Kasvihuoneen kasvutuet ja kasvatuslaatikot / vast

hii:)nuu ehti nopeana väliin. Paljuni ovat kai keskikokoa?

(kukin löytää sen oikean kasvatustavan ajan oloon?)

Sehän se! Tokihan siemenpusseissa on ohjeita, mutta minua kiinnostaa nimenomaan käytännön kokemukset. Noissa siemenpusseissa nuo etäisyydet näyttää olevan monesti enemmän kuin mitä ihmiset ovat käytännössä hyväksi havainneet. Tilaa kun ei ksvarissa ole paljoa, vain 12 neliötä, ja taimia on … paljon. Niin en halua liian harvaankaan laittaa. Toisaalta taas liian tiheäkään ei ole hyvä. Ja kun täällä p-netissä on ihmisillä paljon kokemusta kasvihuonekasvatteluista, niin käytän tietoa mielelläni hyväksi :slight_smile:

O-S, jos sinulla on paljut kasvualustoina, niin sijoittamalla paljut seinästä poikittaissuunnassa (paljun pääty seinää vasten) niitä mahtuu seinustalle useampi vierekkäin kuin jos sijoitat ne pituussuunnassa (paljun sivu seinää vasten). Minulla oli noin viime kesänä ja keskikokoisissa paljuissa 2 tomaattia, isoimmissa 3 tomaattia. Satoa tuli paljon. Ehdoton haitta on ettei loppukesästä enää ylety seinän vierellä olevasta kauimmasta tomaatista poistamaan varkaita, ja sadon keruukin on hirmu hankalaa kun siinä sen edessä kasvaa 2 isoa tomaattipuskaa, ja sen paljun molemmin puolin olevissa paljuissa kasvaa tomaattiseinämä useiden tomaattien voimin.

Tuollainen täyteen tunkeminen vaatii jatkuvaa ahkeraa varkaiden poistoa, ja siitä huolimatta loppukesästä kasvari on läpitunkemattoman viidakon oloinen johtuen juuri siitä ettei seinän vierellä oleviin kauimmaisiin tomaatteihin oikein ylety millään lailla.

Syksyllä kun siistin kasvarin, asettelin kasvatuspaljut jo etukäteen sivu seinää vasten etten varmasti enää erehdy toistamaan viimekesäistä mahdollisimman täyteen tunkemista.

Mulla on kasvarissa maalattia. Minkä kokoisia nuo paljut on? Joku oli 60 kertaa 30-40 mutta oliko se keskikoko vai suuri?

Paljukasvattaja olen, joten lähdenpä mittaamaan paljuni kasvihuoneeseen. Vastaan kun palaan.

Hitsit kun en osaa nyt suoralta kädeltä vastata (enkä pääse kasvariin mittaamaan kun on lumiestettä yllin kyllin). Löytyisikö kuukkeloimalla “laastipalju” ? Tarkoitan nimenomaan niitä kantikkaita, niitä paljujahan on olemassa myös pyöreitä mutta ne sellaiset on täysin epäkäytännöllisiä tuohon tarkoitukseen.

Täällä keskustelussa lisää laastipaljuista.
Tällainen mitta oli jossain: tilavuus on 65 l, syvyys 30 cm, 40 cm leveä ja 70 cm pitkä

Luulen että tässä ketjussa on niitä kokojakin kerrottu. Kannattaa ainakin kurkata : Pihan rakennukset - Kasvihuoneet ja -lavat - Kasvihuoneen kasvatuslaatikot ym. vast. / kasvutuet

Muoks, löysin sieltä maininnan 65 l ja 90 l vetoisista suorakulmaisista paljuista. Olisikohan se 90 litrainen se iso mihin menee 3 tomaattia aika hyvin ?

Kävin kasvihuoneella mittaamassa,kuten lupasin. 40x70cm = 65l.

Näissä olen kasvattanut 2 taimea per palju.

Kiitos! Netistä googlettamalla "laastipalju" löytyi vain niiden litramäärä, mutta pinta-alahan on se mikä kiinnostaa.

Juu minäkin kommentoin tässä, vaikka vasta ensi kesänä kasvatan ekaa kertaa kasvihuoneessa . Eli ammattilaisethan kasvattavat tomaatteja kivivillassa tai turvepussissa, eikä juurilla ole kovinkaan paljon tilaa. Ravinteet ja kastelu ratkaisevat tässä.

No nythän tiedät että 65 litraiseen mahtuu kasvamaan kaksi tomaattia ja 90 litraiseen 3 :slight_smile:

Lähinnä mietinkin tomaatin tarvitsemaa tilaa leveyssuunnassa. Meinaan ettei viereinen kasvi ahdista toista. Käsittääkseni juuret vie vähemmän tilaa kuin itse kasvi?

Sitä helpompi kasvattaa, mitä suurempi multatila / taimi.

Mulla kans maapohja tomaateilla ja taimien väli on ollu n.40cm (silmämäärällä). Väliin laitoin viime kesänä kaikenlaisia basilikoja (muuten kasvoi oikein hyvin,ne basilikat, mut syksymmällä yht’äkkiä menivät ihan hirveeseen homeeseen ja sai henkeä pidätellen repiä niitä tomaattien välistä).

Kurppa, olet oikeassa. Mutta kun tila on rajallinen ja tomaatteja pitäisi saada mahtumaan mahdollisimman paljon :slight_smile:

Vaikka mulla onkin maavarainen niin siinä on sellaiset 40-50 senttiä multaa, eli alaspäin on kyllä multatilaa.

Kasvari on siis 12 neliön Juliana compact, ja kolmasosa varattu tomaateille.

Toinen kolmasosa menee chileille ja kolmas kolmasosa muille (kesäkurppa, avomaankurkut, 1 kasvarikurkku, pavut, kirsikkatomaatti ja munakoiso).

Nii ja 10 litran ämpärissä kasvaa oikein hyvin yksi runkotomaatti.

… mutta voiko niitä ämpäreitä laittaa vieri viereen, sopiiko latvukset?

Voi ämpäreitä laittaa vieri viereen, tietty taas lajikkeet on erilaisia eli jos joku on valtavan leveäkasvuinen niin se tarvitsee enemmän tilaa ympärilleen kuin joku korkealle kurottava kapeakasvuisempi. Muista sitten myös miettiä se niiden taimien tukemissysteemi. Useat lajikkeethan kasvaa sinne kattoa myöten ja tarvitsee aikalailla tukevan tukisysteemin. Saa sen tukisysteemin rakennettua tietenkin ämpäreihinkin mutta täytyy muistaa ettei ne ämpärit ole sitten sen jälkeen siirreltävissä vaan ovat paikoillaan siihen saakka kun syksyllä tomaatin runko pääsee kompostiin.

Taidan siirrellä nää muutamat kasvatusalustaviestit sinne omaan ketjuunsa, vartokaa pieni hetki ennenkuin jatketaan :slight_smile:

Kyllä se vajaa puolimetriä on minusta juuri niiden latvojen vaatima tila, jos on kovin tiheässä voi ne homeet alkaa leviämään tai ainakin heikommat taimet jäävät jalkoihin eivätkä kasva.