Katkero, Gentiana

Sain taimivaihdossa tiibetinkatkeron siemeniä, kolme taimea näkyy olevan hengissä talven jäljiltä, jippii.:stuck_out_tongue:
Ne ovat siis viime keväänä itäneitä alkuja, eli reilun vuoden vanhoja nyt ja olivat ihan kukkapenkissä talvehtimassa. 

Tämmöset pienokaiset.
https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/864b920f-1868-43b7-ad1d-1e47.JPG

Mä oon niin onnellinen näistä, mun perennan kasvatukset siemenestä ei oikein oo menneet putkeen.
Akileijat taitaa olla ainoita jotka on näitten lisäksi onnistunut.

Tänä vuonna taas nämä kukat avautuvat ja pölyttäjät odottavat vuoroaan.
Gentiana andrewsii?
Suomi 100 vuotta kunniaksi sinivalkein värein:)

Onko tietoa mikä katkero tämä on?

Alppikatkero. Siemenestä kasvatettu, viime syksynä istutin pienen pienen alun tuohon ja nyt se jo ihastuttaa kukillaan :heart_eyes:

Ostin maanantaina kaksi alppikatkeroa,  G acaulis. Mikä olisi sopiva istutus- ja kasvupaikka? 

Kuinkahan monta kertaa olen yrittänyt saada katkeroa kasvamaan pihallani. Viime vuonna ostettu on talvehtinut, vähänkö olen iloinen. Kolme upean sinistä kukkaa sillä on ja neljäs tulossa…

Olen useampana vuonna yrittänyt idättää siemenkirjeestä saatuja eri katkeroita. En ole vielä onnistunut kertaakaan. Eivät ne tunnu edes itävän kylmäkäsittelyn jälkeen. Onneksi taimimyymälästä näyttää saavan kauniisti kukkivia yksilöitä.

Olen aika montaa onnistunut siemenestä lisäämään, monasti vaan ensimmäinen talvi on haastava, liiankin.  Useampi vuosi tuntuu kukintaan menevän.

Keltakatkero

Paljon isompi vaan.
Kuukkeloimalla selvisi että on myös rohdoskasvi.

Metsäkatkero

Tämä on muistaakseni Välkeeltä siemenketjukirjeestä kasvatettu.

Tätä en muista mikä on.

Ihanaa nähdä tällaisia erikoisempia kasveja!

Minun tiibetinkatkerossa on ekaa kertaa nuppuja.
Se on kasvatettu  monta vuotta sitten sunshine nimimerkin antamista siemenistä.
Eli on just ihan saman näköinen kuin tuossa kurpan edellisessä viestissä, voipi olla samaa siemenkantaa.:wink:

Se kasvoi minulla jo laitilassa ja siirsin tänne, joka vuosi on kasvaneet lehtiruusukkeet, mutta nyt ekaa kertaa tekee nuppuja. :slight_smile::stuck_out_tongue::w00t:

Metsäkatkero kukkii vihdoin, sitä saa aina odottaa pitkään.

Törmäkatkero

Tätä en muista. Sininen on hävinnyt.