Näinpä minäkin itse järkeilin, ettei toki vielä ole aika alkaa vettä lisätä, vasta roudan poistuessa, varsinkin kun ne keväiset ilmat näyttivätkin muuttuneen takas talvisemmiksi... huoh kevättä odotellessa...
Olen kovin kauan aina hajamielisesti miettinyt tämän katajan kummallisuutta, saamatta ikinä asiaan mitään sen kummempaa otetta. Tänään taas kävelin sen ohi (joka-aamuinen kävelylenkki menee siitä) ja sain ajalliseksi oikein kuvan tästä yksilöstä. Se kasvaa todella vanhan autiotalon edessä ja toinen samanlainen noin kolmen metrin päässä. Muut katajat ovat ihan normaalin näköisiä joita lähistöllä kasvaa mutta voisiko tämä olla joku eri lajike peräti? Kumman riippuva- ja rento-oksainen.
Onko kenelläkään harokatajaa? Ostin sellaisen ja kuvittelin sen jäävän sellaiseksi pieneksi, kun nimessä kerran on `nana`. Kuukkeloin aikani, ja aina vain ilmoitetaan korkeus. Yhdessä kuvassa se oli levinnyt aika lailla. Saahan se toki levitä, hyvä vain, mutta olisi hyvä tietää kuinka leveä matto siitä oikein kasvaa, jotta osaisin istuttaa sopivaan paikkaan.
Hei huhuu!! Tietääkö kukaan harokatajasta?
Onko kääpiökataja Repanda sama kuin laakakataja? Meillä on noin 1,5 metriä korkea ja reilut 19 metriä pitkä rinne, johon laittaisimme maanpeitto katajaa, joka menestyisi täällä, vyohyke IV Kuopion seutua. Olisiko tämä sopiva?
Ei ole sama. Juniperus horizontalis on laakakataja, mutta kääpiökataja on kotikatajan muoto. muoks. Olisi taas pitänyt lukea paremmin, mutta vastaus voi olla hyödyksi jollekin toiselle. Kysyjä tätä tuskin enää lukee. Menestymisestä tuolla vyöhykkeellä en sano mitään.
Heippis! Josko olisi jo aika pukea katajat kevätpukimiin? Minun pieni katajani, n. 130 - 140 cm korkea on tullut näkyviin lumikasasta, n. 40 cm latvaa näkyy jo.Tukikepit kangasta varten asetin syksyllä, mutta mitäpä hyötyä niistä on nyt kun lumi on vallannut ympäristön. Käynkö peittelemässä latkuksen? En tosin ole täysin vakuuttunut, että pääsen edes peittely etäisyydelle.
Kevätmekot päälle heti kun aurinko paistaa. Eli viimeistään nyt.
Samaa kans ajattelin - ‘Herra Pitkänen’ ja ‘Horstman’ kurkkivat hangen alta. Muilla ei ole mitään hätää. Saakutinmoinen hanki lepää niiden päällä. Mutta noiden kahden lähelle pääsyyn pitää opetella hankikelluntaa juuttisäkki hampaissa.
Meilläkin suuri osa havuista on vielä umpisukkeluksissa metrisen hangen alla. Mutta ne, jotka jo pilkistävät, ovat saaneet varjostusverkkoa ylleen jo monta viikkoa sitten.
Jos käytätte sitä vihreää verkkoa, niin muistakaa jättää tuuletusrako (joko ylös tai vaikka pohjoisen puolen sivulle) ettei kasviraukat tukahdu!
Sisaren pylväskatajat ovat oleet suojaamatta ja nyt kaikissa on kolmekymmentä senttiä latvaa ruskettunut! Onko peli menetetty, latvan katkaisu ei vissiin tule kysymykseen.
Minulla on hirvittävän ruma kataja pihassa, yhtenä talvena jänikset söi tyvipuolen oksat runkoa myöten, lisäksi aurinko poltti osittain. En kuitenkaan ole katajaa hävittänyt ja nyt kasvaa kaluttuun ja palaneeseen osaan uusia versoja, eli näyttää siltä, että korjaa itsensä, mutta hidasta on. Kannattaa suojata talveksi myös jäniksiltä.
Osaako joku sanoa, missä on vika kun sinikatajani on mennyt niin rumaksi? Vain uloimmat oksien osat (pari vuosikasvua) on terveitä, sinivihreitä, vanhemmat neulaset kellertäviä ja joukossa on ihan ruskeitakin. En ole koskaan suojannut sitä keväisin, voiko se olla syy?
Eihän muurahaiset ole tehnyt pesäänsä juuristoon?
Onko kellään vinkkiä, miten kannattaisi hoitaa joulutuliaiseksi saatua pikku purkissa olevaa katajaa? Olen kastellut max. kerran viikossa ja on ollut ikkunalaudalla, muta nyt näyttää että kohta mene vointi alaspäin. Neulasia varisee ja kasvi vaikuttaa aika kuivalta kun oksia koskettelee. Vai onko sen edes tarkoitus pysyä hengissä sisätiloissa paria viikkoa pitempään? Kasvi on siis vajaa 30 sentin korkuinen, ja on ihan viime päiviin saakka ollut hyväkuntoisen oloinen.
Viileä paikka olisi varmaan ollut parempi, olettaisin. Havukasvit eivät saa myöskään kuivahtaa, tosin ei kai liikamärkyyskään ole hyväksi. Ei varmaan ole tarkoitettu kuin joulun iloksi, mutta ainahan sitä voi yrittää:) (Olikos tää nyt riittävän ympäripyöreätä?)
Samaa mieltä kuin Havina, kuivua Ei saa, muuten neulaset kuivuu ja silloin se on mennyttä.
Minulla se on korissa ja on VIELä hyvä,kerran viikossa vien sen altaaseen ja kastelen oikein kunnolla,annan valua liiat vedet pois,suihkuttelen myös.
Jonain vuonna se kesti jopa kaksi talvea ulkona,kun istutin sen keväällä, ei kyllä pahemmin kasvanut.
Luultu tuijani paljastuikin katajaksi Tarvitsisin hieman hoito-ohjeita moisille… En tiedä kuinka vanhoja ovat sillä olen saanut ne omistukseeni talon mukana vasta ennen joulua. Sain neuvon, että suojaan ne kevätauringolta ja sen teen, oli niiden ikä mikä tahansa.
Omaan silmääni eivät kuitenkaan näytä kovin terveiltä… Ovat jotenkin kovin luihuja, ruskeita, jopa mustia osittain. Tässä muutamia kuvia jospa joku tietäisi mikä niitä vaivaa vai vaivaako mikään.
Sen verran vielä infoan, että katajat sijaitsevat talon edustalla ja tuohon edustaan paistaa aurinko todella kuumasti, myös näin keväällä. Voisi siis olla auringon tepposia katajan ongelmat…
Tämän katajan alaosa on ihan musta, taitaa olla sen vieressäkin olevan alaosa musta…Mistähän johtuu??
Näyttäisi juu siltä, että kuivuneita ja kevätahavasta kärsineet jo aiemmin. Ja tuo viimeinen on taas eri näköinen, olisiko se tuija sit kuitenkin?
Minun mielestä ne näyttää kyllä aika huonoilta, mutta nistä voisi ehkä koittaa leikata noita ruskeimpia pois, mutta jääkö sitten paljon jäljelle? Jos katsois kesemmällä, onko niistä enää mihinkään?