Kasvimaan rakentaminen

Juu. Jotain tällaista muistelinkin. Saavat kyllä jäädä käyttämättä. Olisi taas pitänyt ottaa selvää etukäteen… Kiitos tiedosta!

Meillä on noita kyllästettyjä puhelinpylväitä pihalla, ja soitin myrkytystietokeskukseen silloin kun muutettiin, vanhoista puhelinpylväistä ei ole mitään haittaa, niistä ei liukene maahan mitään, ainoastaan sillon ne ovat haitallisia terveydelle kun menet niitä syömään, tällaisen vastauksen sain. Eivät siis aiheuta kosketuksesta mitään.

30.6.2004 voimaan tulleen asetuksen mukaan arseenilla tai CCA-kyllästeillä kyllästettyä puuta ei saa myydä lainkaan yksityishenkilöille, eikä sitä saa käyttää asuinalueilla, kotitalouksissa eikä rakenteissa, joissa se voi joutua kosketuksiin ihmisten tai eläinten ravinnon kanssa tai toistuvasti ihon kanssa.

Jätteen haltija on velvollinen noudattamaan ongelmajätteitä koskevia erityisvaatimuksia.

Lisätietoja ko. myrkyistä ja niillä käsiteltyjen puiden käsittelystä saa ympäristötietokeskuksesta.

En käyttäisi minäkään vapaaehtoisesti ratapöllejä/puhelin-/sähköpylväitä pihamaallani. Ja hyvin tarkkaan miettisin ostotilanteessakin, että miten niistä eroon pääsee.

Olen kuullut että noita olisi tuotu polttopuiksikin...mites niiden laita sitten?? ihmetys Myrkkyjä vapautuu poltettaessa.

Täytyy (taas) sanoa, että onneksi on Pentti. Kiitos vielä kerran kun kerroitte ratapöllien vaaroista. Ympäristö.fi sivuilta löytyi paljon asiatietoa. En kyllä sellaisia myrkkypöllejä pihaamme huoli. Kreoliittiöljy kun on pahempi kuin asbesti ja syöpävaarallinen - voi aiheuttaa myös lapsettomuutta.

Ratapölliä, vanhoja semmoisia, on meillä käytetty portaiden tekemiseen ja terassin tukipuihin. Eli paikkoihin joissa eivät ole kosketuksissa minkään syötäväksi kasvatettavan kanssa. Ja vuosikymmeniä vanhat ratapöllit ovat luullakseni jo hikoilleet hikoiltavansa…?

Ehkä, mutten minä luottaisi. Jos ne jonkin tietyn ajan kuluttua olisivat vaarattomia, niin sittenhän niitä voisi huoletta myydä ja luovuttaa yksityisille kuluttajille.

Myynti- ja luovutuskielto on tietääkseni sorvattu silloin kun kreosiitti oli Suomessa vielä kiellettyjen listalla. Eli myynti- ja luovutuskielto koskee siis myös (tai nimenomaan) niitä iankaikkisen vanhoja käytöstä poistettuja pöllejä.

Olen minä nähnyt puutarhakalusteitakin noista tehdyn, mutten itse istahtaisi istumaan semmoisille.

En laittaisi minäkään ratapölkkyjä sellaiseen paikkaan missä ovat kosketuksissa syötäväksi kasvatettavien kanssa. Mutta kyllä mulla pihassa on kolmet portaat sekä saunan oven edessä pari askelmaa ratapölkyistä. Niissä kuljen paljasjaloin ja istuskelenkin usein. Tupakkia en polta ja lisäaineita, transrasvoja ja keinotuotteita vältän niin että ehkä saan sitten syöpävaarakiintiöni noista pölkyistä.

Mistä pahuksesta te noita ratapölkkyjä taiotte?

Se on salakauppaa ja serkun miehen tutun juttuja…VR ei saa niitä luovuttaa koska ovat ongelmajätettä.

Jotain tuollaista salakauppaa aavistelinkin, kun koskaan ei ole vastaan tullut, epistä kun ei ole tuttuja tuolla alalla…aina mua sorsitaan :frowning:

Tervehdys kaikille viherpeukaloille jotka jo taitavat nauttia oman puutarhansa herkuista. Ensi kesää varten varasin oman aarin kokoisen viljelypuutarhan jo nyt ja jo on peukalo suussa ;) Netti ja kirjasto ovat antaneet paljon tietoa, mutta muutamia alkuunpääsemiseen liittyviä kysymyksiä on.

Olen viikatteella leikannut heinän ja tutkiskellut maata; kovin on savista. Ja koska palsta on ollut pari vuotta viljelemättömänä, niin heinä on tiheässä! Mitä tässä kesän ja syksyn aikana voisi ensi kevättä ja kesää ajatellen tehdä? Pitäisikö heinä saada juurineen pois ja miten ihmeessä se onnistuu?! Vuokrattavalla laitteella? Pitäisikö se tehdä ensimäisen kerran jo nyt kesällä ja syksyllä sitten uudestaan "ohjekirjan mukaan". Tässä tapauksessa siis lisäämällä maahan ensin hiekkaa ja kalkkia + mahd. ravinteita.

Olenkohan ollenkaan oikeilla jäljillä? Naapureiden palstoja katselen jo kovalla haikeudella, tietäen kyllä että niiden eteen on tehty monta vuotta töitä. Luulen kuitenkin että tämä ensimäinen mylläys ja alkuun pääsy on se vaikein paikka.

Vastauksista kiitollisena,
Jenni

Moikka ja tervetuloa! Kyllä se heinä pitäisi saada sieltä juurineen pois, jos tuon menee heinineen jyrsimään niin jokaisesta juurenpätkästä kasvaa uusi heinä ja kohta niitä on kaksinverroin! Kannattaisi nyt joko kitkeä heinä juurineen pois, sitten jyrsiä ja samalla kerätä kaikki esiin tulevat juuren pätkät siis ihan pienetkin. Tai jos luonto antaa periksi niin levittää ensin vaikka round-up joka tuhoaa rikkikset juurineen. Me tehtiin se moka meidän kasvimaan kunnostamisessa että jyrsittiin heinineen päivineen, oli ollut kauan hoitamatta edellisten omistajien jäljiltä. Nyt niitä ei millään ehdi kitkeä sitämukaa kun niitä nousee. Myrkkyä ei voi nyt levittää kun kasvit on maassa…

Niin ei se jyrsin ole pakollinen, kyllä tuon kokoisen kääntelee ihan talikollakin ja samalla nyppii.Talikko ei pätki niitä rikkaruohon juuria niin pieniksi joten jos vaan käsin jaksaa kääntää niin saa varmaan paremman lopputuloksen.

Keskustelu "metrin heinästä puutarhaksi" jatkuu tässä, jo valmiina olleessa kasvimaan perustamista käsittelevässä ketjussa.

Tsemppiä hankkeelle, alku aina hankalaa mutta ne unohtuu kun pääsee omasta maasta napsimaan tuoreita herkkuja :)

Muoks: JenniH, laitoin sulle hölöä (=henkilökohtaisen viestin), käypä lukaisemassa postisi

Kasvimaa kaipaa uusia reunoja, kun punatiiliset reunat ovat ajan saatossa halkeilleet. Ajattelin tehdä uudet reunat raakalaudasta, jota nurkissa lojuu rakennusprojektien jälkeen yllin kyllin. Mutta miten korkeat reunat kannattaa tehdä? Aikaisemmat reunat olivat yhden tiilen korkuisia, ja osoittautuivat vähän turhan mataliksi, mutta onko 3 neljän tuuman lautaa päällekäin (30 cm) liioittelua?

Kynsilaukka, se riippuu myös kasvimaasi koosta. Jos kasvimaa on pieni ‘laatikko’ jota yllät hoitamaan laidoilta eikä sinne tarvitse itse mennä, ei korkeus ole liikaa. On niitä korkeampiakin, jopa puolimetrisiä, mutta mitä korkeampi niin sen kuivempi maa on eli sitten saattaa joutua kastelemaan enemmän kun kasvit ei saa pohjamaasta vettä. Mutta jos kasvimaa on senverran suuri että joudut siellä itse kävelemään, tuo kuulostaa jo epäkäytännöllisen korkealta. Joudut kulkemaan laidan yli ja noin korkeassa on kompastumisvaara puhumattakaan siitä että et pääse sinne kottikärryillä.

Oman, aarin kokoisen kasvimaani laidat on yhden puun korkuiset. Sekin tuottaa hankaluuksia täysien kottikärrien kanssa.

Kasvimaa ei ole iso, se koostuu useammasta pienestä lohkosta, jonka väleissä pystyy kävelemään, mutta kottikärryjä ei kyllä keskelle maata viedä nytkään - eikä oikeastaan tarvitsekaan. Maa on kasvimaalla muutenkin sen verran kuivaa, että se on kastelun varassa ollut tähänkin asti, joten tuokaan ei taida olla ongelma. Ja laidan yli ei tarvitse kiivetä, sen verran pieniä nuo lohkot ovat.

Kiitos, hyviä pointteja kerroit. Luulen, että tähtään alustavasti tuohon kolmeen lautaan, täytyy vain katsoa, riittääkö (toivottavasti viikonlopuksi ehtivä) multakuorma täyttämään lohkot :).

Jos kyse on tuollaisista pienistä lohkoista voi korkea olla tosiaan kiva, säästää selkääkin kun ei tarvitse kyykkiä. Jossakin puutarhaohjelmassa viime kesänä rakensivat kasivimaan tuollaisista puolisen metriä korkeista laatikoista ja hyvälle se ainakin näytti.

Kasvimaan muokkaaminen on vihdoin minullakin käynnissä. Ensimmäiseksi pitää iloita maasta. Jyrsijällä paljastui suorastaan täydellisen mururakenteen omaavaa multaa, vaikka kuinka pitkältisydän

Mutta samalla paljastui myös joukko sepäntoukkia, juurimatoja. Kysymys yksi, miten niistä pääsee eroon ja kysymys kaksi, mitä kasveja ei nyt ensimmäisenä vuonna ainakaan kannata juurimadon vaivaamaan maahan laittaa? Eli mitkä ovat sen lempiherkkuja?