Katkero, Gentiana

Heipä. Ostin juuri kaukasiantörmäkatkero Gentiana septemfida var lagodechianan. Etsiskelin kasvatusohjeita, mutta eipä oikein helposti löytynyt. Jossain todettiin tämän menestyvän happamassa hiekkamaassa. Muualla ei puhuttu mitään happamuudesta tai emäksisyydestä, vain että ei ravinteikasta maata, talveksi kuivuva aurinkoinen paikka. Mietin, laitanko siis happamien seuraan turvekohopenkkiin vai yrttien joukkoon hiekkamaahan aurinkoon vai vähemmän paahteiseen havujen ja särmämaksaruohojen joukkoon, jossa hieman myös kuunliljoja (juujuu, on ne ainakin tähän asti rinnan pärjänneet)

Moi. Mulla on rönsykatkero ja törmäkatkero samassa puolivarjoisassa ja syvämultaisessa aivan tavallisessa penkissä ja hyvin ovat kasvaneet.

Tänään ostin valkokukkaisen katkeron jota myyjä sanoi valkokatkeroksi ja kertoi kasvavan isoksi, ei kuitenkaan yhtä suureksi kuin keltakatkeron. Sellaista ei kuitenkaan googlettamalla löydy, olisiko kellään tietoa mikä se voisi olla?

Voiskohan olla valkoinen metsäkatkero, Gentiana asclepiadea alba? Kuinka isoksi mahtaa tulla? Metsäkatkero on n. puolimetrinen

Onko kenellekään tuttu kellokatkero? Onko edes monivuotinen?

On monivuotinen.

Metsäkatkeron pikkutaimet

Vakka-taimesta alkukesällä ostettu Gentiana andrewsii? kukkii. Samassa purkissa oli molemmat värit, että mie tykkään näistä.

Katkeron nuppu on kaikista hienoin :slight_smile:

Niin on, tuon avautumista olen odottanut jo kauan. Yksi asiakas sanoi ettei se siitä aukenekkaan;)

Törmäkatkero

Eilen ostin syysalesta Gentiana scarba "Zudo Rindo":n. Amppelikatkero, saa nähdä, viihtyvätkö meillä. 

Viihtyy se viherpeukalo,mulla penkis kukkii justiinsa,hyvin ulkona talvehtii.

On kyllä hankala tukea kun noi riipat kääntyy ja vääntyy erisuuntiin.

kaunis on hän.

Laittakaa kuviakin.

Kiitos tupsukki, oisko sulla kuvaa myös siitä ihanuudesta. Mitenhän sen sitten tukisi, jos istuttasi koholleen johonkin. 

Ei oo kuvia.
Mun kamera on Sotkamos ja en ole raaskinnu ostaa  ylellisyystarviketta ubsjohtoa tohon puhelimeen…

Tänään löysin kaupasta alppikatkeron siemeniä:)

Ja minä sain siemenkimppa-lähetyksenä kevätkatkeron siemeniä :slight_smile:

Piti tuota kevätkatkeroa kuukkeloida, olipas herkän kaunis.

Syyskatkerossa kukat aukeaa,on hän kaunis.

(kameraa ei oo vieläkää)

katkero

katkera

Ylemmässä kuvassa aivan luonnollinen väri kellokatkerolla (Gentiana pneumonant(h)e).
Alemmassa kuvassa Gentiana moorcroftiana, luonnossa enemmän violetti tuo kukka-kuin kuva antaa ymmärtää.
(kännykällä äkkiä nappasin joten kuvanlaatu kärsii hieman-valitan)