Kasvilava

Todella hieno tuli! :heart_eyes:

3 tykkäystä

Vau miten hieno! Tekisi kauheasti mieli korvata meidän pieni kasvimaa vaaleanharmaiksi maalatuilla lavankauluksilla, väleihin ja ympärille ehkä punaisia betonilaattoja… Näen jo mielessäni kuinka hieno olisi. Mutta kyllä on lavankauluksilla nykyään hintaa, Puuilossa 18e kpl. Ja niitä kun haluaisi useamman ja kaksi päällekkäin - äkkiä tulee lavakasvimaalle hintaa monta sataa. :roll_eyes: Pitäisi tietää joku paikka mistä saisi hakea, taitavat kyllä aika haluttuja olla.

Noniin, heti kun täällä valittelin niin sainkin viestin että 14 lavakaulusta on tulossa sukulaisen työpaikalta. :grinning: Nyt pohdituttaa, voiko ne maalata maalilla? Haluaisin ehdottomasti maalipinnan, en öljyä. Joka paikassa sanotaan että käsittelyaineen pitäisi olla myrkytön… Mutta jos kaulukset suojaa sisäpuolelta esim. kennolevyllä, niin pääseekö maalista muka liukenemaan multaan merkittäviä määriä jotain haitallista. :thinking: Ainakin yhdessä puutarhablogissa törmäsin tälläiseen ratkaisuun, maalaus + kennolevy. Onko jollain mielipiteitä?

1 tykkäys

En ymmärrä mistään mitään. Patolevy voisi olla ratkaisu, puupintsa vasten ne tapit ja sileämpi mullan puolelle. Lavakauluksia on ollut meillä paljon. Vanhin keski muutoinkin kanssa yli 20 v, joku sininen vesiliukoinen persi jos muistan oikein. Mökillä 15 v, jotenkin maaperä vaikuttaa, myrkkymasleja en ota.

2 tykkäystä

Puuhan harmaantuu vuodessa muutenkin ulkona. Jos sen ajan malttaa odottaa ja kelpaa ladonseinän väri, niin säästyy maalirahat ja myrkyt. Toisaalta ei se patolevykään elintarvikekelpoista ole. Myös rautasulfaatilla voi harmaannuttaa ulkopuolen, sisäpuolen voisi hiiltää tohottamalla (Puutarha49:ssä näin tekivät).

Meillä ei ole maalattu puureunuksisia kasvulaatikoita. Ensimmäiset oli ihan “au naturel” ja kestivät n. 7 vuotta kunnes piti uusia. Uudet on tehty paksummasta sahatavarasta ja sisäpuolella on patolevy.

1 tykkäys

Harmaantumista lisäsin rauravihtrillä. Nyt hiillän kaasuliekillä, rengas polttimen päällä lautaa liikutellen, harjaan noet pois. Jos ei ole lahoavaa materiaalia pinnassa ei lahoa.

Joensuun uusi kauppahalli on hiilen musta, pinta tehty hiiltämällä. K-rautaan on lehtijutun mukaan tulossa hiillettyä lautaa myyntiin samalta firmalta.

1 tykkäys

Minä olen maalannut omat lavakaulukseni ulkopuolelta Osmo Colorin Ecogardenilla mustiksi ja sisäpuolelle niittasin multapussien muovit musta puoli ulospäin. Olen joutunut vuosien mittaan muutaman kerran sutimaan ne lavat auringonpuolelta uudelleen, kun väri on haalistunut. Osa muoveista on alkanut myös hajoamaan paikoista mihin aurinko niihin paistaa ja olenkin laittanut nyt niihin patolevyn suikaleet tilalle.

2 tykkäystä

Hmm, ehkä tosiaan vaan parempi vaihtoehto öljytä. Täytyypä tutkia tuota Osmo Colorin Ecogardenia, Tikkurilallakin näyttää olevan myrkytön vaihtoehto Patio Verso. Eiköhän niistä joku kiva sävy löydy.

1 tykkäys

Se Ecogarden ei tunnu mitenkään öljyiseltä, vaikka onkin siellä puuöljyjen kategoriassa. Sen ohenteenakin on mainittu vesi. Minä suttasin sillä myös ne lavakaulusten metalliosat ja niissä se musta väri on pysynyt oikeastaan paremmin kuin puussa.

4 tykkäystä