Kasvimaan rakentaminen

Ensimmäinen askel kohti omaa kasvimaata otettu. Pöydällä on pino siemenpusseja. Harrastelijan kannalta valikoimani lienee hieman epämielenkiintoinen kieli ulkoa mutta itse olen täpinöissäni ja se lienee tärkeintä...

Tällaisella satsilla ajattelin aloittaa: porkkanaa, hernettä, lehti- ja keräsalaattia, ruohosipulia, villirucolaa, kesäkurpitsaa ja vihersipulia. Basilikaa jos jaksan esikasvatella, ja tilliä ja retiisiä jos viime vuonna kylvämättä jääneet siemenet vielä innostuvat kasvamaan huolimattoman varastoinnin jäljiltä. Niin ja ruusupapua, joskin sitä kasvatan lähinnä koristearvon vuoksi talon varjoisalla seinustalla, pavut ovat vain plussaa jos niitä ilmaantuu. Kaikki näiden peruskasvien kasvatukseen liittyvät vinkit ovat tervetulleita.

Enää siis puuttuu se kasvimaa naurua Paikka on jo katsottuna, mutta siinäpä se sitten on. Vanhat kasvustot (heinikkoa ja ruohottunutta mansikkaa) pitäisi kaivaa pois tieltä ja vuorata kuoppa sanomalehdellä, sitten reunalaudoilla penkkiin korkeutta ja multa paikoilleen. Mutta voiko näin tyhmää kysyäkään: Pannaanko kasvimaahan säkkikaupalla ihan puhdasta ostomultaa, vai pitäisikö kasvualusta koostaa erilaisista aineksista? Kasvuston katteeksi olisi tarjolla puolikypsää kompostia tai lehtiroskaa, myöhemmin kesällä ruoho- ja heinäsilppuakin. Ilmeisesti oksahake ei oikein sovi kasvimaalle?

Sanna-M, oksahake syö typpeä pois ja ruoho taas lannoittaa sitä. Oksahake on kuitenkin hyvää tavaraa kasvimaan käytäville. Lehtiroskakin syö typpeä, joten sen kanssa pitää lisätä esim. kanankakkaa.

Ilmeisesti teet siis laudoilla reunustetut kasvupenkit? Laita tosi paksulti sitä sanomalehteä, minä kun en kipeän selkäni kanssa jaksanut kitkeä ja ajattelin pärjätä helpolla laittamalla lehtiä mutta tuli liian ohuesti! Ja kas vain, siellähän ne kukki kauniisti rinnakkain hilppa, voikukka, juolavehnä ja unikko....

Itse suosittelisin pohjalle katekangasta, koska aika monessa puutarhakirjassa väitetään, että sanomalehtien värimusteista voi irrota myrkkyjä multaasi. Toisekseen se on helpompi levittää kuin ne perhanan tuulessa karkailevat lehdet, joita pitkin pihaa jahtasin.....

Porkkana suosii ns. vanhaa maata eli älä lannoita kovin vahvasti. Sen sijaan kurpitsalle voit antaa reippaasti kompostia. Herne ei lannoitusta tarvitse.

Viljelykierrossa kannattaa noudattaa järjestysta: A: typen tuojat B: typen syöjät C: vanhan voiman kasvit  D: vähän lannoituksen kasvit eli peruna.

Sarjaa A: ovat herne ja palkokasvit kuten ruusupapu

Sarjaa B ovat kurpitsa, salaatti, kaalit ym. lehtikasvit

Sarjaa C ovat sipulit, juurikkaat (porkkana jne) ja yrtit

Sarjaa D taas peruna, joka lehdistöllään tukahduttaa rikkakasveja.

Minä olen tuonut omalle kasvimaalle (pari vuotta sitten vielä 50 neliötä savea ja juolavehnää) kompostia, hiekkaa ja ostoturvetta ihan reilusti ja noudatan viljelykiertoa. Katteena olen käyttänyt ruohoa, tosin viime kesänä piti turvautua heinään, kun ruoho ei kasvanut kuivuuden takia. Tänä vuonna ajattelin testata mustaa muovia ainakin kaalipenkissä. Kurpitsapenkkiin suosittelen!

Sanomalehdet ei karkaile tuulessa mihinkään kun kastelee ne. Mulla yleensä kottikärryissä vettä ja lehdet siellä kastumassa, helpottaa kummasti käsittelyä kun ovat märkiä. Riittää kun antaa kastua, jos liian pitkään liottaa niin menevät muhjuksi ja hajoavat helposti.

Voiko viljelykiertoa toteuttaa ilman perunaa? Jostain syystä minua ei potun viljely ole ikinä niin kovin kiinnostanut.

Muuten olinkin jo näköjään ihan vahingossa suunnitellut tulevan kolmen penkin viljelmät tuon jaon mukaisesti hymy eli yhteen herneet, toiseen salaatit ja kurpitsat ja kolmanteen porkkanat ja sipulit.

Alkulaukaus kasvimaalle täälläkin on otettu. Nyt pitäis vain pikkuhiljaa alkaa sitä kasvimaata saada aikaiseksi. En tee mitään pellon kokoista, vaan sellaista pientä vain aluksi. Suunnitteilla on kohopenkki tyyppset kasvulavat, mutta mietityttä mitä käyttäisin reunamateriaaleina. Laudoista kyhätyt laatikot olis parhaimmat, mutta sitten pitää hankkia sitä lautaa jostain... Turveharkotkin kiinnostaisi, mutta eikö turve ole liian hapanta käyttää ryytimaan ympärillä?

Siis onko kukaan käyttänyt turveharkkoja ryytimaan reunoilla?

Risupetteri, ei turveharkko reunoilla hapata kasvualustaa, joten se sopii kyllä hyvin penkkien reunamille. Ja mielestäni siitä tulisikin hieno, jos vaan hennoisi ostaa niin paljon niitä harkkoja - ovat kohtalaisen tyyriitä meinaankieli ulkoa Voisin kuvitella, että estävät vähän rikkisten ryömimistä penkkiin myös, kun ovat leveitä...

Onko sillä oikeasti jotain erityistä merkitystä, laittaako kylvörivit etelä-pohjoissuuntaan niinkuin kirjoissa opetetaan? (Nuo paperille piirtelemäni laatikot jäsentyisivät omassa päässäni paljon luontevammin itä-länsiriveiksi)

No ei ole - pääasia on, että kasvimaalle valitaan pihan aurinkoisin paikka. Kyllä ne toisiaan varjostavat joka tapauksessa jonniinverran. Veden kulkusuunta on ilmansuuntaa tärkeämpi, ettei jää vesi seisomaan kasvimaalle.

Nyt on laatikot, ja hienot onkin cool ja mullan alla muhimassa jo porkkanaa, retiisiä, kesäsipulia, kehäkukkaa, kahta salaattia ja rucolaa.

Kuva tulossa jossain vaiheessa...

Pyysin mieheni rakentamaan laatikkokehyksiä keittiöpuutarhaa varten. Tuttavamme oli kylässä kun katsoimme netistä kuvia "kasvulavoista". Tuttavamme sanoi, että hänellä on ylimääräisiä kehyksiä, että senkus tulet hakemaan. Jipiii. Turveharkot vs ilmaiset laatikkokehykset. Ei epäilystäkään kumpi voitti. Tilasin samantien siistipihasta multaa kotiin toimitettuna ja eiku suunnittelemaan mitä vihanneksia laitetaan kasvamaan.

Mitähän kehyksiä olivat? Minä kyselin isännältä tietäisikö hän, mistä saisin kuormalavakauluksia muttei hänkään keksinyt. Täytynee pyytää junioria apuun, hänhän teki nuo edellisetkin (minä ja appivaari vain vähän autoimme) .

Nyt pyydän jo valmiiksi anteeksi. Kuva on napattu jostain ruottalaisesta puutarhasivusta talteen havaintoa varten.

Tällaisia:

No juuri tuollaisia sanon kuormalavankauluksiksi, ja minulla on vain yksi. Maalasin sen punamultamaalilla. Olimme viime sunnuntaina Vaasassa ja takaisintullessa ajelimme pikkuteitä ja yhden talon pihassa oli tuollaisia kauluksia varmaan parikymmentä kasvimaalla. Näytti näpsäkältä.

Käsittelen noita päivittäin, töissä. Siis metalliputiikissa puolivalmiit ja valmiit työt siirtyilevät noissa laatikoissa paikasta toiseen, niillä nostetaan puulaatikoiden laitoja korkeammaksi tarpeen mukaan.

Trukkilava, reunat, vanerilevy, uudet reunat jne..

Pirjoh, vaihtariksi kuparilehdistä kieli ulkoa ???

Ai metallifirmoissako tuommoisia kauluksia käytetään? Pitääpä kysyä, onko näissä lähistön firmoissa. Miksi firmat niitä antavat pois? Rikkoutuneitako ne ovat vai kertakäyttökamaa tehtailla?

Meidän työmaalla tavarantoimittaja laskuttaa lavakaulukset (olisiko ollut 50 eur/kpl +alv) jos niitä ei palauteta 2 kk kuluessa ärtynyt että se siitä... Jokaisessa työpaikassa ei siis onnistu, mutta tutut tietävät jemmata jos tulee kotiin jotain.

Mulla ollut lavankaulukset kasvimaalla muutaman vuoden, sain hommattua niitä tutun rekkakuskin kautta ihan ilmaiseksi. Niissä oli reunassa ko.firman nimi maalattuna, mutta pyyhkäisin hiomakoneella sen pois näkyvistä. Myöskin exä toi niitä pari kappaletta, oli jossain rakennusliikkeen varastolla niitä ollut.

Suunnittelen istutusaluetta kahden luumupuun ja yhden omenapuun alle, tulisivat siis kaikki osaksi samaa istutusaluetta. Nyt alueella kasvaa nurmikko. Kärsivätköhän puut jos teen pariksi vuodeksi niin, että laitan alueelle muovin ja ohuen multakerroksen sekä maanpeitekasvia? Omenapuu on ehkä kymmenisen vuotta vanha, melko ohut liru kyllä vielä, luumupuut alkukesästä istutettuja.

Jos tuo muovikonsti ei onnistu, ideoita mitä laittaisin alueelle noiden seuraksi jos perustan alueen oikein kunnolla (kaivan nurtsin pois jne)?