Katkero, Gentiana

Törmäkatkero eli Gentiana septemfida on kaunis sininen syksykesän kukkija. Yleensä syksyn kukkien värit ovat punaisia tai keltaisia, mutta tämä poikkeaa joukosta. Kukinta-aika tällä on lähes pakkasiin asti.

Laitanpa tähän jo ensi kevättä silmällä pitäen toisen katkeron kuvan joka on alppikatkero eli Gentiana acaulis. Tämä kuuluu kevään sinisiin kukkijoihin. Kukinta-aika tällä on touko-kesäkuu. Menestyy hyvin kivikkopenkissä, jossa kosteus ei vaivaa.

Peukaloinen, sanotaanko jompaa kumpaa sinikaksi ? Mulla oli muistaakseni joskus jokin katkero ja sitä sanottiin sinikaksi, mutta ei säilynyt talven yli...ehkä märkä paikka.

Kumpi noista gentianoista on happaman maan suosija? Eikös toinen ole? Tykkäisin molemmista,, mutta mun gentianani ei kasva kokoa. Ei kyllä kuolekaan.

En ole kuullut sinikka nimitystä katkeroille, mutta näyttää VKN:n mukaan olevan joidenkin katkeroiden toinen nimitys. Alppikatkero eli alppisinikka kukkii keväällä ja sitä epäilen aremmaksi. Niinpä olen istuttanut sen kivikkopenkkiin, jossa ei talvikosteus vaivaa juuria. Törmäkatkeroa on minulla monessa paikassa ja kaikki ovat säilyneet talven ylitse. Olenkin monta kertaa sen jo todennut, että siemenistä kun kasvattaa, niin joutuvat jo pienestä pitäen selviytymään näissä arktisissa olosuhteissa ja siten niistä tulee kestäviä kasveja. Alppikatkero suosii kalkkipitoista maata. Tosin itse en ole kummankaan kohdalla kiinnittänyt maan happamuuteen sen enempää huomiota. Luulisin meillä maan olevan monessa kohtaa enemmän hapanta kuin kalkkipitoista.

Onkohan mulla sitten törmä- vai syyskatkero? Joka tapauksessa se kukkii vasta hyvin myöhään syksyllä. Nytkin sen nuput ovat pikkiriikkisen pienet. Se kasvattaa noin 30-40 cm korkean puskan, joka kaatuu ympäri keskiötä. Nyt olen sen tukenut niillä matalilla puolipyöreillä metallituilla. Kukka on hyvin intensiivisen sininen. Yllättävä väri myöhään syksyllä.

Ostin viime syksynä gentiana scabraoja kaks kappaletta partsille ruukkuun. Kuolivat sitten suht nopeasti. surullinen Kipinä jäi ja mieli teksi tollasta oikein sinistä. Lajikelistaa olen jo kerännyt, mutta mistähän näitä saisi ostella? Millainen multa ja milainen kastelu pitäis olla?

Gentiana Tibetica äidin kukkapenkistä

Hieno!

Rönsykatkero eli gentiana dahurica

Tässä valkoinen versio metsäkatkerosta.

Elän toivossa, että se siementäisi ja leviäisi...

Rakuuna tuo on lupaavan näköinen, jos se ehtii aukaista kaikki nuput.

Huomasin omasta gentianastani, että se muuttui kovasti edukseen, kun perennapenkkiä uusiessani otin sen ympäriltä kaikki kasvit pois, mutta jätin sen paikalleen. Tumma puutarhamulta ympärillä selkeytti kasvin habitusta kummasti. Mitähän tästä vois oppia? Kait sen että pitääkin harkita, mitä kasveja gentianan ympärille laittaa. Siis jotakin selkeälehtistä perennaa.

Mistä nappulasta painamalla teksti tekee tämän tempun??

Tässä kukkiva törmäkatkero, jonka siirsin omasta mielestä tosi epävarmaan paikkaan. Ainakin kasvukauden ajan taisi olla mieleinen paikka, koska kasvoi ja kukki enemmän kuin aiempien 3 vuoden aikana yhteensä kieli ulkoa. Saa nähdä miten talvehtimisen kanssa käy.

Hömppiksen kuvassa tuo katkero on kuin kotonaan. Kiva oivallus. Kukkiiko törmäkatkerokin näin myöhään. Olen täysin epävarma, mikä on syys-, mikä taas törmäkatkero. Mistä sen tietää? Molemmat ovat syvän sinisiä.

Mun katkero kukkii myöhään syksyllä. Haarautumattomat varret lähtevät pensasmaisesta juurakosta, korkeutta on noin30-40 cm. Varret kaatuvat kukkimisvaiheessa maahan ympyräksi. Mutta se ei missään tapauksessa ole rönsyilevä, kuten näyttäis olevan tuossa Hömppiksen kuvassa. Vai ohjailevatko nuo kivet sopivasti kaatuilevien oksien suuntaa?

Tarkistin asian ja kuva on otettu 25.8. Tällä hetkellä kukkia on jäljellä enää muutama, suurin osa on jo lakastunut. Tässäkin on haarautumattomat, keskeltä lähtevät kaatuilevat varret, joiden päässä kukat. Tuossa kuvassa on yhteensä 4 taimea, ryhmitetty 2+2 (joka ei erotu kun kuvaussuunta on vähän huono).

Istutin katkeron huonoon paikkaan se jää muiden kasvien alle puolittain. Hömppis on keksinyt hyvän paikan jossa se on näyttävä. Minunkin kukkii kovasti vielä vaikkei sitä penkistä juuri näy Mutta mihin minä sen laitan kun piha on lattana ja kaikki kivet kannettu kainalossa kotiin.

Minua jaksaa vaan ihmetyttää se, että tämä katkero ei ole yhtään yleisempi suomlaisissa puutarhoissa... se kun on punainen ja tukevakasvuinen n 0,7m korkea... täh??

Täytyy vaan ihmetellä... siis Gentiana purpurea on sen nimi

Ohoh. oho Keltaiset ja siniset on kyllä tuttuja, mutten tiennyt noita olevan punaisiakin.
Kaunis on.

Koko viime kesän kuolasin puutarhaliikkeessä alppikatkeroa, mutta en raskinut ostaa kun se maksoi kymmenen euroa. Aivan loppukesästä sitä myytiin 50 % alennuksella ja päätin investoida siihen. Riemuni oli tänään suuri, kun ihmettelin, mitä sinistä tuolla maassa on ja tajusin sen olevan tuo alppikatkero!

Kun katsoin tätä ketjua, niin nyt alkoi kiinnostaa kyllä muutkin katkerot. Tuo Hömppiksen kuva törmäkatkerosta on vallan kaunis.

Kesällä ostettu syyskatkero ehti kuin ehtikin avata kukkansa. Aika iso kukka lehdistöön nähden.