Perunat näytti kelpaavan oikein mainiosti! En voi suositella muutamaan vuoteen.
Juurimadoista ei pääse nopeasti eroon, jos tarkoitat niillä sepänkuoriaisen toukkia (keltaisia, jäykkiä matoja). Ainoa konsti millä ne saa katoamaan on viljellä 2-3 vuotta muita kuin juurikasveja (eli ei perunaa, porkkanaa tms). Sen sijaan salattia, yrttejä, tomaattia, avomaankurkkua, papuja ym. voit viljellä. Nuo juurimadot ovat ongelmana sellaisissa paikoissa, missä ei ole aiemmin viljelty mitään (eli jos kasvimaa käännetään nurmikosta) sekä sellaisissa paikoissa, missä on vuositolkulla viljelty juurikasveja. Eli muista viljelykierto! Yleisesti käytetty on 4 lohkon malli: 1. peruna 2. juurikasvit ja sipulit 3. palkokasvit ja kaalit 4. tomaatti, kurkku, kurpitsa ym. Nyt 2-3 vuoteen voit viljellä vain noita 3. ja 4. lohkon kasveja.
Kiitos Tipilintu ja Oulunseudulta! Juuri tuollaista heinikosta muokattua tuo maa on. Ja onnekseni olen sattumalta suunnitellutkin juuri noita 3.ja 4. lohkon kasveja
Ja jos hauat muutaman porkkanan tai perunan kasvattaa, nikkaroi 20-30 sentin korkuinen kehikko jonka vuoraat juuriestematolla ja täytät pussimullalla Ei ne juurimadot sinne hypi.
Hyvä idea! Muistin nimittäin, että sipuliahan minun oli myös tarkoitus kasvattaa
Pitikin a.i.k.a sinulta eilen kysymäni, että mitä kaikkea aiot kasvimaallesi laittaa?
No sitä sipulia, tarkemmin ottaen punasipulia, kesäkurppaa kahdeksaa eri laatua, pari tomaattia, pari mangoldia, papuja (härkäpapu,Yin Yang ja Borlotto), japaninkaalia ja hmmm…luulenpa että kasvimaani onkin niillä täynnä
No mutta onhan tuossa jo vaikka mitä! Toivottavasti Otton ja Brassin paksa saa kaiken kasvamaan mahtaviin mittoihin:)
Sitä pitikin seuraavaksi kysymäni, että paljonko sitä kakkaa nyt sitten laitetaan? Ajattelin levittää (=pyydän miestä levittämään) sitä ensin tasaiseksi kerrokseksi mullan pinnalle, tuhkan kanssa, ja sitten vain jyrsijällä kaikki sekaisin. Mutta siis paksuko kerros? Sentti vai kymmenen?
Tuo oli kyllä aika hyvin palanutta tavaraa, joten voisin kuvitella että voisi laittaa ihan reilusti? Tosin se on ohje mulla kaikkeen, joten joku viisaampi neuvokoon tässä:)
Ok, täräytän sinne sitten koko kärryllisen. Ja jään odottamaan ennätysmuhkeaa satoa!
Kirjoitin tämän jo tuonne kompostoinnin kateviljely-pintakompostointi-ketjuun, mutta panenpa tänne myös.
Pähkäilen, mikähän olisi parasta katetta, kun ottaa huomioon ulkonäköseikatkin. Olki olisi kai hyvää, mutta aika “räikeän” väristä makuuni… Heinä maastoutuisi paremmin maisemaan, mutta olikos siinä enemmän etanavaaraa? Olisiko puuhake hyvää maan ja kasvien kannalta, kun sitä aiotaan joka tapauksessa hankkia pensaiden katteeksi? Olisiko hyvä idea kattaa ensin koko kasvimaa sanomalehdillä ja katteella (tulee nurmikon päälle) ja sitten penkoa katteeseen vakoja, puhkoa sanomalehteen vaon paikka istutuslapiolla ja sinne kylvää siemenet?
Varaudu, Henkilö, sit runsaaseen juurimatopopulaatioon. Nurmikossa niitä sepäntoukkia piisaa ja ne syövät kasvien juuret. Paras luomutorjunta lienee, ainakin mun mielestä, istuttaa samettiruusuja vähän jokapaikkaan kasvimaan kasvien lomaan.
Ja jos kasvimaasi on nurmikkonurmea, ni mää kyl ensin kääntäisin ruohotuppaat alspäin, ja sitten vasta kattaisin. Mut jos se on sellanen nurmikko ku mulla: juolavehnää, rikkaruohoja ja muutama heinänkorsi, ni ei siinä pelkät katteet riitä. Monivuotiset rikkaruohot tulevat sieltä hyötykasvien juurenniskan vierestäkin ja voittavat varmasti.
Ai nii. Mulla on nyt melkein juurimatovapaa kasvimaa (entinen perunapelto) ja välit ja reunat olen kattanu paksulla sanolehtikerroksella ja siinä sitten puuhaketta. Se on ensin vaaleaa ja sitten tummenee. Ei sinänsä minusta “loista”. Sitä pitää vaan olla sit tarpeeks. Kasvien välit katan alkukesään asti ruohosilpulla (ruohonleikkujätettä).
Kiitos kääntämisvinkistä, ja tageteksia on kyllä tulossa. Toivottavasti ne toimivat. Mikä muu juurimatoja voisi torjua, tai mitä teen jos löydän niitä? Tämä nurmikko on viime kesänä perustettu, ei ole vielä vahvoja rikkakasvipopulaatioita:)
mekaaninen kesannointi lienee paras, ei viljellä mitään alalla pariin vuoteen, juurimadot kuolee nälkään. ei edes rikkaruohoja saa päästää kasvaan…
No sellasiaki ohjeita oon jostain lukenut (mut en kokeillu) et sinappikaalia eli rukolaa vois kasvattaa siinä maassa, se jotenkin nopeuttais näitten toukkien kasvua koppiksiks. Ja et jos raa’an perunan puolikkaita laittaa se leikkauspinta maata vasten ja käy joka aamu syötit kattoos, ne peunat on niitten herkkua, ni sillain sain niitä matoja pois.
Tagetekset on vaan kaikkein parhaita ja helpoimpia ko. hommaan. Niiden ei tarvi kukkia ja kaikki lajikkeet käy. Eli pari pussia itte kasvamaan ku ilmat sallii ja pikkutaimia vaikka joka toiseks kasviks näin ens alkuun. Mulla sillain populaatio väheni minimiin kahdessa kesässä.
Ja sitte: aina, siis ihan aina, ku maata käännät tai muuten möyrit ja näet sellasen segmentoituneen oranssinkeltaisen toukan ja madon risteymän näkösen, ni otat sen ja vetäset kahtia. Meillä on niitä kyl ollu valkosenakin (voi olla eri laji, mut kummasti niitäki esim. perunat kiinnostaa…) ja niitä on eri kokoisina. Varot vaa, ettei käy niinku mun tädilleni, se nappas toukan, vetäs kahtia ja se (proteiinirikas?) sisus purskahti suoraan sen suuhu. Vähäpikkasen yökötti… =DDD!
Jossain selviytyjissähän se olis ollut haluttava suupala, täällä suomessa ei vissiin niin…
Henkilö, millainen maa siinä alla on? Multaa, savea vai mitä? Ja kuinka paksu kerros? Sekin vaikuttaa asiaan. Jos sinulla on vain ohut kerros multaa ja hiekkaa/savea alla, tarvitset siihen lisää multaa. Ja lisäksi vaikka kompostia.
Ja juurimadot ovat pahimpia perunoille ja juureksille, käsittääkseni salaatit, pavut, herneet, kurkut, tomaatit ym. ovat vähemmän vaarassa.
Olki haalistuu alle kuukaudessa
Olen joskus käyttänyt papurivien väleissä sanomalehtiä+päälle heinää- systeemiä. Hyvin toimi. Lehdet pitää vaan kastella huolella ennen laittamista ja sijoittaa reilusti lomittain (jotta eivät lähde lentoon ja jotta heinät eivät niin kasvaisi läpi).
Sinun tapauksessasi, jos alla on kunnon kerros multaa, kääntäisin kasvimaan alueen talikolla keväällä (ei siinä mene kauaa!), ottaisin haralla kaikki irronneet heinät pois, kylväisin siemenet, haraisin rivivälejä kerran-pari viikossa jotta rikkaruohot eivät pääsisi kunnolla kasvamaan (siinäkään ei mene kauaa), ja kun siemenet olisivat itäneet, haraisin rikkaruohot väleistä vielä kerran ja sitten laittaisin sen katteen. Voihan katteen toki laittaa jo kylvön yhteydessä, mutta silloin pitää olla tarkkana että ei vaan levitä katetta siemenen päälle.
Havupuun hake happamoittaa maata, lehtipuun hake ei niinkään. Havupuun haketta käytettäessä tulisi maa ensin kalkita. Eli hakkeen laadullakin on väliä.
Miten ajattelit tehdä syksyisin, kerätä katteen talteen vai kääntää sen maahan? Jos joka vuosi käännät havupuun katetta maahan, ei se tee hyvää maalle. Saat olla tunkemassa kalkkia reilusti. Lisäksi puuhake ei maadu kovin nopeasti, ja koska katetta on oltava aika paksu kerros jotta se estää rikkakasvien kasvun, kasvimaasi multa on parin vuoden jälkeen täynnä puuhaketta eikä se ole hyvästä. Joten puuhakkeesta kannattaisi ainakin enimmät haravoida pois ennen kääntöä, Käytävillä puuhake on ihan ok, käyttäisin silti sanomalehteä lisäksi alla.
Maa on multavaa hietamoreenia (kuulostaapa asiantuntevalta, tein viljavuustutkimuksen viime keväänä) Niin joo, jäikin mainitsematta että aion kyllä sen vanhan nurmikon päälle jotain lisätä. Varmaan ostomultaa.
Ja enpä olekaan vielä miettinyt, mitä sille katteelle syksyllä teen En varmaan keräilisi pois. Ehkä puuhake ei olisi sitten paras.
Kiitos, Tagetes, matoneuvoista. Tapasinkin jo pari epäilyttävää keltapukuista viime keväänä kukkapenkkejä perustaessani. Että saatan vielä joutua tekemisiin niiden kanssa.