Kuten näkyy kyllä onnistuu kasvusto.
Mä olen lapioinut multaa toiselle pitkälle sivulle ihan maapohjalle, toiselle puolelle saattaa tulla sitten niitä astiavirityksiä. Saa nähdä nyt mikä sitten tulee olemaan käytäntö tuon mullan vaihtamisen suhteen, mutta koska luonne on aika suurpiirteinen, niin tuskinpa täällä ensi keväänä kukaan on suuremmin lapioimassa multaa ulos kasvihuoneesta, vaikka multaa voisi kyllä silloin lisätä. Silloin on sitten ehkä se kantapään kautta oppimisen aika.
Miulla on tällaiset (eilen kyhätyt) Joka syksy tyhjään kesän jäljiltä sinne ruokakompostin. Syksyisin poistan vaan tomaattien ja kurkkujen varret ja juuripaakun. Altaat levenevät joka korjauskerralla, mutta vielä mahtuu kävelemään. Korkeus altailla 50cm ja syvyys 90cm.
Minä tykkään tuosta systeemistäni, kun siinä joka vuosi mullat vaihtuu. Niin ja kasvari pysyy siistinä. Tällä meidän vyöhykkeellä on sekin etu noissa ruukuissa, että ne saa helposti roudattua suojaan, jos tulee kesken kaiken Pakkaset keväällä.
Mulla on tarkoitus laittaa maavaraiset kasvatusaltaat tulevaan kasvihuoneeseen.
Onko Kurpitsa sulla tuolla altaiden alla mitään “erityistä”(perustushiekkaa, muovia, katekangasta…)?
Niiku minä silläkin sitä vanhan mullan parannusta kompostityyliin, että jos se vähän lämmittäisi samalla kasvihuonetta?
Kaisaliisa, ei ole mitään. Suoraan maan päälle rakennetut.
Kurpitsa, kiitos. Samantapaista minäkin olen tuumaillut.
JEE! yli 10 vuoden haave toteutuu ja ensi viikolla rakennetaan kasvihuone!!
Kun olen vihreä en tiedä,kannattaako koko lattia laittaa umpeen vai pitääkö sivuun jättää maata näkyviin? jos laitan kasvilaatikot,onko niistä pohja pois ja maata vasten ? varmaan naurettava kysymys,mutta kun en tiedä. Voisko joku viisas neuvoa?
Onnea rallis! Jos aiot paljuissa/ämpäreissä/ruukuissa tai muissa astioissa kasvattaa, peitä koko lattia, mutta esim viiniköynnös tarvitsee niin syvän mullan, että sille pitää jättää vaikka nurkaan oma avoin maapläntti.
Kiitti Eltsu kun vastasit.Miten sinulla on omassa kasvihuoneessa?
jos sulla on paljut tai ämpärit,minne se kasteluvesi menee.onko joku "salaojitus"pohjalla? kysyn varmaan ihan pöhköjä
Mun kasvarissa on pohjalla (vielä, kunnes saan hiekkaa ja laattaa sinne) juurimatto. Sen päällä om ämpäreissä tomaattia, ns. muuttolaatikossa kurkkuja ja chilit + paprikat ovat hyllyllä ruukuissa (ison alusastian sisällä). Astioiden pohjalle laitan lecasoraa (myös nyrkinkokoisia kiviä) salaojaksi, ja teen reiän salaojan yläreunan tasalle, siitä ylimääräinen vesi valuu pois. En tiedä, onko tämä paras systeemi, mutta aika simppeli kuitenkin
Mulla on ylimääräinen rulla kattohuopaa, uskaltaisikohan sillä vuorata viljelylaatikot vai onkohan siinä jotain myrkkyä joka liukenee multaan?
Puulaatikko kestää pidempään, jos siihen ei laita muovia reunoille. Kosteana pysyvä reuna on herkempi lahoamaan, näin jossakin selitettiin. Tänä myrkkyjuttu on oikein hyvä kysymys, olen harkinnut myös kattohuovan käyttöä kasvilaatikoissa, joten odotan innolla tietävien kommentteja.
Olen laittanut kasvulaatikoihin (jotka sijaitsevat muualla kuin kasvihuoneessa) reunoille joko styroksia + maanrakennuskangasta tai pelkkää maanrakennuskangasta.
Mä lopulta tein niin että ostin yhden styrofoumlevyn, samaa kamaa kuin lämpimänä myytävissä ruoka-annoksissa. Sitä pystyy mattoveitsellä leikkaamaan eikä murene kuten tavallinen styroks. Vuorasin sillä mullan ja harkkojen välin, toimii siinä eristeenä. Kasvulaatikon puu osaa en sitten lopulta vuorannut mitenkään. Ovat kakkoskuutosta ja parruja kaksi päälekkäin eli n. 40 cm korkeutta, kestävät minkä kestävät ja sitten teen uudet. Ohut kuusilautakin on kestänyt ihan hyvin jo kolme vuotta kasvimaan vastaavissa laatikoissa. Laudat naulasin vielä sisäpuolelle liitoskohtaan, pitää rakenteen paremmin yhdessä ja ei sitten varise lautojen raoista mitään lattialle rikkiksiä houkuttelemaan. Sisäkulmissa on kulmaraudat ja pääty on naulattu laatikon sisäpuolelta. Koko laatikko on pihakivilattiaa alempana, kiven korkeuden verran, joten reuna on alhaalta tuettu koko matkalta.
Jewe, miten tiheään olet laittanut tomaatit kasvihuoneeseen? Sopivaa istutusväliä tuumailen kun pitäisi saada sopimaan mahdollisimman paljon.
En ole jewe mutta sanon tähän väliin että 45 cm on sellainen yleisesti suositeltu istutusväli. Toki riippuu lajikkeesta jonkin verran, mutta jos ajattelee sitä keskikokoista laastipaljua (niitähän on 3 eri kokoa) niin siihen mahtuu kaksi tomaattia kasvamaan. Siinä isoimmassa paljussa minulla on ollut 3 kappaletta ja se toimii just ja just, edelleen taas tietenkin lajikkeista riippuen.
Olulunseudulta, hei! (ei kai Jewe pahastu jos sotken tässä?)
Viime kesänä mulla oli istutspaljuissa(n. 60x30-40) kolmekin tomaattia samassa paljussa. Lakikkeet Matina ja joku runkotomaatti? hyvin tuli satoa(ruohosilppua laitoin juurille) kypsyivät kyllä jo elokuun alussa,poikkeuksellinen kesä,yhteensä huoneessa oli 13 kpl.
tässä vielä kuvaa tuosta kasvihuone/kahvihuone 6.8-10