Katkero, Gentiana

Syyskatkero kukassa täälläkin.

Amppelikatkero Gentiana Scabra - onko huonekasvi vai meneekö pihalla? Täällä Pentissä aiemmissa keskusteluissa on sanottu kumpaakin - että on talvehtinut ulkona ja että olisi vallan sisäkasvi. Onko jossain tietoa ko. kasvista - hyvin niukalti löysin. Kiitos jo etukäteen.

Gentiana andrewsii? on jo kunnon napakka kasvi.

Millaisia kokemuksia katkeron kasvatuksesta siemenestä? 

Ne pari lajia joita olen kylvänyt on itävyys ollut hyvä.

Itää hyvin, mutta monet lajit kasvavat tuskallisen hitaasti ekana vuotenaan.

Törmäkatkeron kukinta parhaimmillaan.

Wau törmäkatkerolle, on makee! Tekis mieli krjoittaa, että totahan on pakko saada - mutta ei ny sovi, kun oon muka "tympääntynyt" kaikkeen.

Mullakin on Syyskatkero nyt kukkeimmillaan.

Siemenkasvatus ei kamalan hyvin ole onnistunut mutta taimistoilta saa usein syksyllä katkeroita edullisesti.

Kaukasiantörmäkatkero

Tänään näin kukkakaupassa vaaleamman sinisen syyskatkeron? Pakko käydä joku päivä hakemassa pois.

Ostin tänään ihanan sinikukkaisen katkeron 6 eurolla :slight_smile:

Tallinnan torilta sain puoliväkisin yhden katkeron ostettua 2€:lla.

Myyjä ei ollut enää paikalla ja naapuri pöydän myyjä kävi useampaan kertaan sanomassa, että laita se takaisin. En antanut periksi vaan ostin sen väkisin. Samanlaiset lehdet kun törmäkatkerolla, pystykasvuisempi ja nuput vielä pieniä.

Siemenliikkeestä jäi matkaan Gentiana dahurica Nikita siemeniä.

Tässä nuo Virosta ostamani katkerot.

Vielä on syyskatkeross nuppuja, en tiedä ehtiikö aukaista ja ei taida kukaan enää olla ihailemassakaan:/

Virosta ostettu kukkii vielä hienosti.

Tunnistaisikohan joku, mikä katkero tämä mahtaa olla. Olen joskus vuosia sitten ostanut Gentiana moorcroftiana -nimellä, mutta näyttää ihan erilaiselta kuin aiemmin täällä ketjussa ollut moorcroftiana. On jäänyt ihan tuoksukurjenpolven jalkoihin ja on muutenkin jokseenkin täysvarjossa, ja mietin millaiselle paikalle se pitäisi pelastaa. 

G. dahurica eli rönsykatkero sanoisin - toki katkeroita sen verran runsaasti että täysin varma en ole

Kiitos, hopeavillakko! Siltäpä tosiaan näyttää. Mietin jatkoa tältä pohjalta, ainakin vähän lisää valoa siis.

Kuinka kauan menee ennen kuin siemenestä kasvatetut katkerot kukkivat? Minulla on tuossa kolme vuotta vanhoja taimia eivätkä ainakaan tänä vuonna vielä kuki.

Jotkut kukkivat jo toisena vuonna. Keltakatkeron kukintaa olen jo monta vuotta odottanut:/