Minusta puusi eivät tule kärsimään muovista, käytetäänhän mansikallekin katemuovia. Puusi kumminkin saavat aurinkoa ja valoa ja muovin alla pysyy kosteuskin (oletan) tasaisena. Minä näyttäisin vihreää valoa, mutta odotellaan että ekspertit hoksaavat kysymyksesi...
Juurimattoakin voisit kokeilla. Juurimatto kyllä kannattee ostaa syksymmällä, keväällä ja kesällä niistä pyydetään ihan kamalia hintoja..... jos siis maltat suksymmälle odottaa
Tarvitseeko sitä oikeasti peittää muovilla?
Mä olen palstalta oppinut tekemään penkit suoraan nurmikon päälle ja peittämään istutusalueiden pohjat paksuilla märillä sanomalehdillä, niin ei rikot puske läpi. Siihen päälle sitten väkrään penkit. Etuna on se, että pääsee heti hommiin.
En osaa hyvin neuvoa noin ison alueen kanssa. Pitäisi varmaan ottaa huomioon kuitenkin hedelmäpudokkaat, joita ei mullasta ja korkeiden perennojen lomasta ole kiva etsiä. Matalia perennoja ja hakekatetta ja tee jotain hoitopolkujakin?
Itsellä on omppupuiden (syys- ja talviversiot) ympärillä noin pari metriä halkaisijaltaan oleva kukkapenkki, johon olen istuttanut parvitulppaaneja, sinililjoja, sarvi- ja tarhaorvokkeja ja harjaneilikoita. Jälkimmäisten kanssa ei ole niin väliksi, vaikka ne syksyllä talloutuisivat. Siementelevät. Pensaskrassin siemeniäkin sinne tökin, näkyvät kasvavan.
Tuli innostuksissaan laitettua myös hopeahärkki. Härkkiressukan löysin talon kivijalan vierestä kitumasta (jonkun edellisen yritys) ja siirsin syksyllä ompun alle. Siellä se nyt leviää innolla. Mutta kestääköhän pientä tallomista....?
Puut eivät luultavasti kärsi muovista, vaan päinvastoin pitävät katetusta maasta. Joskus olen kyllä lukenut, että muovi saattaa innostaa hedelmäpuita kasvattamaan juuret liian pintaan, ja ne paleltuvat helpommin talvella.
Minua epäilyttää se, että menestyvätkö maanpeitekasvit muovin ja ohuen multakerroksen päällä. Systeemi on altis kuivumiselle.
Mitenkähän siellä muovin alla kosteus piisaa, kun eihän siitä sadekaan pääse läpi? Minä äänestän sanomalehtiä.
Ja muovi hapertuu vanhetessaan, joten muutaman vuoden päästä sen kerääminen on tosi työlästä, kun se rapisee ihan pieniksi paloiksi.
Jos laittaa sanomalehdet, joutuu laittamaan käsittääkseni aika
hurjan kerroksen multaa että saa istutettua muuta kuin
maanpeitekasveja. Nurtsin poiston jälkeen ajattelin että saisin
käytettyä hyväksi myös sitä jo olemassa olevaa maata, tulisi
halvemmaksi sillä tapaa. Muutenkin tuntuu että tuota multaa saa roudata
kaupasta järkyttäviä määriä :/ Kukkia ois ja sais, mutta kun köyhällä
ei oo vara ostaa riittävästi multaa niin jää moni kohta odottamaan
tulevaa.
Tuota kosteutta minäkin mietin, siis juuri sitä saavatko puiden juuret riittävästi kosteutta pelkän muovin aukon kautta...
Kaino, yllättävän ohut kerros multaa riittää sanomalehtien päällä, sillä sanomalehdet maatuvat mullaksi. Se vain kestää juuri sopivasti niin että alla olleet rikkaruohot ehtivät knääkähtää. Kasvien juuretkin kasvavat melko helposti sanomalehden läpi, sen voi todeta jos tekee esikasvatusruukkuja sanomalehdestä, tai käyttää vessapaperirullia. Märästä menee juuret läpi.
Jos kaivelee vähän ajan kulutta ja luuraa sanomalehden alle on huomattavissa melkoinen onkimatokokoontuminen.
Minä käytän vahvuutena noin suurinpiirtein avattua maakuntalehteä kahdeksi jaettuna.
Olen vuosia tehnyt sanomalehtikonstilla ja näin ollen kokemuksen syvällä rintaäänellä suosittelen sitä. Se on halpaa, helppoa ja se toimii.
Muovia en laita muuta kuin mansikkamaalle sitä mansikkamuovia. Ja kukkapurkit on kivoja kun ne on muovia
Kiitos temskukka :) Vielä tarkennan että eikö ruoho sitten kasva tuosta sanomalehdestä tosiaankaan läpi?
*ei meinaa uskoa* :P
Ei kasva sanomalehdestä läpi, mutta kasvaa heti jos jää sanomalehtien väliin pienikin rako. Lehdet pitää latoa hyvin lomittain niin ettei mullanlisäysvaiheessakaan liiku niin, että syntyy rakoa.
Koitappas kokeilla niin aivan naurattaa uusien kukkapenkkien teko. Jos on oikein pitkää nokkosta ja juolavehnää niitä ensin matalaksi, jätä niittovihreä siihen ja päälle sanomalehtiä, multaa ja kukat.
Parissa tunnissa ongelmakohta onkin kukkapenkki!
Okei :) Vielä yksi kysymys kun olet kerran konkari ;) Paljonko laitat multaa?
Tuota tapaa käytän minäkin, paitsi että käännän nurtsin toisin päin ja usein lisään jotain kompostoitavaa roskaa siihen korokkeeksi ja sitten tiiviisti sanomalehteä ja päälle uusi multa. Uusinpaan näin tehtyyn penkkiin kylvin kesäkukkaa täksi kesäksi ja syksyllä tai sitten keväällä siihen muuttaa pioneita ( tai jotain muuta ) . Siinä se on penkki muhimassa eikä roskan roskaa ole tänä kesänä näkynyt.
Tämän olen sitten oppinut täältä pentistä.
Riippuu tulevista kasveista. Jos kerran teet omenapuun alle ei varmaan kohtaan tule ruusuja...uskoisin että normaaliperennoille riittää 15 cm paksuus, jopa ohuempikin.
Esim ahomansikoille riittää kun on vain mullanväriä, ja pienille taimille riittää istutussyvyydeksi se purkin mullan korkeus. Tapaan istuttaessa vielä repiä sitä juuripaakkua leveämmäksi. Ovat olleet tyytyväisiä kun ovat saaneet kasvattaa juuriaan sanomalehteen ja ympäröivään multaan, vaikka istuttaessa tapahtuisikin se "pohjakosketus". Joskus penkeissäni multasyvyys on ollut hävettävän pieni kun olen samalla oikonut jotain kantoja ja kumpareita.
Ihmeesti vain elävät jos multa vain pidättää kosteutta - sanomalehti päästää ylös kapillaarikosteutta. Tietenkin normaalit istutuskastelut täytyy hoitaa.
Tein pari kesää sitten muuten istutusalueen omenapuun alle, ja siihen tuli sanomalehtien lisäksi kompostimultaa ja multaa varmaan yhteensä tuo 15 cm. Kaikki elää. Elokuunasteri, jota yritin konstilla hävittää, luikerteli esiin kaivonrenkaan kylkeen jääneestä raosta hetken aikaa mutta kun revin sen heti aina niin lopulta luovutti. Penkissä on särkynyttä sydäntä, akileijaa, kuunliljoja, pioni, poimulehtä, kesäpikkusydäntä, piippuköynnöstä..vaikka mitä.
Mullakin olis tuollainen urakka edessä tyrnipuskien (tai oikeasti tyrnipuiden) juurelle. Laiton jo kerran, mutta sitten nurmitädyke valtasi koko roskan. Olin istuttanut siihen ahomansikoita ja kissankäpälää, mansikat sinnittelevät vieläkin mutta kissankäpälistä ei näy vilaustakaan. Sitten siinä reunalla on pikkutaltiota ja rentoakankaalia jotka nekin se riivatun tädyke meinaa tukehduttaa.
Ajattelin repiä ne kaikki pois ja laittaa uuden paaaaaksun kerroksen Hesareita ja multaa ja putsata ja istuttaa kaiken paitsi sen pirulaisen tädykkeen uudestaan. Mihin aikaan noin mansikoita ajatellen se olisi parasta toteuttaa? Ei ainakaan varmaan nyt kun ne mansikat kukkivat ja tekevät jo marjojakin mutta ehkä elokuussa.
Minulla on luonto valikoinut Pirjan alle hienon kasvuston, vaikka siihen olenkin istuttanut puutarhamansikkaa keskialueelle, esikot reunaan ja muutaman saksankurjenmiekankin katseen puolelle. Pari kertaa kesässä (tälle kesällä ei vielä ainuttakaan kertaa) vetelen kottikärryihin pitkät, kukkivat heinät siitä pois, mutta akilleijat, puna-ailakit, päivänkakkarat, tädykkeet ja kissankellot ja pietaryrtti ovat täydentäneet itse alueen mukavaksi. Paikka on puuhamaan portin pielessä ja näkyy vain vierelle mentäessä tarkemmin, enkä ollenkaan pyri siihen, että kasvit siinä olisivat rivissä tai rinkuloissa.
Mutta kaksi omenapuuta ja yksi luumupuu ovat vasta odottamassa toimenpidettä, sillä aloitin niiden "suojavyöhykkeen" perustamisen vasta tänä kesänä, kun kannoin nurmiturpeita nurinniskoin käännellen niiden alustaan ja jo nyt on ärsyttävää leikata nurmikkoa niiden kaikkien lähistöltä, kun tulin tietenkin muodostaneeksi jokaiselle oman ympyrän. Kun kyseiset puut ovat harvassa rivissä, olisi kenties älykkäintä yhdistää niiden kaikkien alustat jollain paahdekasvilla. Nämäkin kasvavat kaukana tontin perällä, joten mitään hienoa ei tarvitse yrittää
Lukiessani uudelleen tuota Pirjan alustakertomustani, huomasin, että kukkaniittyhän sillä on allaan! Mansikat ovat plussaa ja saksankurjenmiekat antavat sille ryhtiä kauempaa katsottaessa.
Miksi nämä omenapuun alustan keskustelut siirrettiin Kasvimaalle??
Niin, miksi? Kaino halusi perustaa istutusalueen kukkasille omenapuun alle.
Tämähän on nyt ihan väärässä paikassa !?!
Voihan nenä. Meillä oli viikonlopun urakkana uuden kasvimaan kunnostaminen perunanistutusta varten. Se on uusi paikka rikkaruohottunut pläntti 2m x 3m. Laitoimme syksyllä sinne puolenmetrin uomiin sanomalehtikatteen päälle hevopeeturvetta ja olkiheinää kerroksittain. Talvella traktori jyskyytti kasojen yli ja kauhalla Isännän kehotuksesta oli tasannut uomakasat. GRRRR! Siinä sivussa oli sanomalehtikatteet myllätty sikinsokin ja juolavehnäjuurakko pohjilta mukavasti levinnyt kasaan. Perkasimme juuria kottikärryllisen. Epätoivo alkoi synkistää. Himpulan juola! Mitenköhän siitä pääsisi eroon? Myrkkyä en tohtisi kasvimaalla käyttää. Mahtaako se hävitä perunalle, jos laittaisi tiuhan kasvuston? Ja käytävät kattaisi sanomalehdellä ja oksasilpulla? Haluan kasvimaan käyttöön pikapuoliin, joten kesän mittainen tukahduttaminen ei kyllä onnistu…
Toinen asia. Saimme vanhoja ratapöllejä. Uskaltaako niillä reunustaa kasvimaata, kun ovat kyllästetty ties millä myrkyllä? Vähän hirvittää. Olisivat vaan niin hyvännäköisiä, mutta kyllä vähän itseä arveluttaa. Ehkä rajaamme niillä vaan nurmikkoa ja ojanpengertä…
Kyllä sinä voit sen perunan laittaa, kun putsaat maasta ensin suurimmat juolavehnät kaikkea et tule saamaan pois kuitenkaan. Tosin nurmen jäljiltä kun maa on löytyy sieltä myös niitä pieniä kovia toukkia melko todennäköisesti, jotka voivat vioittaa perunaa uudismaassa. Ei ne kyllä koko satoa vie, joten siitä ei kannata lannistua ja katoavat varmaan jo seuraavaksi vuodeksi. Hieman joudut varmaan tekemään kitkentä hommia kesän mittaan, mutta sehän on vaan mukaavaa taistelua juolavehnää vastaan. Sitä samaa taistelua meistä käy varmaan meistä moni, täällä yksi.
Tuo toinen juttusi ratapölkyt. En käyttäisi niitä kasvimaalla, on niihin sen verran myrkkyjä käytetty (kreosiittiöljyä). Tuo aine on todettu syöpää aiheuttava, joten lähtisi riskeeraamaan. Tässä tapauksessa tieto lisää tuskaa. Tosin ei välttämättä ikinä tule mitään, mutta en haluaisi ainakaan riskeerata.
Kukkamaan ympärillä niitä voit käyttää.
ratapölkkyjen ja puhelinpylväitten välittäminen yksityishenkilöille on kielletty myrkkyjen vuoksi.. kummankaan päällä ei saa kävellä avojaloin eikä muutenkaan ihokosketusta tai kosketusta kasveihin. löytyy netistä sanahaulla. enkä ikinä ostaisi taloa, jossa on jompaakumpaa tai laskisi lapsiani leikkimään. suuri vaiva niistä on päästä eroonkaan. puutavaraliikkeet ottaa vastaa 1 m3 tommoisia ongelmajätteenä, mutta isommista määristä on isompi työ ja houkutus laittaa etiäpäin. harmittaa puolestasi..