Osaako joku kertoa mikä katkero on ei vielä olen näkynyt yhtään nuppuja
Milaiset erot on Törmä ja syyskatkerolla. Sinisin kukin kukki viime vuonna kun sen sain hakeeko nyt vain paikkaansa eikä suostu kukkiin vai onko se syyskatkero jonka kukintaa on turha odottaa.
Törmäkatkero kukkii nyt ja syyskatkero tosi myöhään syksyllä. Viime vuonna lokakuussa.
Sanoppa Kurppa kumpi tuo kuvassa oleva on nupun nuppua ei näy. Olen katsellut kuvia ja joissakin syyskatkerolla on tosi kaposet lehdet toiset taas näyttää leveimmiltä ne lehdet
Minusta se ei ole kumpikaan noista, voin olla kyllä väärässäkin.
mumimyy, minulla on Gentiana dahurican siemeniä (pussissa), näyttää kuvissa samanoloiselta.
Rönsykatkero mulle tulee mieleen tuosta mumimyyn katkerosta, toisaalta omani kukkinut jo tovin eli kukinta-aika ei kuitenkaan täsmää…
No jospa ensi vuonna kukisi niin ehkä silloin selviäisi sen nimi mulla on samaa valkoisena myös sen sain tänä vuonna ja siinä on kukkia niitä oli jo tulessa.
Rönsykatkero toi mumimyyn kukka onkin,mulla on justiinsa kukassa.
Gentiana burseri, Gentiana doeringii löysin kuvat tällaisista kasveista ja rupesi kiinnostamaan. Yritin googletta muuta mitään tarkempaa ei löytynyt suomenkielisltä sivustoilta onko kellään tietoa mitä ne voisi olla ruotsiksi tai englanniksi. Katkeroa mutta mitä ?
Gentiana burseri näyttäisi pikaisella tutkiskelulla olevan Pyreneiltä kotoisin, eipä ehkä ole huomanneet engelsmannit tai ruotsalaiset antaa nimeä sille. Täällä tästä kasvista kivasti, vaikka lyhyesti. G. doeringii löytyy vain vironkielisiltä sivuilta vai olisiko kyse tapauksesta, jossa kasvi on saanut uuden tarkemman nimen. Löysin sellaisen alppikasvin kuin Gentiana septemfida Doeringiana…
Merci Merlin ei ihan näyttänyt samanlaiselta kuin ne kuvat joita näin.
Oli tällainen sekä tällainen.
Valitettavasti ranskankieleni on surkea.
Tunteeko kukaan kasvia nimeltä tiibetinkatkero? Sain muutaman pikkutaimen puutarhaystävältäni ( hän oli ottanut siemenet jostain ketjukirjeestä tuolla nimellä).
Edit. sivulla yksi on Gentiana tibetican kuva.
Kerrankin syyskatkero kukkii ennen kun syksyn lehdet peittävät sen.
Katkero kai tämäkin, kolme vuotta vanha, tosi hidaskasvuinen. Yksi kukka per kukkavarsi, kuvan kukka hieman epäselvä, mutta varsisto ja lehdet näkyy hyvin. Onko kellään nimeä tälle? Kukkiiko mahdollisesti enemmän jos vaihtaisi paikkaa aurinkoisempaan, tänä kesänä jäi vähän muiden kukkien varjoon. Kaunis sininen kukka, mutta pienikokoinen kasvi korkeutta 10-15cm, menee enempi maata myöden.
Tässä sama kukkarippunen tänään kuvattuna. Ulkopuoli on siis tuon värinen kukassa. Nostin sen maasta nojailemaan tolppaan… Lieneekö liian viileätä ettei jaksa kukkaa avata, vai rupeeko olemaan jo ohitse koko kukinta? Tänä kesänä ei todellakaan tullut kun tuo yksi kukka, viime kesänä oli jokaisen varren päässä kukka! Kärhö kiemurtelee etualalla, tälle kukalle kuuluu nuo kellertävän vihreät lehdet.
Mun katkeromalli näyttää samalta kuin sihon. Se on myös enimmäkseen pitkällään maata myöten ja on lähtenyt leviämään hitaasti, mutta tuo sininen väri on ihana!
Siholla ja D.formosalla on törmäkatkero,mullakin on ja hitaasti leviää ja vähän on kukkia.
Sinikkana olen tämän ostanut taimistolta.
Kiitos tunnistamisesta tupsukki!
Vähän mä epäilinkin josko se olisi törmäkatkero, mutta tuo kukkien vähyys laittoi epäilemään…
Jos se sitten vanhemmiten ryöpsähtää tekemään useammankin kukkasen yhteen kukkavarteen.
Juu, malttia vain siho. Kukat lisääntyy pikkuhiljaa.