Kasvilava

Lavajuttuja kirjasta Kodin Puutarha, Frans Salonen:

Ja siinäpä oli opetusvideota kerrakseen…huomatkaa erityisesti tuo kouluttamisosio!

Emon vinkki oli aivan oivallinen, tuota täytyy kokeilla tulevana keväänä noiden olkipaalien kanssa!

Varautukaa paalien kanssa siihen, että niiden alle pesiytyy hiiru- ja myyryläisiä.

No voihan…niitä on täällä muutenkin aivan riittävästi…

Turveharkotkin käy lavan reunoiksi.

Mies oli työpaikaltaan bongannut roskalavalta pleksin palasia ja toi niitä mulle, jos johonkin mahdollisesti tarvitsisin. Taidanpa siis väsäillä kylmälavasysteemejä tänä vuonna. Harmillisesti ei ollut sitä isointa palasta saanut tungettua autoon:( Ehkä joskus toiste. Nämä ovat siis sellaisia, että se suojamuovi on toiselta puolelta lähtenyt, eli eivät voi siellä niitä käyttää, kun ovat hiukan naarmuuntuneita, mutta kyllähän ne mun projekteihin kelpaavat vallankin mainiosti:) Ovat kuitenkin suht isoja palasia, eli kyllä niistä jotain kansisysteemejä saa.

Voi, kunpa minäkin “löytäisin” jostain pari lavakaulusta! Tuosta Hoyabellan lavasta tuli kyllä hyvä ja hieno.

memmuli kuukkeloi ja kirjoita hakusanaksi käytettyjä lavakauluksia. tai lavakauluksia . Joitain firmoja on jotka myyvät esim käytettyjä lavakauuksia niin ei tarvitse kallistua kauppojen kalliisiin kauluksiin.

Toisinaan lavakauluksia lojuu teollisuusalueiden firmojen pihoillakin tyyliin roskiin menossa. Sieltä voisi ehkä käydä kysäisemässä, saako ottaa.

Tuolla aikaisemmin sanottiin ettei kyllästetystä puusta kasvilavaa. Entäpä jos vuoraan lavan sisäpuolelta patolevyllä (käytetään sokkeleiden kosteuseristykseen,muovia) ja styroksilla? Upottaisin patolevyn esim.puoli metriä maan pinnan alle,kestopuiset kaulukset tulisivat vain maanpäälliselle osalle? Kehikkoa esim. 60 cm,kasvualustaa tulisi silloin n.70 cm jos jätän 40 cm “ilmatilaa” lavan sisään. Kanneksi minulla on 4 mm kennolevyä. Jotenkin en jaksa uskoa että laudoista liukenisi niin paljon myrkkyjä että kasvien juuret imisivät sitä yli 70 sentin syvyydestä.

Tuosta systeemistä ei liukene käytännössä juuri mitään, ei siis mitään merkittävää. Kunhan ei itseä haittaa ajatuksen tasolla…

No näin mä sen kanssa mietin. Hyvät niistä tulee.

nimim. annesurfs laittoi palstalle tämän viestin:
Help! Ostin pari vuotta sitten istutus-/kasvatus-/viljelylaatikon, koko 70 x 70 x 28 cm. Luulen, että Kekkilän…? Osat ovat odottaneet ja harmaantuneet mielestäni kauniiksi pihalla, ajatus oli nyt laittaa se yrttipenkiksi. ja ostaa toinen samanlainen viereen mansikoille, mutta eihän sellaista löydy mistään! Muistaisiko kukaan, minkä merkkistä olisi voitu myydä? Ja saako niitä enää mistään? Oon googlaillut varmaan tunnin, muttei löydy ei. Kurja juttu!

Luulen että kestopuu on ihan tarpeetonta enkä ostaisi myrkkylavoja. Mulla on kasvimaalla pari kasvilavaa, itse ja ihan tavallisesta puusta tehtynä. Toinen on 10 vuotta vanha ja toinen 4 vuotta vanha. Ulkoa olen maalannut ne spraymaalilla mustiksi. Sisäpuolelle olen nitonut ruskeaa nurmikonreunusrallia estämään kostean maan tuhot.  Laseina on ollut vanhat ikkunat.  Toinen on 50-luvulta, toinen 70-luvulta. 50-lukujen ikkunoiden kittaukset ei tahdo kestää siinä asennossa säänrasituksia, vaan lasit irtoaa, joten suosittelen tekemään kannen itse isosta pleksistä tai vastaavasta, ja öljyämään kehykset. En ole upottanut lavoja maahan, koska en kasvata niissä kuin perennojen ja puuvartisten taimia. Pohjalle olen nitonut myyräverkot ja sitä ennen tulee juurimatto estämään juolavehnän retkiä. Nämä siis ennenkuin asensin lavat paikalleen.

Minulla olisi isoja keraamisia laattoja iso kasa, kokoa 40 x 50 cm, toinen puoli kiiltävä. Tänä kesänä tullut mieleen että voisikohan noita mitenkään hyödyntää kasvilavan reunuksina? Nykyiset, sinänsä kivat puiset, ovat 7 vuotta vanhoja ja alkavat jo ikävästi “romahdella”, lahonneet jo pahasti. Keksisi vaan millä nuo isot laatat sais toisiinsa kiinni. Löytyisikö täältä ideoita? 

Olli-koira vainajan tontilla oli keväällä  selvästi liian aakeetalaakeeta, oli ihan pakko väsätä siihen jotain, värkättiin sitt isännän kans pari 4m.n lavaa ja portti väliin.

Pari mongolian vaahteraa, kuninkaan- ja keijuangervojahan niihin on istutettu aikasin keväälllä, no, mie fiksuna tyttönä kylvin reippaalla kädellä kesäkukkia ettei koko kesää mustalle mullalle aurinko porota kun pensaiden ym. taimet on vielä pieniä, joooo,on ne pensaat siellä vieläkin vaikkei äkkiä huomaa.

Tästä meidän isäntäkin tykkää.

Hänen lempilausahdus on parempi överi, kuin vajari. :w00t:

Kävin viikonloppuna Plantagenin konkurssimyynniissä ja sain siellä idean siirrettävästä katetusta yrtti- ja salaattilavasta meidän tulevalle uudelle kattoterassille, jonne on ovi suoraan keittiöstä.
Ostin kaksi pientä lavakaulusta, niiden päälle tulevan minikasvihuoneen ja kaksi altakasteluallasta, jotka menevät vierekkäin sellaiseen pieneen lavaan. Kaikki nämä tarvikkeet oli -70%, joten hinnaksi tuli vähän päälle 50€. Vielä pitää itse tehdä vesivanerista alusta, jonka alle tulee pyörät, jolloin lavaa on helppo siirtää aurinkoiseen paikkaan terassilla ja tarvittaessa vaikka räystään alle talveksi.

Plantagenin sivuilla ei enää ole tuotteita, mutta löysin netistä kuvan samasta minikasvarista.

7 tykkäystä

Nyt se on kasattu. Löytyi sopiva trukkilavakin sen alle. Lava pitäisi vielä maalata mustaksi ja hommata siihen pyörät.

8 tykkäystä