitä kuitenkin kasvatetaan sekaisin. Asia, johon ei kannattaisi puuttua ilman kasvihuonetta ja omakohtaista kokeilua :slight_smile:

Minulla ainakin on samassa kasvihuoneessa sekä tomaatit , että kurkut. Tosi hyvän sadon sain viime vuonna kyseisessä paljuviljelyksessä.

Miekin vaihtaisin paljut lahojen reunalautojen tilalle, mutten millään jaksaisi mättää kahteen kertaan sitä multamäärää:(

No nyt innostui paljukasvattelusta tämä "pussikasvattelija"!

Tuohon että tomaatin kasvualustaa ei tarvitse vaihtaa joka vuosi, siitä olen myös kuullut. Mutta mulla ainakin juuristo täytti koko ne säkit jossa tomaatit kasvoivat, ettei taatusti olisi mahtunut toista vuotta samaan alustaan kasvamaan.
Myöskin se tomaatin ja kurkun kasvattaminen samassa kasvarissa. Kyllähän ne siellä tuntuu hyvin kasvavan, mutta suositellaan ainakn eri seinille laittamaan kasvamaan. Tomaatit aurinkoisemmalle (etelä-länsi) ja kurkut pohjoisemmalle (pohjoinen-itä) puolelle.

Tomaattien "höyryt" vanhentavat kurkkuja ja muita herkkähipiäisiä (paitsi basilikat nauttii), mutta ei se missään näy kunhan muistaa tuulettaa. Kosketuksissa oleminen saattaa sitten jo aurinkoisella kelillä aiheuttaa kurkun ruskettumista niistä kohdin missä se tomaatin kasvustoon koskee. Melonillakin on tätä todettu.

Herkkähipiäiset ihmisetkin saavat tomaatin auringossa kylpeneestä kasvustosta herkästi ihottumaa. (eli minä.. kovin montaa muuta en tunne :D )

Olipa hyvä tietää. Olen kyllä kurkut kasvattanutkin aina kasvihuoneen peräseinällä ja tomaatit reunoilla. Täytyy olla entistä tarkempi noissa kosketusasioissa.

Uusin B*haussin mainos kolahti laatikkoon. Siellä oli ne 65l paljut 6.95 erkkiä tsipale. Ja sitten oli kivoja pyöreitä laastipaljuja about samaa kokoa ja samaa hintaa. Sellaisia vois ostaa daalioille...