Kasvimaan perustaminen savimaalle

olenko oikeassa vai puuttuuko täältä keskustelu kasvimaan perustustamisesta kokonaan?

miten olette toimineet savimaalla, jossa on noin 20cm multaa päällä, pitäisikö tehdä kohopenkki vai kaivaa savea pois? kannattaako laittaa joku suodatin yms. kangas alle?

entä millaiset rivivälit on havaittu hyviksi? kuinka leveät?

miten kasvimaan reunat? sellaista noin 10 neliötä ajattelin. valtaako nurmikko kasvimaan helposti, kannattaako laittaa tiiviit reunat ympärille?

entä vuosittaiset suuremmat toimenpiteet, keväällä käännetään, laitetaan katetta, vai miten?

koko talvi aikaa suunnitella ekaa kasvimaatani...

jotain keskusteluja löysinkin jo lajeista joita kannattaa suosia

Susah, ei kysymäsi keskustelu täältä puuttunut, mutta täsmäotsake kuitenkin savimaata varten oli ehkä hyvä asia. Onhan hiekkamaallekin perustettavalle oma erityiskeskustelunsa täällä hyötytarha-osiossa. Erilaisiahan ne ovat perustamista ajatellen Yleisoppia hankkiaksesi haluat ehkä tutustua muihinkin täällä oleviin keskusteluihin

löysinpä sitten tuon potager ketjun… sieltä riittäisi lukemista vaikka koko yöksi. hakusanalla kasvimaa kun yritin hakea niin sehän ei taida penttiläisillä olla käytössä ollenkaan… on vaan hyötytarhaa, keittiöpuutarhaa, potageria sun muuta… kaikkea sitä oppii

Niin, siksipä juuri ajattelin että tällekin on tarvekasviEttä löytyy.

Susah, meillä on viljelypalsta savimaalla. Ensimmäisenä kesänä teimme vain normaalit vaot ja sato oli mitä oli. Rikkiksiä riitti ja niiden kitkeminen ei ollut mitään herkkua. Sitten teimme lavakauluksiin kohopenkit, ja jopas rupesi lyyti kirjoittamaan. Sanomalehdet pohjalle (joskin häpeäkseni täytyy tunnustaa, että taisin unohtaa ne joka ikisestä penkistä) ja kunnon multaa ja hevonpeetä reunoille asti. Tänään kävimme nostamassa porkkanat ja olivat monta kertaa isompia kuin ekana kesänämme.

Meidän savipihalla tehtiin sadan neliön kasvimaa nurmikolle nejä-viisi vuotta sitten. Nurmikko jyrsittiin ja heinätuppaat kerättiin pois. Siihen tuotiin 14 kuutiota lannoitttua ja seulottua=rikkaruohovapaata multaa. Mies rakensi laidat laudoista (yhden laudan korkuiset). Sillä sivustalla, mikä rajoittuu metsään, on upotettu juuriestematto pystysuoraan reunanlaudan eteeen reiluun puoleen metriin.

Syksyisin sadonkorjuun jälkeen käännän kasvimaan, jotta se on keväällä valmiina. Käännän porkkanan-, pavun ym. varret sinne maahan, ne maatuvat kyllä talven aikana.

Muutama vinkki:

1. Nurmikko leviää kasvimaalle, joten se kannattaisi rajata jollakin. Ja varsinkin savimaalla, tuollainen korotettu kasvimaa (ainakin yhden laudan verran korotettu) on hyvä.
  2. Satsaa kunnolliseen, rikkaruhottomaan multaan. Se on kalliimpaa kuin edullinen peltomulta mutta siinä halvassa peltomullassa tahtoo tulla niin paljon rikkiksiä että hermot menee kitkiessä.
  3. Käytä katetta. Ruohosilppu on loistava: vähentää huomattavasti kitkemisen, kastelun ja lannoituksen tarvetta.

4) Kompostoitu hevosenlanta on loistavaa lannoitetta.

Kasvimaata perustettu on vuodesta -94 alkaen savimaalle, ruopattu venepaikka ja savet on rannassa. Montaa asiaa on kokeiltu, kete toimii hyvin. Mullan tai hiekan lisääminen ei juuri tunnu, kun veneellä aineksia ei jaksa kuljettaa ja heikot jäär estävät talvikuljetuksetkin saareen. Onnea ja menestystä puuhaam. Arno Kasvin sanoi "kyllä siitä vielä hyvä tulee kun et koske ja kaiva saveen" pomppivaa naurua Homma vaatii sitoutumista.

Meillä on kasvimaa tehty saveen ilman korotuksia tmv.

Pääkasvimaalla on menossa 6. viljelyvuosi ja nyt alkaa maa olla loistokunnossa. Siihen on vuosittain ajettu niin paljon humusta tuottavaa ainesta kuin vain on irti saatu.

Alkuun saven sekaan liikeni lähinnä syksyn haravoidut lehdet ja risuhake jota meillä alkuun tulikin hurjasti. Sittemmin alkoi olla jo omaa kompostia reilusti. Nyt viime vuonna sain hakea tallilta turvekuivikkeista hevonpeetä auton peräkärrytolkulla, ja sitä päätyikin kasvimaalle 3 kärryllistä (3 kuutiota). Kasvimaa on noin aarin kokoinen.

Olen tyytyväinen pitkään kaavaan, nyt minulla on kasvimaa jossa savi on muuttunut ruokamultakerrokseksi, lieroja siellä on kuhisemalla ja kasvit rehottavat.

Kylvän ja istutan mataliin harjuihin. Niissä maa lämpenee nopeammin ja kosteusolot pysyvät tasaisempina.

Käytän myös ruohokatetta riveissä. Katteella saan tasaisen kosteuden, saven pinnan pysymään kuohkeana, ruokin lierolaumaani (joka pitää maan ilmavana) ja lisälannoitan kasvejani.

Minulla on sama metodi kuin ritterinalla. En ole tuonut kasvimaalleni ostomultaa tai-hiekkaa, vaan olen parantanut maata eloperäisellä aineksella. Ja käytän katteita.

kiitos näistä tiedoista!

ei muuta kun lehdet yms. vaan kasaan. ja on mulla keittiökompostori ihan täynnä hyvää tavaraa, kai senkin voi jättää maatumaan ulos talveksi. olen kyllä niin otettu tuosta potager-ketjusta ja niistä kaikista ihanista kasvitarhoista siellä. meillä on sellaista paksua pitkää vanhaa hirttä ihan toimettomana isot kasat, siitä taidan pyytää miestä tekemään talveksi lootat ja alan täyttämään niitä kevättä varten… jostain maatilalta tai läheiseltä ratsastustallilta jos kysyisi hevosenpeetä, ei kai ne sillä mitään tee… voisin useammankin peräkärryllisen ottaa. En kyllä tuon hevosentavaran päälle mitään ymmärrä, mutta jos muutkin… ajaako muuten kanankakka saman asian? älkää naurako kun tällaisia kysyn, en ole maatalon tyttö, tää on mulle ihan uutta

Susah, tervetuloa vaan hurahtaneiden joukkoon kyselemään.

Jos viitsit kaivaa esiin tältä palstalta viherrakentamisen ja kompostoinnin alta topicit “hevonpee-topic”

sekä “onko puutarhanhoito muutakin kuin kompostointia”, löydät vastaukset myös kaikkiin niihin kysymyksiin joita et vielä ole edes tiennyt haluavasi aiheesta kysyä :wink:

Hevonpee (tallin lantalasta) on siinä mielessä parempaa kuin kananpee (pussista), että hevonpeen seassa on aina ns kuivikeainetta (turve tai puupuru) joka maatuessaan muodostaa maahan humusta. Lanta, hevosen tai kanan, lähinnä lannoittaa kasveja lyhytaikaisesti, muttei paranna maan laatua. Seosaine taas ei suoraan lannoita kasveja mutta muuttaa kovan saven ilmavaksi, kasvein vedensaannin suhteen paremmaksi jne jolloin kasvien yleinen hyvinvointi paranee ja ravinteidenottokyky kasvaa huimasti jolloin tarvitaan vähemmän lannoitteita saman kasvun aikaansaamiseksi.

Tosin jos teet kohtuupieniä tuettuja kohopenkkejä niin ostopussimulta ja kanankakkakin ovat ihan OK. Meidän potager-hurahtaneemme neuvovat sinua siinä takuuvarmasti.

voi kiitos, täytynee tutustua noihin ketjuihin aluksi. laitoinkin jo meiliä lähellä olevalle hevostallille… ehdottomasti mielummin haen sieltä jos vaan antavat, kuin ostan kaupasta. en meinaa ihan pieneen kasvimaahan tyytyä, kun tilaa kuitenkin on…

Susah, varsinkin toi “onko puutarhanhoito muutakin kuin kompostointia” on varsinainen aarreaitta - ainaskin minun mielestäni…siellä kun olen saanut valtavan määrän neuvoja ja ohjeita kuinka savipeltoa parannellaan jotta päästään kasvimaaviljelyn alkuun. Ihan tiedottomana tyhjäpäänä aloitin 2007 keväällä ja nyt jo puhun sujuvasti hevonpeetä ja muuta mukavaa :slight_smile:

Olipa hyvä että susah perustit tällaisen palstan. Itse muutimme keväällä 2008 omakotitaloon jossa on, kaupungissa sijaitsevaksi, suht suuri piha. Kasvimaa on vanhemmillani ollut ties kuinka kauan, ja saman tahdon itsellenikin omalle pihalle. Savimaa vain vaivaa. Anoppini jo sanoi ettei kannata edes yrittää, mutta kun jääräpää on, niin eihän sitä usko. :slight_smile:

Kiitos valtavasti uskosta ja vinkeistä joita edellä on annettu. Voi ukko parkaani kun tietäisi mitä joutuu minun kanssani kestämään tulevan vuoden… :wink:

sanoisin, että loppuelämän, jos pentissä meinaat enempikin hengailla;-))

Aurora: on se savimaa ihan kiva (oikeasti) sehän on valtavan ravinnepitoinen, toisin kuin joku hiekkainen tontti. Minäkin uusi savimaan omistaja :). Aluksi tuskailin, ettei siitä oikeasti mitään voi tulla, mutta pikkuhiljaa uskoni on lisääntynyt -ja tekemällä kohopenkkejä sekä kärräämällä kamalasti hiekkaa, lantaa, katetta jne…

Savimaa on pop! (Ainakin silloin kun sitä ei tarvitse kaivaa). Mutta kuivina kesinä se on todella hyvä, varsinkin kun yhdistää vielä katteiden käytön niin ei tarvitse juuri kastella. Ja kohoon tehtynä ei sateisistakaan kesistä ole haittaa. Oma sadan neliömetrin kasvimaani on ollut tällä meidän savisella tontilla jo useamman vuoden ja olen hyvin tyytyväinen.

Meillä kaivettiin savimaahan 20cm syvä kuoppa jonka pohjalle sanomalehteä. Reunustan teimme vanhoista kattopelleistä ja siihen hyvin maantunutta sian lietettä turpeeseen sekoitettuna. Tuhkaa sekoitin takasta ja saunan pesästä joukkoon. Nyt on korkea kohopenkki pihassa odottamassa kevättä ja ensimmäistä kasvukautta

Ajattelin koittaa kurpitsaa, koska on aika voimakas maa...hymyä

Juuh, savea on meilläkin. Sellaista moottorisahalla muotoiltavaa. Mä teen kaikki kohoon ja useimmiten vielä lämpö/kompostipenkkeinä. Kasvimaa tehtiin siten että ostopeltomullalla joka oli savista sekin tasattiin tuo jokeen viettävä rinne. Sekoitettiin kuorma hiekkaa, sahanpurua ja hevonpaskaa ja koska maa oli siltikin kuin betonia niin tein kohokompostipenkit. Hakkeesta sydän, päälle kerroksittain hevonpeetä, puutarhajätettä enimmäkseen niittoheinää ja päälle runsaasti multaa. Näin tein noin 120cm leveitä, 50cm korkeita viiden metrin penkkejä neljä keskelle, pohjoinen - etelä suunnassa ja kasvimaata kiertää kokonaan 120 leveä penkki johon toiselle pitkälle sivulle tuli ilmava marjapensasaita (joiden väliin myyriä karkoittamaan keisarinkruunuja) ja toiselle sivulle kivimuurin viereen istutetaan keväällä kaksirivinen mansikkapenkki. Takapäädyssä on raparperia ja sisääntulopäädyssä toisella puolella on yrttipenkki ja toisesta puolesta en oo vielä varma. Käytävät oon kattanut ensin pahvilla ja siihen päälle haketta reilusti. Tänä vuonna aattelin kuskata käytäville vielä hiekkaa jos jaksan. Hyvä tuli vaikka nuo kompostipenkit pitää uusia muutaman vuoden välein. Ehkäpä tuolla konstilla se savipelto kaiken alla pikkuhiljaa paranee ja joskus viljelen perinteisellä tavalla. Saas nähdä. Tänä vuonna aion myös tehdä perunoille vähän samaan tyyliin tuonne alemmaksi paikan. Alle laitan sanomalehtiä, päälle kasaan turpeista pari vuotta maatunutta sianpaskaa, siihen lehtiä ja niittoheinää, sitten hiekkaa ja multaa sekaisin. Sinne sekaan perunat ja pälle niittoheinää. Kai siitä jotain pitäisi tulla. Kokeiluksi menee. Mitenköhän sitä malttaisi odottaa vielä muutaman kuukauden?!

Maaemon penkkikehitelmät kuullostavat hienoilta! Itse päädyin siihen ratkaisuun että parannan savipeltoani koko alalta lisäämällä siihen hoopeekompostia ja käyttämällä katteita sekä penkeissä että polkujen teossa. Syksyllä traktorilla kyntö jotta saadaan kaikki sekaisin. Ja keväällä aloitetaan alusta taas. Kaksi kesää takana tätä, odotan tosi innokkaasti ensi kesää…Josko kuokka uppoaisi jo jotenkin maahan eikä vaan kolahtaisi kiinni saviklönttiin :slight_smile: