minulla on jo muutama vuosis sitten ostettu syyskatkero ja sekin avasi vasta nyt kukkansa ja paljon on nupullaankin vielä.
tuosta metsäkatkerosta piti kysyä että pitäisikö niitten siementen itää ihan normaalin yhden kylmäkäsittelyn jälkeen vai meneekö siihen aikaa kenties enemmänkin?viime talvena nimittäin kylvin metsäkatkeron siemeniä purkkiin ja laitoin lumen alle mutta ei itänyt vielä ainakaan tänä kesänä. kun ainakin muut katkerot yleensä itää kyllä jo heti seuraavana kesänä.
Löysin Gentiana cashemirican, harvinainen kasvi, sanoo Edinburg Journal of Botany, 2007.
Hei! Onko kellään kokemusta alppikatkeron lisäämisestä siemenistä? Sain niitä pussillisen ja olen nyt ihmeissäni, että pitäisikö ne heittää jo nyt multiin vai mitenkä?
Näin sanoo kylvöraamattu: Gentiana acaulis, Sow at 18-22ºC (64-71ºF) for 2-4 wks, move to -4 to +4ºC (24-39ºF) for 4-6 wks, move to 5-12ºC (41-53ºF) for germination cover thin
Minä kyllä yksinkertaisesti kylväisin syksyllä ulos. Silleen sain ainakin törmäkatkeron itämään.
Kiitti! Taidanpa vaan viskellä siemenet ulos multiin…
Ristikatkerona tämän Kumpulasta ostin, mutta näyttää kyllä samalta kun rönsykatkero?
Törmäkatkerolla on ihanan siniset kukat, mutta kasvutapa on rötkö. Nuo ylimmät lehdet kuuluvat maanpeiteenä kasvavalle alppikärhölle.
Vuosi sitten ostettu syyskatkero on kasvanut kovasti.
Kesällä otin siitä pistokkaita jotka juurtuivat helposti.
Kurpitsa, ootko tarkastanut, että on juuret kehittyneet? Miulla ei törmäkatkeron pistokaskokeilu onnistunut. Nuput teki ilman juuria.
Olen tarkistanut.
Vielä jaksaa kukkia
Kyllä syyskatkeron kauniit kukat menevät vähän hukkaan kun kukinta on näin myöhäinen.
Nuo on kauniit nuo pelkät nuputkin
Tänä vuonna ei mene kukinta hukkaan, ellei sitten kuuma ilma näivetä nuppuja ja kukkia. Syyskatkerossani on nuppu
Ei ole enää nuppua. Nyt on kukka. Törmäkatkeron. Eipä tullut lehtiä tarkemmin katsottua, kun luulin saaneeni vaihtarina syyskatkeron.
Kivempi tuo törmäkatkero onkin, kun syyskatkero kukkii vasta sitten kun ei enää pihalla viitsi olla.
Totta tuokin. Mutta sain juuri taimivaihdossa pariltakin vaihtarina törmäkatkeroa. No, saanpahan isomman puskan nopeasti
Gentiana sino-ornata, ainakin myyjän mukaan