Pyysin isäntää avuksi ja hän puukolla suurensi poralla tehtyjä ensimmäisiä reikiä yhteen laastipaljuun, johon istutin ruusupavut täksi kesäksi. Niistä taisi tulla läpimitaltaan jopa lähes nelisenttisiä reikiä.
Totesin nimittäin, että vaikka pohjalla oli soransekaista hiekkaa melkein viisitoista senttiä, lillui siellä vanhoja vesiä viime kesältä. Nyt panin lisäksi reikien päälle palaset hyttysverkkoa.
Astian pohjalle pantavien kivien, soran tms. päälle voi levittää sen hyttyskankaan myös
Estää mullan sekoittumista sinne alas.
Sainpa hyviä neuvoja tältä palstalta. Minulla on uusi keväällä hankittu kasvari ja tomaatit ja kurkut kasvavat nyt B:n valmiissa kasvusäkeissä. Olen kovasti jo miettinyt ensi kevättä varten miten silloin kasvutilan järjestäisin. Miestä olen jo pyytänyt suunnittelemaan ja rakentamaan jonkinlaisia "laareja", mutta nyt kun mietin mullan tyhjentämistä sieltä, niin kyllä saavit ja sangot voittavat ylivoimaisesti. Kasvualusta-asia menikin nyt uuteen harkintaan.
Jäin vielä miettimään mitä multaa yleensä käytätte ja miten lannoittaminen tapahtuu ?
Lisään ruokakompostorin sisällön syksyisin kasvulaatikoihin ja rupean lannoittamaan vasta heinä-elokuun vaihteessa kastelulannoitteella tai kanankakkarakeilla.
Ruukku, minä hankin nyt keväällä niitä laastipaljuja. On monen kokoisia laatikkomallisia myös, vievät paljon vähemmän tilaa kuin pyöreät kaimansa. Kaksi tomaattia mahtuu hienosti yhteen sellaiseen paljuun kasvamaan, ja niitä voi olla vaikkapa kaksi riviä rinnakkain jos tilaa on vähän. Ja siistin näköiset ovat. Tyhjennystä varten kannetaan ulos ja multa kipataan minne sitten kipataankin. Suosittelen lämpimästi :)
Muoks: Täytin ne siten että reilu kerros hevonpeekompostia alle, siihen päälle ihan kaupan ostomultaa (taisi olla Ke...n kesäkukkamultaa). Sitten kanankakkarakeita jossain vaiheessa pinnalle lisälannoitteeksi, varsinkin tomaateille. Ei ollut omaa kompostimultaa käytössä, piti siksi kaupasta pussimultaa ostaa.
MInä myös kannatan lämpimästi laastipaljuja. Eivät maksa mansikoita, ovat tosiaan siistit ja helpot siirrelläkin jos tarvista. Kuvittelen myös että musta varaisi hiukan lämpöäkin, mulla kun tuo kasvari on hiukka varjoisalla paikalla eikä siksi mikään ylen kuuma.
Pönttöjä mulla on 4 x 65 l, kolme suorakaiteen muotoista ja yksi pyöreä. Taimia oli aika paljon joten mulla on kyllä kolmekin tomaattia samassa pöntössä. Pyöreässä on vielä pari munakoisoakin kun taimet oli vielä niin pieniä...
Alle laitoin Nuun tavoin ensin hevonpeetä, sitten ostomultaa ja laiskana kastelijana ropsautin myös joka purkkiin vähän kastelukiteitä. Lisälannoitteksi olen antanut kastelulannoitetta ja pinnalle ruohosilppua. Hyvin tuntuvat kasvavan vaikka kylvin vasta huhtikuun alussa, ekat raakileet bongasin justiinsa.
Kiitos hyvistä neuvoista. Hevonpeetä en kyllä tiedä mistä saisi näin kaupunkioloissa, mutta kanankakka on kyllä tuttua. Olisiko se riittävää lannoitetun mullan kanssa vai tarviiko vielä kastelulannoitetta lisäksi? Ehkä sen sitten käytännössä huomaa. Ruokakompostin pito loppui siihen kun kompostia tyhjentäessäni talikkon piikkiin jäi hiirenpoikanen. Olen nyt vain jo niin aikaisessa kun mietin jo ensi kevättä monen muunkin asian kanssa.
Mulla oli viime vuonna kaikki tomaatit, kurpitsat ja kurkut kasvusäkeissä, mutta hermot meinas mennä niitten kans, kun piti vähintään 2 kertaa päivässä kastella. Pahimpina päivinä kolme kertaa.
Mietin, että jos kaivais nurmen pois jonku 30 sentin syvyydeltä ja pistäis siihen kasvuturpeet, niin pysyiskö paremmin kosteus?
Vähän offtopiccia eli näin ohimennen, miten kannattis viilentää kasvihuonetta, muulla tavalla kuin ovet ja ikkuna auki + 10 litran jääkylmä vesisankko.
Kasvariin metallisia spiraalitukia löytyi vihdoin täältäkin, Robbarista! Näyttää olevan kahta korkeutta, 150 cm ja olikohan se korkeampi 190 cm. Lyhyempi maksoi kolmisen euroa, korkeampi nelisen. Ensimmäinen paikka missä noita on ollut täällä tarjolla, olivat kuulemma juuri tulleet. Ostin pois melkein kaikki korkeammat, mutta vinkkasin myyjää tilamaan niitä lisää. Ne voi laittaa kasvulaatikoiden päälle kasvarin kattoon kiinni kiipeilytueksi. Olenpa tyytyväinen kun löysin ne
Tämä tulee ruukulle ehkä vähän myöhään mutta vastaan kumminkin.
Kanankakka on oivaa tavaraa ihan kaikkeen. Parhaiten se toimii ihan kuten hevonlantakin, hiukan multaa purkin pohjalle ja sitten kanankakka ja sitten kasvumulta. Kun se on siellä pohjalla, vapautuu ravinteet pikkuhiljaa juurille ja hajuhaittoja ei tule!
Kaupunkioloissakin voi kyllä onnistua saamaan hevonlantaa. Jos lähellä on talli, niin kannattaa kysyä. Jossain tiedän että raviradan tms tallit järjestävät joka vosi kevättempauksen jossa mm. saa omaan säkkiin ottaa lantaa mukaan…kätevää kierrätystä.
Tästä ketjustahan löytyikin paljon juttua noista laastipaljuista. Niitä minäkin ajattelin hommata, mutta ootteko käyttäny niitä styroksilaatikoita kavatusastiana? Mulla olis niitä vaikka kuinka paljon ja ilmaisiakin ovat Onhan niissä syvyyttä kuitenkin ihan kivasti, jos vertaa esim. niihin multasäkkeissä kasvattamiseen. Pari tomaatintainta per styroksilaatikko saattas olla hyvä? Montako tainta laitetaan niihin valmiisiin säkkeihin?
Ja kun nuo paljut ja muut laatikot on siirreltäviä, niin kertokaapa vielä, kumpi tarvitsee enemmän valoa tomaatti vai kurkku? Ja kumpi kasvaa korkeammaksi? Kurkkua en kasvihuoneessa ole ennen kokeillutkaan. Yritän tässä mietiskellä kumpi tulee länsiseinälle ja kumpi olis toisella laidalla, jonne ei siis niin suoraan aurinko paista.
Tomaatit tarvitsee enemmän aurinkoa, ne istutan sille reunalle kasvaria mihin aurinko paistaa. Korkeaksi kasvavat molemmat jos saavat rauhassa rehottaa, mutta tomaatit latvon siinä vaiheessa kun 5-6 terttua raakileita eli siis kurkku pääsee korkeammaksi ainakin täällä.
Paljuasia tuli täällä nyt selväksi, mutta mitäs multaa tai turvetta olette sitten käyttäneet. En kyllä toistaiseksi laita paljuja, vaan ihan maan päälle lisää multaa ja laitaa reunaan. Edullisimmat kelvolliset ja parhaat hintavat ratkaisut olis nyt hyvä saada tietää ennen, kuin tässä suku tilaa kuorman turvetta pihaan…
Täällä kuutamo :)niistä kasvualustoista…
R&T,täällä nyt,oikeassa paikassa jonka osoitit ja nyt vasta huomasin.
Alustat on varmaaankin vaikeat hankkia valmiina ja teettäminen tulee kalliiksi,luulisin.
Pohja siihen kasvariin jää siis ihan sellainen pihalaatta,kyllä siitä vesi läpi menee,mutta aivan ne murkut? Täytyy ottaa kaneli käyttöön jos ei muu auta?
Aivan muurahaisille varmaan riittäisi se “huono” kaneli jossa on paljon kumariinia ja ihmisille sitä ei suositella …
ei kait murkut kovin laatutietoisia ole? Muuten Laventeli myös karkoittaa muurahaisia,johonkin nurkkaan vaan yksi taimi ja toimii:)
laitan tähän tallaisen huonon kuvan niistä "paljuista". pitävät todella hyvin kosteuttakin kun multa tila on aika iso,ruohosilppu myös kannattaa käyttää hyödyksi.
Kasvattaako kaikki nykyään noissa paljuissa?
Mietin tässä kasvihuoneen maanparannusta, tai jo syksyllä aloitin.
Eli syksyllä kannoin kasvihuoneeseen monta satsia silppua keräävästä ruohonleikkurista ja haravointijätettä, perään vähän syyslannosta. Viikko sitten kääntelin maan ja mustilla jätesäkeillä peittelin kevyesti koko alueen.
Ja nyt sitten vasta älyän tulla kysymään, jotta tuleekohan tuosta mitään?
Tarkoitus oli, että saisin sen maan kuumenemaan/käymään sillai, ettei sinne jäisi mitään ylimääräisiä kasvin siemeniä tai mahdollisia öttiäisiä. Niiku komposti?!
Sitten vaikka kevyesti kanankakkia istutuskuoppaan, kasvuturvetta ja kasvi siihen? Tomaattia pääasiassa laitan.
Kuulostaako tyhmältä?
Kasvihuoneeni on ihan pikkuinen, ehkä 2x2m, sellainen tomaattikoppi vain oikeastaan.
Minun kasvari lattia on kokonaan peitetty mansikkakankaalla ja sen päällä puulaatat. Kaikki mitä siellä kasvaa olen laittanut isoihin muovisiin ruukkuihin ja erittäin hyvin toimii. Satoakin olen saanut yli odotusten.